Till Ulf och andra(som orkar bry sig) ang barnuppfostran och sjösäkerhet mm.
Jag läser ofta ur Astrids heliga skrifter för min minsta och jag vill gärna citera några rader:
”Vad jag ska ha tombuteljen till? Hur kan du fråga så dumt? En båt är förstås det viktigaste, när man ska lida skeppsbrott, men därnäst kommer en tombutelj. Det lärde min pappa mig redan när jag låg i vaggan. ”Pippi”, sa han, ”det gör inget om du glömmer tvätta fötterna när du presenteras vid hovet, men glömmer du tombuteljen när du skall lida skeppsbrott, då kan du hälsa hem”
Sagt och gjort stövlade jag i fredags efter min tur och brevväxling ned till naturapoteket för att införskaffa lämpligt råämne till tillverkning av säkerhetsutrustning och för att trösta min kamrat Gympaläraren som troligtvis var strandsatt i Saluhallen och försmäktade utan snus och saltvatten. Men han fans inte att finna så jag fick ägna kvällen mol allena åt uppgiften.
För övrigt en ankedot ang min minsta dotter som prompt ville delta i Kanalsimmet(ca 700m) som hennes storasyster gjort ett tidigare år. Höns(eller Ank)pappan skulle naturligtvis pådyvla sin dotter en flytväst för vad skall all publik i den lilla staden säga då han låter sin sjuåring simma så långt utan flythjälp. Flytvästen åkte av efter ca 25m eftersom den var i vägen och hämmade simmandet. Den lilla dunungen tillhör ju Ankervikarnas senaste sjödugligaste konstruktion så någon tvångströja blev överflödig eftersom hon flyter så bra i alla fall. Pappan blev mäkta stolt och sträckan på 700m klarades lekandes lätt utan strandhugg men med några flytande pausar.
Sålunda påvisade även Astrid ang Pippis pappa att vissa kan flyta ganska bra kanske med hjälp av Åbros drycker av olika sort och så vitt jag vet flyter valrossar och sälar ganska bra på sitt hull, så Matsa och Arnström har en poäng i att väst i vissa fall kan vara överflödigt.
Själv har jag ett hisklans bekymmer med att hålla värmen ifrån mig och det beror nog till stor del på mitt ister. I natt har jag inte kunnat sova pga värmen och skall jag stånka och stöna i solen vadderad med frigolit eller i torris torde inte det göra saken bättre. Jag funderar nästa på att byta religion och sova i en kista i ett mörkt källarvalv så här års, men mitt begär efter vitlök är nog för stort att motstå.
Kontentan sålunda är att det i vissa fall kan vara motiverat att investera sina surt förvärvade i det lokala bryggeriet än att kosta på motsvarande summa på torrisar och västar som importeras från låglöneländer och inte bereder samma njutning. ;-)
Men som sagts så kan vid andra tillfällen sådan utrustning vara av livräddande karaktär i andra situationer och med andra personer.
/Kåre