Re: enkelt
Fjällvandring innebär risker, speciellt om man går í "vildare" terräng.
Risken att råka ut för en olycka är i princip lika stor om man är ensam eller i grupp (jag räknar då inte in glaciärvandring), i grupp kan man ju iofs använda rep vid vadning för att minska risken.
Det som i första hand skiljer en olycka på en solotur och en olycka på en grupptur är konsekvenserna. Är man flera har ofta nån som hjälpa till att fiska upp dig ur vattnet, lägga förband, gå efter hjälp.
Så med mindre riskabla vägval på en solotur så kan man mycket väl vara lika säker på att överleva som de som gör en grupptur.
/Håkan
Kom igen nu Patric! Nu tar du väl ändå i lite för mycket?! Nog blir konsekvenserna av en solotur lätt blir större, men man kan kompensera det genom att välja säkrare rutter.FJS90/91; sa:Folk gör som dom vill oavsett alla goda råd i hela Småland, har det funkat innan så funkar det igen... Det kommer alltid att finnas folk som vandrar, dyker och klättrar ensamma, den gemensamma nämnaren är att dom inte är intgresserade av säkerhet. Visst kan man aldrig skydda sig mot allt men man kan ganska enkelt eliminera de uppenbara säkerhetsriskerna genom att inte vara ensam. Fördelen med att "självebästedräng" syndromet är självsaneringen, nackdelen är att dom kostar samhället och de anhöriga mycket pengar och sorg..
Jag skiter i vad ni gör!
Fjällvandring innebär risker, speciellt om man går í "vildare" terräng.
Risken att råka ut för en olycka är i princip lika stor om man är ensam eller i grupp (jag räknar då inte in glaciärvandring), i grupp kan man ju iofs använda rep vid vadning för att minska risken.
Det som i första hand skiljer en olycka på en solotur och en olycka på en grupptur är konsekvenserna. Är man flera har ofta nån som hjälpa till att fiska upp dig ur vattnet, lägga förband, gå efter hjälp.
Så med mindre riskabla vägval på en solotur så kan man mycket väl vara lika säker på att överleva som de som gör en grupptur.
/Håkan