Flyga med bränslebehållare

Jo just det

Ett tips om du tar en tom bränslebehållare i det incheckade bagaget är att skruva av korken så att operatören av röntgenmaskinen klart kan avgöra att behållaren är tom. det blir än tydligare då. Ytterliga fördel är att lägga den i tex topplocket så att ev tveksam personal lätt kommer åt den och kan konstatera att den är just TOM.

Olika regler för olika flygbolag?

Jag har flugit med SAS från Arlanda till Kiruna sommaren 2007 med incheckade tomma flaskor. Det gick bra efter anvisningar om packning från personalen på Arlanda.

När vi skulle hem med SAS från Kiruna en vecka senare gick det däremot inte.

Eftersom jag fick lämna 3 flaskor i Kiruna blev jag lite less... Ringde Luftfartsverket som meddelade att det var ok för dem att flyga med tomma flaskor, men att flygbolagen kunde ha egna regler. Ringde SAS och fick besked att de inte tillåter att man tar med tomma flaskor på deras plan. Deras personal på Arlanda hade gett mig fel instruktioner. Men att ersätta mig för flaskorna var det inte tal om.

Kontrollera med Luftfartsverket och flygbolaget du skall åka med vilka regler som gäller numera.

mvh
Håkan Åkesson

Jag har en kompis som blev av med sin tomma (och diskade) bränsleflaska när han skulle flyga från Canada så säker är man nog aldrig...

/M

Ser verkligen fram emot att få reda på var du fått den siffran ifrån, gäller den alal storlekar av flygplan? alla avgångsorter?

Catering och beställningsvaror (fullt hus och försäljningssortiment) väger ca 1,5 ton på en större maskin vilket ökar förbrukningen med ca 1,5%. Lite beroende på modell går det åt ca 14-15 ton bränsle till holmarana. Då beställningsvaror och i många fall även vatering flygs med ned till passagerarna till planet hem har bla spriten åkte ned och upp helt i onödan för att komma tillbaka till samma ställe. Hade ju varit smartare om den kund som beställt grejorna kunde hämta det vid hemkomsten eller att det var OK att handla EFTER landning på alla ställen.

För att nämna en specifik flygplansmodell...B737 så är siffran något lägre ca 300kg Tor.Beror ju naturligtvis också på flygtid och övrig last samt om maskinen är utrustad med winglets eller inte. Men håll med om att det är onödigt

Är du med i resonemanget Almgren?

Catering och beställningsvaror (fullt hus och försäljningssortiment) väger ca 1,5 ton på en större maskin vilket ökar förbrukningen med ca 1,5%. Lite beroende på modell går det åt ca 14-15 ton bränsle till holmarana. Då beställningsvaror och i många fall även vatering flygs med ned till passagerarna till planet hem har bla spriten åkte ned och upp helt i onödan för att komma tillbaka till samma ställe. Hade ju varit smartare om den kund som beställt grejorna kunde hämta det vid hemkomsten eller att det var OK att handla EFTER landning på alla ställen.

För att nämna en specifik flygplansmodell...B737 så är siffran något lägre ca 300kg Tor.Beror ju naturligtvis också på flygtid och övrig last samt om maskinen är utrustad med winglets eller inte. Men håll med om att det är onödigt

Är du med i resonemanget Almgren?

Mer än en flygplats har infört att det är OK att handla efter.

Sen var inte frågan om vad jag höll med om eller inte. utan var siffran kom ifrån. Var får du tex siffran 1.5% mer bränsleförbrukning för 1.5 ton last?

Oavsett vad man tycker och känner kring kontrollerna tror jag dessvärre att du aldrig kan vara helt säker. Men för att öka din chans ytterligare så "avgasa" flaskan före flygning, dvs töm låt stå i öppet utrymme så flaskan kan luftas i minst 1 dygn. Då finns det ingen sprit kvar längre och flaskan är att betrakta som vilken tom flaska som helst.

Oavsett vad man tycker och känner kring kontrollerna tror jag dessvärre att du aldrig kan vara helt säker. Men för att öka din chans ytterligare så "avgasa" flaskan före flygning, dvs töm låt stå i öppet utrymme så flaskan kan luftas i minst 1 dygn. Då finns det ingen sprit kvar längre och flaskan är att betrakta som vilken tom flaska som helst.
Ännu säkrare är att fylla den tomma flaskan med vatten (och sen tömma flaskan på vatten)

Mer än en flygplats har infört att det är OK att handla efter.

På Buenos Aires internationella flygplats Ezeiza (även kallad Ministro Pistarini) kan man köpa taxfreevaror vid ankomsten. Tyvärr är inte priserna särskilt upphetsande, inte heller sortimentet.
På Keflavik, Island, gäller samma sak, fast där är åtminstone rödvinsutbudet hyfsat.

På Buenos Aires internationella flygplats Ezeiza (även kallad Ministro Pistarini) kan man köpa taxfreevaror vid ankomsten. Tyvärr är inte priserna särskilt upphetsande, inte heller sortimentet.
På Keflavik, Island, gäller samma sak, fast där är åtminstone rödvinsutbudet hyfsat.

Ochy vår närmaste taxfree destination (Oslo) har samma system.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo94 flyga med gas Kök och brännare 61
mBengtson Dekomprimera bränslebehållare till Omnifuel Kök och brännare 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg