• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Flams, trams och räfst

Senaste tiden har det i ett antal trådar ånyo uppstått en del konflikter här på Utsidan mellan faktaintresen och sociala intressen. Uppenbarligen går dessa konflikter i vågor, och verkar komma som reaktioner på att endera av de två benen som Utsidan står på har fått för stort utrymme. Då blir det bråk.

Som jag ser det kan inte en sajt som Utsidan, som i huvudsak är ett forum för friluftsmänniskor, vara livskraftig utan att BÅDE friluftsintesen OCH sociala intressen kan tillfredställas. Faller det ena benet faller alltihop. I trådarna som forumet består av bör därför BÅDE sakliga faktadiskussioner OCH sociala diskussioner få rymmas på lika villkor. Skoj måste få samsas med rena fakta.

Personligen bidrar jag med en hel del faktainformation här på Utsidan, liksom jag bidrar med en god portion socialt skojande. Det är som två olika hattar som man tar på sig efter behag och situation. Ibland (inte sällan) har man på sig båda hattarna i ett och samma inlägg. I mitt tycke är det då diskussionen här på Utsidan blir som alla bäst. Då blir det fart i diskussionen, inläggen bli inspirerande, skojiga och friska.

Jag tycker att administrationen här på Utsidan, dvs Utsidan-gänget själva med Christer och Thomas i spetsen sköter sitt jobb med den här sajten på ett utomordentligt bra sätt. Verkligen. Ni har lyckats göra Utsidan till en samlingspunkt för friluftsintesserade, ett namn som i stort sett alla friluftsmänniskor i Sverige känner till och tycker om att återkomma til. Inte illa. Dessutom tycker jag att diskussionerna i allmänhet flyter på fint, utan några större störningar.

Dock, om jag fick önska något, skulle det vara att det från ledningens sida spreds en förståelse till besökarna om att Utsidans båda ben är lika viktiga för att sidan ska fungera bra.

/ G
 
Problemet är att trådarna sparas. Länge.

Hur kul är det för någon som söker information att upptäcka att 90% av träffarna är trådar som till största delen består av "skitsnack" (inget negativt med "skitsnack" i sig).

Den sociala biten må vara viktig, men den får inte inkräkta på den ämnesinriktade.

Jag kan som exempel ta Yahoo-gruppen BackpackingLight som jag deltar i. När det började bli för mycket "skitsnack" där så startade några av deltagarna gruppen KampFire, dit alla opp-topic-trådar numera hänvisas.
 
tigertamjaren; sa:
.....
Skoj måste få samsas med rena fakta.
.....
Ibland (inte sällan) har man på sig båda hattarna i ett och samma inlägg. I mitt tycke är det då diskussionen här på Utsidan blir som alla bäst. Då blir det fart i diskussionen, inläggen bli inspirerande, skojiga och friska.
.....
/ G
Det måste väl vara det allra bästa. Fakta och lite skämtsamhet blandat ger ett livfullt och trevligt forum. Att den inriktningen sedan ibland leder till mer skämtsamhet än fakta tycker jag man kan leva med, även då ett och annat klagomål;-) Balansen på Utsidan tycker jag är bra.

Raskesven
 
mmmm.. det e svårt, skillnade mellan att slänga in några småroliga inlägg till att totalkapa en tråd och haverera den bortom all reperation.. personligen tycker jag att det funkar bra, men vist händer totalkapningar lite då och då men det e inget ohanterbart..
 
Vi alla.

Klart medhåll, Tigertämjaren! Här skall det inte bedrivas en faktasamling med vetenskapligt allvar.

Här på Utsidan finns vi alla, precis som där ute i det riktiga livet:

-Vi som är ena riktigt kinkiga hårklyvare.

-Vi som alltid har rätt eftersom vi har en påstådd erfarenhet som motsvarar minst 100 år i både skog och fjäll.

-Vi lustigkurrar som absolut inte står ut med bara 3 minuter humorfri sakdiskussion.

-Vi lite överkänsliga moralister som reflexmässigt måste moralisera om precis allting.

Vi alla finns här. Därför kan Utsidan inte vara en faktaarkiv. Aldrig någonsin. Den som vill ha det får gärna plocka ut alla nyttiga uppgifter och sammla dem. Men det är långt borta från realiteten att ens tänka tanken att folk från början skriver klockrent vetenskapliga rapporter. Om sådant ens vore önskvärt. Vilket jag betvivlar å det starkaste. Jag har så mycket vetenskap omkring att det räker och blir över. Nej, mina vänner, här ska råda det fria ordet, tycker jag. Här får nivån sjunka till oanat nya djup. Och humorn får stiga till oanat nya höjder!
Och sakkompetensen kommer aldrig att komma till korta. Inte i den här klubben int'!

Leve Utsidan!
/Eder Georg aka Sachsaren
 
Re: Vi alla.

sachsaren; sa:
Här får nivån sjunka till oanat nya djup. Och humorn får stiga till oanat nya höjder!
Och sakkompetensen kommer aldrig att komma till korta. Inte i den här klubben int'!

Leve Utsidan!
/Eder Georg aka Sachsaren

just så!!! (fast utan Tyskar)
 
Ny medlem

Som relativt ny medlem på utsidan och med (hittils) ett fåtal inlägg bakom mig, kan jag lugnt konstatera att det är blandningen av fakta och mer sociala inlägg som är pricken över i:et. Att trådar efter ett tag tenderar att glida bort från det ursprungliga inlägget ser jag inte som något problem alls. Tvärtom är det ju så som det börjar bli intressant. Ofta (!) fortsätter man ju att läsa en tråd bara för att den blir allt roligare.
 
Bra blandning

Det som är bäst med utsidan är att man får både fakta och jättegarv på samma ställe. Kan det bli bättre?

Visst spårar en del trådar ur men då är det bara att sluta läsa.

/Jan
 
Den femte kategorin.

-Patric-; sa:
sachsaren; sa:
Här får nivån sjunka till oanat nya djup. Och humorn får stiga till oanat nya höjder!
Och sakkompetensen kommer aldrig att komma till korta. Inte i den här klubben int'!

Leve Utsidan!
/Eder Georg aka Sachsaren

just så!!! (fast utan Tyskar)

*står småleende i en tüsk ekskog, skakar med huvudet (tecken för lindrigt ogillande, inte för morbus Parkinson), sadlar den vita stridshästen och tänker:*
"...bara för hans skull borde jag ha tagit med den femte kategorin som avser alla dem som alltid vill ha det sista ordet. Scheiße, nu är det zu spät."
 
Vad har du emot tyskar Patric?

Personligen så uppskattar jag Georgs inlägg och det gör antagligen du också Patric. Provocerar du bara för att få igång diskussionen?

Jag tycker det är roligt med de inblickar från andra miljöer som flyter upp på Utsidan t ex Malindos Mallorcahorisont diverse skribenter i Finland och Norge etc.

Just det mångfacetterade är ett skäl att hänga på Utsidan tycker Thure.
 
tigertamjaren; sa:
Senaste tiden har det i ett antal trådar ånyo uppstått en del konflikter här på Utsidan mellan faktaintresen och sociala intressen. Uppenbarligen går dessa konflikter i vågor, och verkar komma som reaktioner på att endera av de två benen som Utsidan står på har fått för stort utrymme. Då blir det bråk.
/.../
Dock, om jag fick önska något, skulle det vara att det från ledningens sida spreds en förståelse till besökarna om att Utsidans båda ben är lika viktiga för att sidan ska fungera bra.

/ G
Vad vill du egentligen? Du startar en ny tråd med ett hyfsat långt inlägg, och lämnar sen diskussionen?

/Håkan