• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Flams, trams och räfst

Vad är det här för tråd??

Inlägg efter inlägg som tjatar om samma ämne! Är det INGEN som kan tillföra nåt nytt? Snart är vi på sidan två i tråden och detta utan minsta hopp om urspårning...
Ibland blir jag så trött!
 
nermander; sa:
Jag kan som exempel ta Yahoo-gruppen BackpackingLight som jag deltar i. När det började bli för mycket "skitsnack" där så startade några av deltagarna gruppen KampFire, dit alla opp-topic-trådar numera hänvisas.

Gud vad tråkigt.

En utsida där man inte får vara soocial utan bara skall skriva faktaspäckade inlägg om exakt hur mycket ett kök skall väga eller vilken stighud sm är bäst i 3,5 minusgraders kyla då snön har legat 17 timmar sen senaste snöfall skulle iallafall jag uppleva som torr och tråkig.

En bra blandning av fakta och socialt "trams" är ju det som gör att man återkommer. Om det bara blir det ena eller det andra så faller det ganska snart bort.

Vad som är synd med de flesta diskussionsforum på internet är just att man ser alla olika grupper, och grupperingen bara spelar roll av arkiveringsintresse.

Å andra sidan brukar de flesta forumprogramvaror stödja att man flyttar trådar mellan grupperna. Så om bara de med ansvar flyttar trådar till fritt forum så ökar ju sökbarheten i de övriga (dvs inga problem).

mvh Christian
 
Fast om man flyttar en söndertramsad tråd så blir den ju svårare att hitta för den som söker fakta som kanske finns i början av tråden.

Samtidigt känns det inte som ett jätteproblem. Om jag söker info om en särskild kanotsits, så hittar jag antagligen alla relevanta trådar och det går ganska lätt att skumma igenom även tramset för att hitta ev. fakta.
Undantaget är ju när tråden är riktigt lång. Ibland önskar jag att det gick att söka på inläggsnivå. Det kunde ju vara ett framsteg som minskar både tramsets inverkan, och det faktum att man ofta söker saker som är rätt specifika, och som drunknar i en massa annan seriös information. Det kan ju vara "fakta" som i högsta grad är relevant i tråden, men inte alls för de sökord jag kört.
 
Mezzner; sa:
[...] Ibland önskar jag att det gick att söka på inläggsnivå. Det kunde ju vara ett framsteg som minskar både tramsets inverkan, och det faktum att man ofta söker saker som är rätt specifika, och som drunknar i en massa annan seriös information. Det kan ju vara "fakta" som i högsta grad är relevant i tråden, men inte alls för de sökord jag kört.

Precis. Sökmöjligheterna är minst lika viktiga som det faktum att gamla trådar ligger under rätt kategori. Tyvärr är sökmöjligheterna här på Utsidan lite för begränsade för min smak.

Det vore även schysst att kunna välja om man vill ha hela tråden på en enda lång sida istället för uppdelad. Då kan man rätt lätt söka efter specifika ord med webläsarens egen sökfunktion. Det jobbiga är ju egentligen att behöva klicka ny sida 15 ggr.

Slutligen tycker jag Utsidanfolket gör ett strålande jobb med att hålla ordning, och personligen tycker jag forumen fungerar bra. Tramstexter och seriösa inlägg behövs båda två. Som många påpekat så är det ofta "tramset" som gör sidan rolig att läsa. Ingen förändring för min del, men andra kanske inte trivs lika bra.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Vi alla.

sachsaren; sa:

-Vi som är ena riktigt kinkiga hårklyvare.

-Vi som alltid har rätt eftersom vi har en påstådd erfarenhet som motsvarar minst 100 år i både skog och fjäll.

-Vi lustigkurrar som absolut inte står ut med bara 3 minuter humorfri sakdiskussion.

-Vi lite överkänsliga moralister som reflexmässigt måste moralisera om precis allting.

Tillhör såklart alla fyra och framförallt nummer två är jag med förbehållet att min erfarenhet inte är påstådd utan självklart välgrundad och den rätta vägen att vandra. Parat med min ödmjuka framtoning kan det inte bli mer än bra.

Har sagt det förut och säger det igen. Det är just blandningen av möjligheten att få svar på sina frågor kombinerat med dessa humoristiska inslag som gör att utsidan, i alla fall för mig, är omöjlig att avstå ifrån.
 
