Flyttkalas

Lundhagskängor kommer att bli formgivna i Sverige men ihoplimmade i Portugal. Det produktionsansvarige tycker det är tråkigt att ta ett sånt steg men man är tvingad för att klara konkurrensen. Nu kommer kängorna att bli billigare, eller ... Läs mer på ÖP
[Ändrat av Rungá 2006-03-11 kl 08:07]

Det kan ju faktiskt röra sig om en kombination av mål för företaget: Genom att sänka sina kostnader kan de få utrymme för att sänka sina priser vilket i sin tur leder till en högre marknadsandelar och, till slut, högre vinst.

De enda förlorarna är då de svenska limarbetarna.

Då var det skönt att man köpte skorna innan de flyttade, tycker på något sätt att det känns bättre om skorna är "Made in Sweden". Nästa gång får det kanske bli en Jörnkänga.

snuffle; sa:
Då var det skönt att man köpte skorna innan de flyttade, tycker på något sätt att det känns bättre om skorna är "Made in Sweden". Nästa gång får det kanske bli en Jörnkänga.

Jo, ihoplimningsindustrin i Portugal är ju ökänd sina undermåliga limknektar.

Du förstår alltså inte vad jag menar? Det jag menade var att nu när alla "svenska" företag flyttar utomlands är det skönt att man "stöttade" företaget medans det fortfarande fanns i Sverige.

snuffle; sa:
Du förstår alltså inte vad jag menar? Det jag menade var att nu när alla "svenska" företag flyttar utomlands är det skönt att man "stöttade" företaget medans det fortfarande fanns i Sverige.

Jaha, du menar något i stil med den tyska 30-talskampanjen: "Kauf Deutsche Waren"? :)

Tyvärr har jag inte läst tyska, det hade varit sjysst om du skrivit på svenska, engelska går också bra.

Jodå, byt ut tyska mot svenska så håller jag med om det. Varför inte stöda svensk tillverkning? Slipper vi utsläpp osv för långa transporter.

snuffle; sa:
Jodå, byt ut tyska mot svenska så håller jag med om det. Varför inte stöda svensk tillverkning? Slipper vi utsläpp osv för långa transporter.

Mmm. Och om alla gjorde så skulle vi även "slippa" Ericsson, Volvo, Saab och alla andra företag som har en stor andel av sin försäljning utomlands..

Dessutom var den kampanjen inte riktad mot utländska varor utan mot _judiska_ varor. Inget jag vill ha en uppföljare på, med andra ord..

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg