Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Omänskligt diskutera det.
Jag håller inte med.

Om man kan dra lärdomar vad som gick fel under en tragisk händelse så andra undviker att råka ut för liknande tragedier så tycker jag personligen inte att man ska undvika tala om fallet.

Anarisolyckan som nämnts tidigare i tråden medförde tex att Fjäll säkerhetsrådet bildades, Fjällräddningen fick mera resurser, leder drogs om, vindskydd byggdes, nödtelefoner sattes upp, vissa vägar bommas på vintern osv.

Vill vi vara utan det med för att vi valde att inte prata om det ?

Senast ändrad:
Jag håller inte med.

Om man kan dra lärdomar vad som gick fel under en tragisk händelse så andra undviker att råka ut för liknande tragedier så tycker jag personligen inte att man ska undvika tala om fallet.

Anarisolyckan som nämnts tidigare i tråden medförde tex att Fjäll säkerhetsrådet bildades, Fjällräddningen fick mera resurser, leder drogs om, vindskydd byggdes, nödtelefoner sattes upp, vissa vägar bommas på vintern osv.

Vill vi vara utan det med för att vi valde att inte prata om det ?
En person har omkommit i en olycka. Fjällräddningen kunde inte rädda personen pga dåligt väder.

Det tragiska inträffade och orsaken kan diskuteras, vilket skett.

Nog kan det dras lärdomar, om man vill det. Kanske i en ny tråd?

Läste precis i kommentarsfältet på en av Storm de Beuls videor på YouTube att Storm hade Utsidanmedlemen Erik Normark som en av sina stora inspirationskällor. Storm skrev också att det var tack vare Eriks YouTubevideor som Storm beslutade sig för att vandra i Sverige.

Tråden är lite svårläst svårt att veta vilka av de länkade tidningsartiklarna som är mer relevanta.

Vore värdefullt om någon kan sammanfatta polisutredningen när den är klar.

Thure

Svårt att se att en ev polisutredning skulle komma fram med nåt vi inte redan "vet". Exakt plats kanske de går ut med, och om nässkadan kommer från nåt högre fall.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg