Flytkraft

MEN om du sitter i kajaken med torrdräkten och flytvästen så flyter inte kajaken högre i vattnet. Det handlar inte om att västen blir BLÖT eller är torr. Det handlar om var den befinner sig. Den ger ju t.ex ingen flytkraft om den ligger på bryggan. Den ger ingen flytkraft i packutrymmet heller, undantaget om vi vattenfyller hela packutrymmet. När det gäller torrdräkten så kommer det med MIN torrdräkt inte spela så stor roll om jag har flytvästen på, varken invändigt eller utvändigt då den är så stor och blir som en stor ballong i vattnet. Den ballongen är stor nog att rymma hela flytvästen och då blir det samma effekt som om den ligger i packutrymmet. Den påverkar inte volymen på torrdräktsballongen. Om du blöter flytvästen och sätter den innanför torrdräkten blir vikten högre än om flytvästen är torr, men en bra flytväst borde inte suga upp så mycket vatten att det märks så värst mycket.

Jag menade som ett liknade exempel bara, rent principiellt. Om jag hoppar i havet med torrdräkt och en flyväst instängd under, känns som samma förhållande som en kajak i havet med vattentäta utrymmen med tex sjösäckar ini. Men visst! Kajaken är hård och ändrar inte yttre form för att den fylls, tillskillnad från en torrdräkt som får lite mer volym.

När det gäller torrdräkten så kommer det med MIN torrdräkt inte spela så stor roll om jag har flytvästen på, varken invändigt eller utvändigt då den är så stor och blir som en stor ballong i vattnet. Den ballongen är stor nog att rymma hela flytvästen och då blir det samma effekt som om den ligger i packutrymmet. Den påverkar inte volymen på torrdräktsballongen.

Du har då en unik torrdräkt måste jag säga. En torrdräkt ersätter inte en flytväst. Luftmängden inne i torrdräkten ska inte nämnvärt öka oavsett torrdräktens storlek, torrdräkten ska inte bli en ballong utan snarare ska man pressa ut så mycket luft som möjligt. Flytkraften som flytvästen ger hålls alltid positionerad mer eller mindre på samma ställe, men luften i torrdräkten flyttar på sig beroende på hur du rör dig. Var flytkraften finns kan ha avgörande betydelse.

Sitter du i en stramt åtsittande kajak med liten öppning kan du få stora problem om du välter och har en torrdräkt med mycket luft. Då du välter pressas luften från övre kroppen och armarna till benen pga vattentrycket, din överkropp har då avsevärt lägre flytkraft än vad den skulle ha med flytväst och dessutom är dina ben som ballonger vilket kan göra det svårt eller t.om. omöjligt för dig att ta dig ut ur kajaken. Särskilt angenämt är det inte heller att simma med en luftfylld torrdräkt eftersom luften rör på sig och får dig ur balans. I större vågor kuppar du i princip på ytan men alltid nu och då åker luften till benen och ditt huvud pressas under vattnet... du flyter nog som en kork men fel väg. (Det är inte omöjligt att ta sig ur den positionen men det kan vara besvärligt och ansträngande om man blir tvungen att göra det ofta.)

Elementär fysik förefaller vara en bristvara. Den som badat med torrdräkt med luft i vet hur den beter sig då. Gå ut och öva och sitt inte vid tangentbordet för länge.
go tur

Jag menade som ett liknade exempel bara, rent principiellt. Om jag hoppar i havet med torrdräkt och en flyväst instängd under, känns som samma förhållande som en kajak i havet med vattentäta utrymmen med tex sjösäckar ini. Men visst! Kajaken är hård och ändrar inte yttre form för att den fylls, tillskillnad från en torrdräkt som får lite mer volym.

Det är just den där lilla volymändringen som är hela nyckeln!

Du tänker rätt fast blandar ihop ovanför och under vattenytan så att säga. Det blir samma sak med en flytväst i kajaken och i torrdräkten om du sänker ner kajaken under vattnet. En flytväst eller vattentäta säckar i kajaken hindar vattnet från att ta dess plats och ökar där med flytkraften under vattnet, alltså hur mycket vikt det krävs för att sänka kajaken till botten.

