Fjällvandra inte solo

Re: Hur farligt är det egentilgen...?

cnygardh; sa:
Jag upprepar frågan.... Hur farligt är det egentilgen...? Kan någon i detta forum påminna sig när en ensamvandrare i Sarek eller Keb senast har omkommit?
MVH ///Claes :)

Två tyskar under 2001. Av någon anledning fungerar det inte att lägga två länkar efter varandra, därför finns den sista länken längst ner i brevet...

Kebnekaise april 2001:
Scouterna såg skidspetsar sticka upp på Kebnekaise

Personligen tycker jag att diskussionen är viktig men att den borde vara mycket mer balanserad och nyanserad.

Det blir så trist med påhopp både åt höger och vänster...

Det vore intressant att få höra solovandrare berätta om hur de gör riskbedömningar och om de ökar säkerhetsmarginalerna, inte bara ett svar av typen "självklart är man försiktigare", utan mer beskrivande och analyserande.

Ha en bra dag!

/JOHAN

Kebnekaise augusti 2001:
Död man hittad på Kebnekaise

[Ändrat av johanl 2003-06-24 kl 15:27]

Re: Knarkliberal?

FJS90/91; sa:
Det finns folk som säger att dom mår bra av HEROIN, skall vi låta dom forsätta...

Ibland tror jag folk misstolkar och går till ytterligheter med flit. Jag trodde vi snackade friluftsliv och liknande aktiviter? Hoppas det var sista gången vi behöver dra in droger eller liknande substanser i en friluftsdiskussion...

Fredrik

Vinterfjäll!!

Den döde mannen på keb var ute och åkte skidor (vinterfjäll). I min egen säkerhetsbedömning så skulle inte jag ge mig ut ensam runt Kebnekaise på vintern, jag bedömer att jag inte har sådana kunskaper. För andra är det säkert helt OK och inte överdrivet farligt. Har inte hört vad som hände denna man så det är svårt att utala sig om det var av dumdristighet eller en ren olycka.

Som jag hela tiden försöker få fram (gäller all typ av vandring):

* Känn dig själv, vad du klarar och inte klarar (Ärlighet)

* Lägg en rutt med goda marginaler både vad gäller tid och säkerhet.

* Träna innan!!!! med ryggsäck, kängor. (skavsår, ryggont och träningsvärk mm. kan man klara av hemma)

* Lämna en färdplan med din rutt inritad hos en anhörig (rita in alla eventuella avstickare du har planer på) och HÅLL DIG TILL DEN!!!

* Det är inte fegt att vända om förhållanden blir dåliga, det är smart!!

* Tänk innan du handlar!!!!

Lycka till på era vandringar (solo eller i grupp)
///Claes
Nygårdhs Irrfärder i Fjällen: http://w1.855.telia.com/~u85511943/

Re: Re: Knarkliberal?

ingetbraledigt; sa:
Ibland tror jag folk misstolkar och går till ytterligheter med flit. Jag trodde vi snackade friluftsliv och liknande aktiviter? Hoppas det var sista gången vi behöver dra in droger eller liknande substanser i en friluftsdiskussion...

Fredrik

Vem dog och gjorde dig till forumpolis.. I filosofiska diskussioner så kan man (tycker jag) gå ganska långt för att påvisa något.. Kan man blanda in knark i friluftsliv, jepp!! det kan man och du kan inte hindra mig varken nu eller i framtiden!

Tror du att frilufsande e befriat från narkotiska preparat? Kolla in snowboardkulturen.. Droger finns i alla aktiviteter där prestation krävs, mer eller mindre.. Tror du aldrig att anfetamin användts för att någon skall kunna vandra längre och fortare.. Men vi kan ju blunda och låtsas som inget för gud förbjude om vi skulle ta upp något så hemskt.... Nääää låt oss med en gång titta åt ett annat håll..

Jag är säker att jag klickade på länken "Fjällvandra inte solo".........kan någon förklara kopplingen till knarket......fast det kanske är lösningen på om man bryter eller stukar nåt, tar man droger försvinner smärtan och man kan linka iväg till närmsta hjälp. :)

Ej allvarligt menat är kanske bäst att lägga till.

//Uffe

Förutse risker!

Jag har inte läst inlägg i den här tråden, men jag har däremot utfört både vandringar, långturer med mc både (Nordkap och USA) och brukar paddla kajak på egen hand. Jag ser ingen anledning att undvika ensamäventyr men man måste öka marginalerna något. Tänk alltid säkerhet och försök förutse risker både innan och under tiden, vilket tex kan innebära ett annat vägval eller tidpunkt. En del förtränger att det kan hända en olycka, och funderar därför inte på det. De anser att pessimister är det tråkigaste som finns. Jag skulle kalla mig själv realist. Optimister är antingen okunniga, dumma eller båda delarna. Optimister tar inte med sig tex kunskap, 1:a förband eller en lina. När olyckan inträffar blir de helt överaskade och kan inte hantera situationen. Skyller sedan på att de hade otur. Realisten hamnar antingen inte i problemen från första början, eller om det nu ändå inträffar är mentalt förberedd och har då förhoppningsvis rätt utrustning och kunskap. Därmed inte sagt att man ska släpa med sig allting alltid, men en viss nödutrustning krävs.
Visst kan det också i vissa fall vara säkrare att vara flera men det kan också vara farligare. Betänk att du litar på din kompis och när du sedan råkar illa ut så håller han inte måttet. Saknar kanske kunskap (det var du som gick den där livräddningskursen). Pga din felaktiga uppfattning om kompisen har du kanske tagit risker du inte gjort annars eller ännu värre, din kompis, optimisten, har pressat dig till det med sitt "det händer inte oss snack", för att inte tala om grupptryck. Ensam tar man alla beslut själv och konsekvenserna av dessa. Alternativt kan man också tänka sig att du sätts i svårigheter pga av kompisens risktagande. Du kanske tvingas släpa honom, som brutit benet, genom snöstormen med risk för eget liv eller välja att lämna honom på stället.
Gör gärna saker ensamma men förbered er både mentalt- kunskaps- och materialmässigt för detta.

/Hans

Re: Re: Re: Re: Semantiskt missförstånd

Raskesven; sa:
Vad är det som diskuteras och jämförs här egentligen? Vad över strida bäckar, glaciärvandring, inrepning.... Hur många solovandrarare planerar in typ glaciärvandring i rutten?

Jag hör inte till dem som avråder från att vandra ensam. Hamnade i den här tråden p g a att något ljushuvud skrev om vandring utan sällskap i Sarek som något absolut livsfarligt som närmast motsvarade att ha en fot graven och sedan kom ytterligare ett snille och hävdade att det egentligen är större risk för olyckor om man är fler.

Jag tycker att det helt OK att vandra ensam. Har bestigit Storsylen, Helags, Gåsen, (o ytterligare några jämtlandsfjäll som jag inte kommer ihåg vad de heter), Kebnekaise (Ö leden) och Kaskasatjåkko, och vandrat såväl i Jämtland som i Lappland ensam. Minns särskilt när jag gick från Tarfalla till Vistas över passen mellan Kebnepakte och Kaskasapakte och vidare i passet väster om Koupertjåkko, stugvärdinnan i Tarfalla bönade och bad enträget att jag inte skulle gå den rutten ensam. Jag gick ändå, eftersom jag hade ledsnat på Kungsleden. Har aldrig träffat så mycket dödtråkiga typer som på den. Det enda de verkade bry sig om, och snackade om, var hur långt de hade gått och hur mycket de bar.

Men, att vandra ensam innebär som regel att man tar en större risk. Ju mer krävande vandringen är desto större är risken. Var gränsen går där risken blir för stor måste ytterst vara den enskildes sak. Objektivt sett är nog vissa delar av Stockholm vissa tider på dygnet betydligt farligare än att vara solo i Sarek. Att gå Kungsleden ensam under säsong är knappast farligare än att vara hemma i sitt eget kök.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html
[Ändrat av ipg289h 2003-06-24 kl 16:46]

Re: Re: Re: Re: Re: Semantiskt missförstånd

ipg289h; sa:
.....
Men, att vandra ensam innebär som regel att man tar en större risk. Ju mer krävande vandringen är desto större är risken. Var gränsen går där risken blir för stor måste ytterst vara den enskildes sak.
.....
"Couldn´t agree more"

Hutt har nog hittat kärnpunkten

"En del förtränger att det kan hända en olycka, och funderar därför inte på det. De anser att pessimister är det tråkigaste som finns."

Är det inte därför den här debatten blir lite het?

Få av oss kan ju rimligen vara oense om följande:

- många av våra fritidssysselsättningar är inte ofarliga (även om annat är värre)
- konsekvensen av en olycka blir större om man är ensam
- en olycka kan inträffa just för att man är flera, då "någon annan" tänker på säkerheten.

Själv är jag nog pessimIst-optimist-pessimist-optimist. Med det menar jag; förbereder mig som pessimisten, är optimist så att det blir av och tvingar mig att bli pessimist när jag ställs inför ett säkerhetsvägväl, varefter jag njuter av turen som den optimist jag egentligen är.

Och just det att jag i grund är en optimist får mig nog att BETONA att det är viktigt att inte glömma det där med att vara pessimist ibland.

Re: Förutse risker!

Hutt; sa:
En del förtränger att det kan hända en olycka, och funderar därför inte på det. De anser att pessimister är det tråkigaste som finns. Jag skulle kalla mig själv realist. Optimister är antingen okunniga, dumma eller båda delarna. Optimister tar inte med sig tex kunskap, 1:a förband eller en lina. När olyckan inträffar blir de helt överaskade och kan inte hantera situationen. Skyller sedan på att de hade otur. Realisten hamnar antingen inte i problemen från första början, eller om det nu ändå inträffar är mentalt förberedd och har då förhoppningsvis rätt utrustning och kunskap. Därmed inte sagt att man ska släpa med sig allting alltid, men en viss nödutrustning krävs.

/Hans

Jag kan inte förstå den här värdeladdningen du lagt in i ordet optimist. Enligt egna erfarenheter så behöver inte alls en optimist vara dåligt förberedd, okunnig eller allmänt ignorant, snarare tvärtom. Sedan så är det väl så att just vara en optimist är en sådan egenskap som kan vara skillnaden mellan att hittas levande eller död om olyckan väl skulle vara framme. Att vara optimistisk är inte synonymt med att vara naiv.

Jag förstår vad du menar i ditt inlägg och håller i princip med, men jag tycker nog att ordvalet/definitioen inte var helt lysande:)

/Jesper

Re: Vojne

petratetra; sa:
Vandra inte ensam, segla inte ensam, paddla inte ensam, tälta inte ensam, åk inte skidor ensam, kör inte bil i ödemarken ensam, gå inte ut i skogen ensam, bada inte ensam, gör inte upp eld ensam, och bosätt dig för allt i världen inte ensam långt bort från civilisationen.

Det är nämligen helt livsfarligt.

Precis där klämmer skon, det okända är farligt :).

/J

Solovandring.

Fy f-n vad jobbiga ni är!Det är väl för tusan upp till var och en var man vill vandra,hur länge man vill vandra ,var man vill vandra,SJÄLV,ELLER I GRUPP!!!!Fasen oxå nu fick ni mig att svara på detta ämnet.
Nicklas(som för det mesta är själv ute i farliga skogen!!!)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg