Inse att det med god anledning är förbjudet att flyga med gasflaskor. Gasläckage är inte ofarligt ens på marknivå.
http://sydsvenskan.se/malmo/article280009/Villa-totalforstord-i-gasexplosion.html
Nu blandar man ihop äpplen och päron igen...
Det är stor skillnad på explosionsbeteende på gasol som har långsam brännskeende (< 0.43 m/s) gentemot statdsgas och naturgas med snabb brännskeende (>= 1 m/s) som det sistnämda gällde för den här olyckan. Om man spränger hela kåken eller bara trycker ut fönstren är direkt kopplad om det är snabb eller långsam brännskeende på gasen.
Att smälla med gasol är ungefär som att krocka i 50 km/h, att smälla med stadsgas och naturgas är som att krocka 150 km/h - väldigt stor skillnad på utfallet om man överlever eller inte och hur bilen ser ut efteråt.
Hade det varit gasol så hade det förmodligen nöjt sig med några utryckta fönster och kanske dörr, mycket mer hade det inte blivit. Person kvar inne i huset hade förmodligen överlevt och kanske bara lite svedd och lomhörd.
Men nu i länken och fallet bilioteksmannen i stockholm för några år sedan så handlar det om naturgas och stadsgas vars explosioner närmast river kåkar - det är helt annan sak och skall inte jämställas med gasol i risk.
Det ser man också i regelsamlingarna där privatpersoner fritt får installera gasolutrustningar (som gasolspis) i hus och lägenheter (fastighetsägare kan inte ens förbjuda detta om hyregästen önskar sig en gasolspis) så länge det följer rekomendationerna som finns och utan besiktningskrav, medans för naturgas och stadsgas så måste installationen utföras av certifierade företag just för att dessa gaser är så mycket farligare riskmässigt just för att de exploderar så mycket hårdare och snabbare än gasol.
Numera är gasolutrustning i husvagnar besiktningspliktiga, men det beror inte på ev. explosioner utan för att folk allt för ofta har kvävts ihjäl pga. inläckande gasol från spruckna slangar i de små och ofta dåligt ventilerade utrymmena i husvagnarna (oftast beroende på att man inte öppnat den ventilation som ändå finns.)
gasol kan jämföras i explosionsrisk och flamhastighet med bensinångor, ja det som rinner ut som bensinångor ur tankhålet och lägger sig under bilen och nära den fortfarande heta katalysatorn när ni tankar bilen - eftersom det till största delen just består av butan - dvs samma huvudbeståndsdel som finns i campingasol på småtub!! (fordonsbensin har idag ca 5% butan och en del mer vintertid)