Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Är man genomblöt och frusen, trött och uppgiven så går det fort. En bekant till mig och hans vän frös ihjäl under en gran då skotern kört fast under en kort tur mellan två fritidsstugor i Messlingen i början av 90-talet.

En svart sopsäck över sovsäcken hade kanske hållit den torr, men vad hjälper det om tältet sen kollapsar helt och man måste packa ihop och dra. Sovsäcken såg annars bra ut, tillskillnad från tältet. Sorgligt slut.

Enligt inlägg #153: " His tent seems to be a Six moon designs Lunar Solo, which already took a beating "
Ett UL sommartält med mkt bra ventilation. Det har meshpaneler runt om för bra luftcirkulation och ventilation, för att minska kondens osv. Men är det snöstorm ger det inget skydd alls, vinden och snön blåser rakt igenom och det blir säkert fullt med snö därinne. Inget HB black label direkt....

Hade han tält? På hans Youtube ser jag bara övernattning i tarp i de sista filmerna han publicerade.
Enligt inlägg #153 använde han tydligen ett UL tält av modell Six Moon Designs Lunar Solo (man kan även se på ena tidningsbilden där han ligger i sitt tält uppsatt i snön med båtlänningen vid Lájtávvre i bakgrunden, om det inte är ett fotomontage?). Synnerligen tragiskt, vi är alla små när "moder natur" visar sina våldsammare sidor. Finns en del i lokal press:
https://www.google.com/search?q=storm%2C+22+overleden+in+zweden&sca_esv=4b38bf61f79e2069&rlz=1C1GCEA_enNL998NL998&ei=QtFFZ8muD8SJ7NYPt9XR4A8&ved=0ahUKEwjJ16SikfqJAxXEBNsEHbdqFPwQ4dUDCA8&uact=5&oq=storm%2C+22+overleden+in+zweden&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiHXN0b3JtLCAyMiBvdmVybGVkZW4gaW4gendlZGVuMgUQIRigAUiuK1DnCFiFKXABeAGQAQGYAYgDoAHGEaoBCDE0LjQuMS4xuAEDyAEA-AEBmAIUoAL1DsICChAAGLADGNYEGEfCAgUQABiABMICBhAAGBYYHsICCxAAGIAEGIYDGIoFwgIIEAAYgAQYogTCAgcQIRigARgKwgIEECEYFcICCBAAGKIEGIkFwgIFECEYnwWYAwCIBgGQBgiSBwYxNS40LjGgB8Ew&sclient=gws-wiz-serp

Det fanns även ett klipp inifrån tältet där ute i stormen som jag fattade var hans sista meddelande till nån vän, men det klippet hittar jag inte längre. Han filmade sin blåa sovsäck som såg våt ut i fotändan och på sidorna, och sen tältväggen som låg emot pga vinden.

Men seriöst???

"With the Lunar Solo tent, sacrifice nothing but extra weight – ultralight, sturdy, weather-tight*, and comfortable. The unique hexagonal design and steep, sloping sides help deflect high winds and shed snow, keeping you safe from the elements."

Och nej. Jag menar inte att kritisera personen som förolyckades.
Däremot kanske tillverkarna av UL-prylar kan tagga ner lite i beskrivningarna. Det finns en anledning till att UL är UL.

Finns en artikel också i dagens GP (vet inte om den ligger bakom betalvägg?):

En reflektion som jag gör av denna tragiska händelse är att hade han haft ett rejälare tält hade han haft betydligt större möjligheter att hålla sig och sin utrustning torr och kunnat vänta ut snöstormen tills den bedarrat, inte osannolikt livsavgörande.

Det är så svårt att dra slutsatser, visst tältet var dåligt men utifrån informationen kan han ju lika gärna väl förberedd och välklädd ha evakuerat mot bilen, ramlat, slagit i huvudet (bruten näsa etc) blivit medvetslös och frusit ihjäl.
Om han gjort så mycket hiking som det står i artikeln så tänker man ju att han borde ha koll på nedkylning, risker etc.
Men det får vi nog aldrig veta.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg