När jag visar blider från mina fjällvandringar för min pappa talar han drömmande om hur detta också är något han skulle vilja uppleva, men att det ju inte går. Varför? Han har problem med sina knän. Nu fyller han snart 70 och jag skulle trots allt vilja ge honom en fjällresa i present. Jag skulle därför vilja ha tips på lämpliga områden där man kan vandra i relativt okuperad terräng (det är framför allt nerförsbackar som är ett problem för honom), men ändå få uppleva kalfjällsmiljö. Tänker mig att vi bor på en fjällstation/i en fjällstuga och gör dagsturer därifrån på 5-10 km. Var vi vill vandra? Ja, det spelar egentligen mindre roll - Dalarna, Jämtland, Lappland eller någon helt annanstans - huvudsaken är att vi kan få en fjällupplevelse utan att kämpa i fär många upp- och nerförsbackar... Om det underlättar kan jag tänka mig att vi tar helikopter eller båt till en lämplig startplats, Min pappa har mycket god grundkondition, så ett alternativ skulle annars kunna vara att cykla, men jag tycker nog trots allt att fjällen upplevs bäst till fots.
Fjällvandring med onda knän?
- Trådstartare Antea
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring
- Börjat av Vandringsstav
- Svar: 47
-
-
-
Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup?
- Börjat av KevinG
- Svar: 2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita
- Börjat av Llama
- Svar: 9
-
-
-
Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter
- Börjat av Sl96
- Svar: 21
-
-
-
-
-
Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt?
- Börjat av Tarekfb
- Svar: 3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget
- Börjat av KimmyA
- Svar: 0
-
-
-
-
Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44?
- Börjat av MiaWik
- Svar: 0
-