flyga med gas

svaret på den frågan är: Nej.

Dvs, flygplatspersonalen kommer ta den från dig på ett eller annat sätt om de upptäcker den. Köp gas på plats. Ofta billigare än här i sverige, och i varje fall billigare än att betala två gånger för att man fick slänga den första tuben i incheckningen..

svaret på den frågan är: Nej.

Dvs, flygplatspersonalen kommer ta den från dig på ett eller annat sätt om de upptäcker den. Köp gas på plats. Ofta billigare än här i sverige, och i varje fall billigare än att betala två gånger för att man fick slänga den första tuben i incheckningen..

Poängen med min fråga var förstås: finns det öht något "om" här? Kan personalen undgå
att upptäcka att man har gasbehållare i bagaget? Proceduren är väl ändå minst lika sträng som
vid incheckningen på Eurostar.

Man får utgå ifrån att det inte finns ett "om". Naturligtvis kan man kanske någon gång lyckas med att smuggla ombord förbjudna föremål, det har vi ju sett på nyheterna lite nu och då tyvärr.
Men för mig kvarstår fortfarande frågan, varför medvetet försöka bryta mot säkerhetsreglerna och därigenom riskera ~100 oskyldiga liv? Om man väljer att flyga så får man helt enkelt anpassa sig till alla krav och begränsningar som det innebär.

Jobbigt att flyga numera

Om man väljer att flyga så får man helt enkelt anpassa sig till alla krav och begränsningar som det innebär.

Just regler mot att ta med intill explosivitet brännbara vätskor och gaser i det slutna och sårbara utrymme som flygplanet är har jag förståelse för.

Ibland är dock reglerna inkonsekventa, man får ju ha brännbar sprit med sig, det är ju farligt det också. Sedan finns det andra regler som ställer till besvär utan att vara vettiga, t ex får du inte ha sax, liten kniv, nagelklippare eller liknande.... det är riktigt bisarrt. Den förbannade terrorist som har mord i sinnet kan döda på andra sätt än med en liten nagelklippare (tex krossa glasflaska o skära, sticka med delar från fällbordet, använda händerna och sticka ut ögon med tummarna, använda vass penna in genom örat eller ögat, använda de stålbestick som ibland finns osv osv) ... Det är larvigt att man inte får ha med sig vettiga verktyg, det är både besvärligt och dumt.

Visst måste man anpassa sig för att få flyga med, men det betyder inte att alla reglerna är vettiga. Om man tycker att anpassning till regler i sig alltid är bra har man nog idealet att man alltid ska lyda den som har makten, oavsett om makten används bra eller inte. Det tycker jag inte om alls. Regler följer man för att det finns förnuft bakom, inte bara för att det är en regel som någon med makt bestämt. Regler utan förnuft tycker jag aldrig att man ska följa, om man inte tvingas till det förstås då kan man följa dem under protest:) T ex om man vill flyga får man tyvärr anpassa sig till en hel del vettlösa regler... men det betyder inte att reglerna i alla delar är förnuftiga. Inte heller bör man tyst acceptera, man bör påtala dumheter man stöter på.

Jag löser flyg- problemet med en liten välanpassad eldburk, ett vedkök, och tändstickor. Det får jag i alla fall ha med än så länge. Behöver en bra kniv förstås, men den kan jag checka in eller köpa på plats.

Senast ändrad:
Jag flyger ju aldrig själv, utan tar tåget, och förra året fick jag en otrevlig överaskning
när jag skulle till Skottland. Man får nämligen inte ha gas med på Eurostar - jag gissar att
det inte beror på tryckfaran utan på samma orsaker som att det inte finns papperskorgar på St. Pancras eller inom flera kvarter därifrån. Mina burkar upptäcktes när man scannade min ryggsäck.

Frågan är om inte samma bestämmelser finns på t.ex. alla SJ:s tåg? Ur SJ:s allmänna villkor:

10.2 Som handresgods får inte medföras;
a) farligt gods, såsom explosiva och brandfarliga föremål och
vätskor med undantag för syrgastub som medförs av medicinska
skäl, samt giftiga, smittbärande och frätande ämnen,
Hur många har åkt med gas, bensin eller t-sprit på tåget? Hand upp!

Jag hade nytta av denna tråd, trots alla onödigt otrevliga och dumma svar. Det kan kännas som en självklarhet, men just kring flyg och deras säkerhetsregler har åtminstone jag svårt att se någon större logik.

Således blir det omnifuelköket som åker med på påskresan, jag räknar med att det blir lättare att hitta bensin än campinggas på påskafton.

Flygplatspersonalen på Kastrup scannade min incheckade väska, reagerade på Trangiaköket och frågade mig vid gaten om jag kunde visa upp att brännaren verkligen var tom på T-röd.
Det var den, men efter det så flyger jag alltid med köket i handbagaget, utan bränsle.

Allt bagage röntgas idag, även incheckat, så försök inte ta med gas eller annat bränsle på flyget.

Flyga med en gastub

Har faktiskt funderat på detta med flyg och gas.

Men...OK, jag shoppar väl en gastub när jag landat...regler ska följas.

På tal om regler så blev jag av med min nästan tomma tandkrämstub härom veckan. Det var en stor tub, men nästan tom, och fick inte följa med handbagaget på Bromma.

.

På tal om regler så blev jag av med min nästan tomma tandkrämstub härom veckan. Det var en stor tub, men nästan tom, och fick inte följa med handbagaget på Bromma.

De går på förpackningens märkning om volym, dvs innehåller tuben mer än 100ml full får den inte tas med oavsett hur mycket det är kvar i den.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aik_putte Flyga med bränslebehållare Kök och brännare 22
Bollis Optimus Polaris tänder ej på gas. Kök och brännare 38
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg