med "värmer" menade jag naturligtvis inte att tröjan i sig skulle tillföra värme. men ok, det mer korrekta kanske då skulle vara "isolera bättre"
sen kan jag också dom mest grundläggande principerna, frågan var mer tänkt som ett snäpp ovanför dagisbarn-nivå.
jag förtydligar;
test 1, denna vinter, minus 18, på överkroppen;
craft lager 1 undertröja + haglöfs micro fleece + haglöfs polartec (tjock) fleecejacka + gooretex skaljacka. allt anpassat i storlek så att det varken satt för tight eller för löst. upplever knapp märkbar skillnad när den, i sammanhanget, tjocka fleecen kom på.
samma arrangemang som ovan med med ylletröja som tredje lager i stället för fleecejackan, direkt och betydligt varmare.
allt annat, dvs min rörelse, väder, mat, dryck osv osv i princip lika.
test 2, förra vintern, vid minus 28;
craft lager 1 underställ, armens "nya" "fältskjorta" med dragkedja + halv tunn fleece tröja + fleecejacka + försvarets vita anorak (till snödräkten) frös och hämtade en väns XL fleece jacka och satte ovanpå alla lager men under anoraken, allt anpassat i storlek, märkte över huvudtaget ingen skillnad med den extra jackan.
dagen efter, allt i princip lika;
craft + fältskjorta + tunn fleecetröja + "dressman 100% ull tröja + "hemstickad" ylle tröja + anorak = betydligt varmare.
mångden rörelse är (var) ungefär jämförbart med mycket lätt promenadtempo + med minut långa inslag av helt stillastående.
det kan hända att ull värmer bättre än fleece, men det min spaning handlar om är att jag knappt upplevde någon skillnad av det extra fleece lagret. men det var kul att höra att någon i alla fall gjort samma iakttagelse. jag ska prova det där du beskriver, med tunn vindtät jacka, janne.