Jobbigt att flyga numera
Om man väljer att flyga så får man helt enkelt anpassa sig till alla krav och begränsningar som det innebär.
Just regler mot att ta med intill explosivitet brännbara vätskor och gaser i det slutna och sårbara utrymme som flygplanet är har jag förståelse för.
Ibland är dock reglerna inkonsekventa, man får ju ha brännbar sprit med sig, det är ju farligt det också. Sedan finns det andra regler som ställer till besvär utan att vara vettiga, t ex får du inte ha sax, liten kniv, nagelklippare eller liknande.... det är riktigt bisarrt. Den förbannade terrorist som har mord i sinnet kan döda på andra sätt än med en liten nagelklippare (tex krossa glasflaska o skära, sticka med delar från fällbordet, använda händerna och sticka ut ögon med tummarna, använda vass penna in genom örat eller ögat, använda de stålbestick som ibland finns osv osv) ... Det är larvigt att man inte får ha med sig vettiga verktyg, det är både besvärligt och dumt.
Visst måste man anpassa sig för att få flyga med, men det betyder inte att alla reglerna är vettiga. Om man tycker att anpassning till regler i sig alltid är bra har man nog idealet att man alltid ska lyda den som har makten, oavsett om makten används bra eller inte. Det tycker jag inte om alls. Regler följer man för att det finns förnuft bakom, inte bara för att det är en regel som någon med makt bestämt. Regler utan förnuft tycker jag aldrig att man ska följa, om man inte tvingas till det förstås då kan man följa dem under protest
T ex om man vill flyga får man tyvärr anpassa sig till en hel del vettlösa regler... men det betyder inte att reglerna i alla delar är förnuftiga. Inte heller bör man tyst acceptera, man bör påtala dumheter man stöter på.
Jag löser flyg- problemet med en liten välanpassad eldburk, ett vedkök, och tändstickor. Det får jag i alla fall ha med än så länge. Behöver en bra kniv förstås, men den kan jag checka in eller köpa på plats.