Re: Vad har du emot tyskar Patric?

thureb; sa:
Personligen så uppskattar jag Georgs inlägg och det gör antagligen du också Patric. Provocerar du bara för att få igång diskussionen?

ja.. det är ett litet internt skämt med vår Tyska skribent sachsaren (Georg Müller) efter en tuff debatt om Tyskar i Svensk skog och mark.. Därav sachsaren (Georg Müller) komentar om den "vita springaren"... men interna skämt kan va svåra att förstå, just för att dom är interna och inte egentligen passar på ett offentligt forum.. jag lovar dig Thure att jag uppskattar Georg's inlägg lika mycket som du..

(det e klart värre med den tossige spanjoren, vi vet alla hur dom e..ujujuj...)
 
chralm; sa:
En bra blandning av fakta och socialt "trams" är ju det som gör att man återkommer. Om det bara blir det ena eller det andra så faller det ganska snart bort.

Jag deltar i totalt ett dussintal olika forum med olika ämnesinriktning. I ALLA dessa forum finns det folk som tjatar om att "det måste få vara en massa socialt snack också". Problemet är att slår man ut det över alla forum så är det 90% av inläggen som är "socialt skitsnack". Substansen drunknar i det.

Om vi nu tar BackpackingLight som du verkade anse vara tråkigt så handlade 70-80% av "skitsnacket" där om olika träffar i USA. Det diskuterades minnen och interna skämt som inte var särskilt underhållande för de som inte varit med. "Ok, jag åtar mig att fixa middagen, vem fixar lunchen?" och sen 30 inlägg om vad det skall vara för lunch...
 
Så på grund av att du deltar i flera forum så skall vi alla hålla en låg profil med den sociala biten? Låter väldigt egoistiskt tycker jag.

Utsidan har sin profil, andra forum har sin. Man letar reda på det forum som passar en själv. Att komma och säga 'jag är minsann aktiv på en massa forum, och då blir et alldeles för mycket socialt skitsnack' är i mina ögon ganska kortsynt. Vem sade att du var norm?

En stor nackdel med dagens internetforum är att man i de flesta fall inte kan ange att man bara är intresserad av vissa diskussinsgrupper. Om man kunde flagga bort de som man inte är intresserad av så skulle 'problemet' vara betydligt mindre.

mvh Christian
 
Mezzner; sa:
Ibland önskar jag att det gick att söka på inläggsnivå. Det kunde ju vara ett framsteg som minskar både tramsets inverkan, och det faktum att man ofta söker saker som är rätt specifika, och som drunknar i en massa annan seriös information. Det kan ju vara "fakta" som i högsta grad är relevant i tråden, men inte alls för de sökord jag kört.

Ja, detta vore nåt! Att hitta de gryn av hard facts som kan finnas i en 20 sidor lång, söndertramsad tråd kan vara lite jobbigt ibland. Samtidigt som jag generellt uppskattar det mesta av tramset, men kanske inte just när jag letar efter svar på en specifik frågeställning.

//Anders
 

avslutad210712

Gäst
Är även med på fotosidan och där är det garanterat mindre socialt snack men däremot tråd upp och tråd ner angående om Canon är bättre än Nikon eller om Nikon bättre än Canon ofta uppblandat med en massa teorisnack som är så djupt att jag har svårt att förstå att någon annan än de allra mest förhärdade tekniknördarna orkar läsa 15 sidors jämförelse. Man har tom haft trådar som diskuterat medlemsavgifter därför att för många lägger upp för dåliga bilder och de personerna vill man ha bort från fotosidan.

I jämförels med det är det en fröjd att gå in på utsidan och även om det är ett fåtal som verkar ha mer social kontakt med varandra än andra så störs inte jag av det. Svårare att hitta information bland allt socialt brus - nja i jämförelse med kanske 25 st väldigt likartade 15-sidiga trådar på fotosidan så tycker jag kanske inte det. Däremot spårar trådar ur snabbare på utsidan så även om det är seriös diskussion hela tiden så är det många trådar som avslutas med något annat än de startades med men det kan jag i alla fall leva med.
 
chralm; sa:
Så på grund av att du deltar i flera forum så skall vi alla hålla en låg profil med den sociala biten? Låter väldigt egoistiskt tycker jag.

Det låter väl hänsynsfullt? Att tänka på andra? Det gäller ju åt båda hållen. Jag säger inte att ni skall hålla en låg profil på den sociala biten, jag säger bara att ni skall hålla den bort från "värdefulla" trådar.

Det är av hänsyn till bland annat såna som mig, som deltar i många forum, men även av hänsyn till sådana som söker efter information på Utsidan, sådana som kanske sitter i fjärran länder på sunkig modemförbindelse och försöker få hjälp etc.

Den här diskussionen börjar annars likna den när man försöker få rökare att förstå att de skall visa hänsyn till folk som inte röker....