I kajaken blir västen en vikt som hjälper till att sänka kanoten, under kajaken ger flytvästen flytkraft som ökar möjligheten att lasta mer i kajaken.

Ett litet teoretiskt exempel... Om en flytväst i kanoten skulle ge bättre flytkraft, då skulle ju två flytvästar vara ännu bättre. Likaså borde tre vara bättre än 2 osv. Då kan vi alltså frakta ett oändligt stort antal flytvästar i en kanot, och med den enorma lyftkraften skulle vi sen kunna transportera allt gods i hela världen, i en enda kanot, och det måste du ju hänga med på att det inte går ihop.

Bär ALDRIG torrräkt utan fytväst om den inte är klassad för det ( vet inte ens om det finns)! Folk har drunknat i sina torrdräkter för att luften hamnat i fötterna och de inte orakt få upp huvudet.

Kajakens stabilitet blir inte per definition sämre för att den är tyngre lastad. Initialstabiliteten beror på hur högt upp tyngdpunkten för hela farkosten är och det rätande momentet beror på skrovformen och när däcket börjar gå under vattenytan.
Lasta tunga saker i botten och lätta högre upp, se till att de inte kan flytta sig.
Kajakformen kan du bara göra något åt när du köper/hyr den, men en 'kantig' form har bättre initalstabilitet, och det rätande momoentet ökar ganska linjärt vid slagsida.
En form med smalare vattenlinje och utskjut ovanför vattnet har sämre initialstabilitet men det rätande momentet ökar snabbare än 'lådan's'.
Bredare kajak har bätter av bägge men är dels mer trögdriven och vill, liksom 'lådan' gärna luta med vågorna.

Min torrdräkt är inte unik, den är bara stor. Med flytväst får jag just problemet med luft i fötter och ben! Samma sak med kapell. Utan västen är det så mycket luft även i överkroppen att det blir omöjligt att simma utan att lufta ur den. Har inte märkt någon som helst skillnad till det bättre med flytväst, som sagt, snarare blir det problem med luft kvar i benen. Få upp huvudet? Vasjutton, jag får inte NER huvudet om jag inte rollar mig ner eller tar satts och hoppar! Flyter jag fritt med oluftad torrdräkt så är det svårt att doppa skallen. Med kapell och torrdräkt kommer inte luften upp ur benen och det är helt omöjligt att simma eller komma nån vart. Man får gunga och försöka tippa frammåt och på vägen fram få ner benen så djupt som möjligt och hoppas att luften lyckas pressa sig förbi kapellet och flytvästen. Med bara torrdräkten flyter man rejält men mer balanserat och när man luftar ur den vid kragen så går det bättre att simma och röra sig. Jag har aldrig lyckats lufta den så mycket att den inte har minst lika bra lyftkraft som flytvästen. Kapellet snörper åt lite men utan västen så passerar luften någorlunda så benen blir någorlunda lätta att lufta ur. Men som sagt, slänger man på flytvästen utanpå allt blir det problem.

Sitter du i en stramt åtsittande kajak med liten öppning kan du få stora problem om du välter och har en torrdräkt med mycket luft. Då du välter pressas luften från övre kroppen och armarna till benen pga vattentrycket, din överkropp har då avsevärt lägre flytkraft än vad den skulle ha med flytväst och dessutom är dina ben som ballonger vilket kan göra det svårt eller t.om. omöjligt för dig att ta dig ut ur kajaken.
Det här problemet märker jag inte av vid mina misslyckade rollförsök UTOM när jag testade att använda flytvästen också. DÅ blev benen som ballonger.

Elementär fysik förefaller vara en bristvara. Den som badat med torrdräkt med luft i vet hur den beter sig då. Gå ut och öva och sitt inte vid tangentbordet för länge.
go tur
Testat under hela vintern. Badat, dykt från iskanten, tagit mig ur kajaken efter missade rollar och annat tok. Dyka från iskanten går inte bra om man inte hoppar i vattnet och luftar ur så mycket som möjligt först, sen kan man dyka (utan ISDUBBARNA som har en tendens att lossna, och vassa isdubbar vill jag INTE ha flyta kring runt torrdräkten) och hinna simma några tag under vattnet innan man flyter upp. Västen ställer till problem då den stänger av luftens väg mellan underkropp och överkropp. Den garanterar lyft på rätt ställe men skapar också problem då den stänger inne luft i nederdelen av dräkten. Möjligen skulle det fungera bra med västen innanför torrdräkten, den är så stor att det inte skulle vara ett problem.

Låter som att du inte pressat ur all luft ur torrisen innan du sätter dig i kajaken. Det ska väl strama runt ben och överkropp om det e tillräckligt. Går jag i vattnet med torrisen från stranden så känner jag ju vakuumkänslan komma nerifrån och pressa luften upp mot hals och handleder. Bara att lufta ur då, iallafall med min.

Kanske P-E har luftbesvär av annan natur då han får torrdräktsbenen fyllda med luft trots regelrätt tömning före start... ;) En flytväst på torrisen leder ingalunda till mer luft i torrisen.

Slarvigt urluftad torrdräkt är mycket besvärligare än en som är ordentligt urluftad och visst kan man klara sig utan flytväst (föredrar det vid rollövningar) men då det verkligen gäller föredrar jag att ha extra flytkraft endast på överkroppen och då är det flytväst som gäller.

Råkar man vara fritt i vattnet med överflödig luft i torrisen som sökt sig till benen så kan man göra kullerbyttor och andra cirkuskonster för att omfördela luften och därefter få det ut via hals- eller handledsmynningarna, men sitter man fast i kajak med huvudet neråt så gäller det att kunna rolla utan paddel då uppblåsta ben kan bli problem (det har jag erfarenhet av).

Av alla de kombinationer jag har testat gillade jag bäst att ha NRS Anti-gravity shirt under torrisen, den gav den extra kontrollerade flytkraft jag ville ha men utan spännen, blixtlås eller andra hårda/vassa detaljer som nöter torrisen sönder från insidan och samtidigt kunde jag utnyttja alla de fickor som torrisen har. Tyvärr tror jag att NRS:en inte längre tillverkas. Nackdelen med en vanlig flytväst under torrisen blir krångligare urluftning, att torrisen slits från insidan samt att vid en eventuell räddningsmanöver blir det svårare att få tag om en person i vattnet som är utan flytväst.

PS. Ni som kör med luft i torrisen, testa att simma (eller bara flyta) i ordentligt grov sjögång så märker ni hur luften i dräkten gör det besvärligt för er...

Om vi borteser från akademiska resonemang om torrisar och luft så gäller följande:

1. Så lite luft i torrdräkten som möjligt.

2. Flytväst på (utanpå torrisen)

Jag inser att det inte framgick av mitt förra inlägg, vilket jag tänkte var av mer teoretisk karaktär. Men det känns som om ett förtydligande är på sin plats så att det inte flyter runt en massa forumläsare med fötterna i vädret...

Enda sättet jag lyckas lufta ur torrdräkten ordentligt är i vattnet. Brukar annars sätta mig på huk och pressa ur så mycket som möjligt, men det blir ändå lite luft kvar.
Nä, det blir inte MER luft i dräkten med flytväst på, men den luft som finns i benen kommer inte förbi västen.

Jag har paddlat och badat med torrdräkten hela vintern. Jag vet hur den fungerar både med och utan flytväst och kapell. Jag har testat olika kombinationer och det fungerar som sämst MED flytvästen och varför det är så behöver man inte fundera länge på. Med västen blir det som att sätta ett skärp utanpå torrdräkten. Givetvis stannar då all eventuell luft kvar i nedre delen av dräkten, och har man en rymlig dräkt så kan det bli en del luft kvar om man inte luftar ur den i vattnet.

När man väl är i vattnet är det lätt att lufta om man inte har en massa saker som klämmer åt på utsidan av dräkten, och utan att lufta ur så mycket som möjligt blir det svårt att simma. Jag har dock aldrig lyckats lufta ur dräkten så mycket att den tappar flytförmåga.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg