Flytkraft

Där håller jag med dig P-E att en tät torrdräkt i praktiken alltid ökar flytförmågan, skulle den inte nämnvärt göra det skulle det ju innebära att torrisen är det enda plagget man bär och verkligen lyckats lufta ur den... vilket naturligtvis skulle innebära att man också hade förlorat all isolering och därmed skulle hela dräkten vara onödig.

Man måste ändå kunna ha kontroll över den ökade flytförmågan, och det sker genom att minimera luftflödet i dräkten så att mängden luft i dräkten är i stora drag mängden luft i isoleringslagren under dräkten.

Men resonemanget att flytvästen förhindrar luftflödet förstår jag fortfarande inte. Om den verkligen gör det så gäller det i båda riktningarna, alltså då har man luft kvar i benen och proportionellt lika mycket i armarna oavsett hur man flyter eller hamnar i vattnet. Flytvästen garanterar då att man flyter rätt, men utan den skulle all luft i vissa lägen söka sig till benen. Personligen skulle jag inte klara av att andas ordentligt om jag drog år flytvästen så spänd att den helt täpper luftflödet i torrisen.

Visst, har man för stor torris blir luftandet svårare, men inte är väl rätta lösningen då att lämna bort flytvästen? Rätta lösningen är att man byter till en torris som är av rätt storlek.

Det finns ju EN stor kugge med att byta ut torrisen.... Man måste ha pengar. Bara byta låter ju enkelt, men i praktiken är det ju inte så. Jag har iallafall inga kanaler för att kunna byta torrisen rakt av. Då måste jag först försöka sälja den, och ska det gå måste priset ner. Sedan behövs det skjutas till mer pengar för att köpa en ny. Jag ärvde en stor summa pengar i höstas och torrdräkten var en av de sista sakerna jag hann köpa innan pengarna tog slut. Nu skulle jag inte ha råd. Nu får jag trixa med pengarna för varje liten extra pryl jag behöver. Eftersom jag tycker det fungerar med torrisen har det inte blivit någon prioritet att byta den.

När flytvästen sitter ordentligt så känns den som ett hinder, bl.a för andningen ja. Men jag kan ju inte gärna lätta på den för mycket heller. Den lär ju sitta så den inte glider av.

Antar att vi alla är tvugna att göra kompromisser på ett eller annat vis. Torrdräkter har trots allt en begränsad livslängd (ca tre år brukar mina hålla, nu skulle det vara dags igen för en ny) så en ordentlig prövning och evaluering i en sakkunnig affär är rekommendabelt vid nästa inköp trots att man kan spara någon slant i utländska nätbutiker. Passande torrdräkt med passande flytväst är trots allt en relativt billig livförsäkring.

Du nämnde ju visserligen att dina uttalanden gäller DIN situation, men trots det har jag svårt att förstå alla dina val... men kanske jag inte behöver göra det. Tycker ändå att en något lösare sittande flytväst borde vara bättre än ingen alls för själv tycker jag att det är ytterst obehagligt med proportionellt för mycket flytkraft i benen.

Som ett generellt råd gäller alltså fortfarande att all utrustning bör vara rätt dimensionerad, minimalt med överflödig tyg och luft i torrisen och flytväst på torrisen. Jag vågar iaf inte rekommendera något annat till någon, detta baserat på egna erfarenheter av egna misstag samt allmän tillgänglig info. Alla har trots allt friheten till att göra egna misstag.

Tog hjälp av butik och provade på rekommendation ut paddelbyxa och paddeljacka. Det var helt onödigt med hel dräkt tyckte säljaren. Resultat? Läckte såklart i midjan och det blev kallt som sjutton vid bad. Kommer säkert använda de prylarna i sommar när det inte gör något, men i höstas blev det bara fel. Köpte då en enkel torrdräkt på utförsäljning på nätet. Begränsat med storlekar. Det blev en MB, Medium broad. Det var ungefär det som fanns att välja på. En lång eller en bred. Skulle jag beställa en dräkt idag skulle det nog bli en likadan fast i storlek M. Det är en Typhon Ezeedon. Enkel och ren från finesser. Sydda sockar. Håller helt tätt. Som sagt fel storlek bara... Medium på längden men XL på bredden. Kostar just nu £279. MEN det blir inget torrdräktsköp just nu. Byte av ena kajaken ligger högre på listan, efter det eventuellt roder till Njorden, tält och liggunderlag. SEN kanske det kan bli ny torris. Men jag vet inte för vilka pengar.... Tufft att få allt gå ihop, men jag är otroligt tacksam att jag äntligen fått möjligheten att paddla. Äntligen en motionsform jag inte bara står ut med utan t.o.m tycker är väldigt kul.
Angående flytväst är jag riktigt nojjig att den ska glida upp över skallen. Det är en fin paddelväst jag köpt, men den har ju inga grenremar så jag vågar inte ha den sitta löst. Nu när den är på tal funderar jag faktiskt om jag inte ska sy in en rem så jag kan använda den lite mer löst sittande utan att riskera få den över skallen.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg