Fjällvandra inte solo

Efter att ha läst "Nygårdhs Irrfärder i Fjällen"
konstaterar jag att du träffar fler människor under din ensamvandring i Sarek än vad jag träffar på Kungsleden.

Solovandringar är ett mycket underskattat sätt att träffa folk!

Re: Helt sjukt jäkla försent

tigertamjaren; sa:
Eftersom det har diskuterats solo-vandringar till fjälls här på forumet den senaste tiden, tycker jag det kan vara läge att framhålla för eventuellt oinitierade deltagare på forumet (som möjligen funderar i dessa banor) om att fjället faktiskt skiljer sig från Stockholm (och andra större orter) i ett avgörande hänseende, nämligen möjligheten till assistans om något händer.

När skiten träffar fläkten (vilket den gör då och då till fjälls) och du sitter där ensam med brutet ben långt från allfarvägarna, tänk inte på det här inlägget då, för då är det typ helt sjukt jäkla försent.

Men lycka till med ensamvandringarna ändå!

/ Grinolle (som härmed loggar ur denna diskussionstråd för all framtid)

Här i Malmö blir folk titt som tätt ihjälkörda på övergångsställen. Då kvittar det med assistans. Tur det inte finns bilar i fjällen...

enkelt

Folk gör som dom vill oavsett alla goda råd i hela Småland, har det funkat innan så funkar det igen... Det kommer alltid att finnas folk som vandrar, dyker och klättrar ensamma, den gemensamma nämnaren är att dom inte är intgresserade av säkerhet. Visst kan man aldrig skydda sig mot allt men man kan ganska enkelt eliminera de uppenbara säkerhetsriskerna genom att inte vara ensam. Fördelen med att "självebästedräng" syndromet är självsaneringen, nackdelen är att dom kostar samhället och de anhöriga mycket pengar och sorg..

Jag skiter i vad ni gör!

Instämmer med Tigertämjaren

Kul inlägg (som alltid) Patric! Rör säkert om lite i grytan.

Tigertämjarens inlägg VAR faktiskt nyanserat. Det anger ju att det gäller utanför allfartsvägarana och för dem som inte är erfarna.

Soloturer ger OTROLIGT mycket tillbaka (tex mental styrka), men liksom klättring solo ökar riskerna oerhört. Och det skall man inte blunda för - ty det är det som ökar riskerna mest!

Tilläggas bör kanske att jag gjort en del soloturer som de flesta nog anser helgalna - men då har jag godtagit att risken att jag inte kommer tillbaka är en reell risk (vilket inneburit mycket noggranna förberedelser). (Det jag då tänker på att min första vintertur till fjälls var solo mellan Akka och Kvikkjokk. Först ett år efter jag paddlade 48 km fritt vatten till Mariehamn (Åland) insåg jag att det faktiskt var första gången jag paddlade i saltvatten.)

Och därmed bör jag väl också säga att RÄTT FÖRBEREDD så kommer faktiskt din totala tid i bilen vara riskablare än dina soloturer (och ge BETYDLIGT mindre igen).

Re: enkelt

FJS90/91; sa:
Visst kan man aldrig skydda sig mot allt men man kan ganska enkelt eliminera de uppenbara säkerhetsriskerna genom att inte vara ensam.

Snicksnack! Med erfarenhet och gott omdömme (och en smula ödmjukhet!) kan man eliminera risker - sällskapets storlek har ingen betydelse!

Givetvis kan det vara käckt att vara flera när olyckan väl har inträffat, men sällskapets storlek har nog i de flesta fall ingen betydelse (åtminstone inte positiv) för att undvika olyckan från början.

Det är macho att vandra ensam, man får hår på bröstet och djup stämma.

/Per

Hur farligt är det egentligen??

Om vi tar och slutar jämföra risker man löper att bli dödad i staden och på fjället och koncentrerar oss på friluftsliv istället. Tigertämjaren (en farlig sysselsättning bara det...) hävdar i sina inlägg att det är LIVSFARLIGT att solovandra i fjällen. När omkom någon solovandrare i de svenska fjälltrakterna senast? Jag kan inte minnas någon så länge jag har sysslat med vandring! De få som faktiskt omkommit har varit med i grupper!! Jag skulle nog vilja påstå att när man planerar en solovandring så är man NOGGRANN med sin planering, sina förberedelser och säkerhetsåtgärder. Är man en grupp så förlitar man sig kanske för mycket på de andra. Det senaste dödsoffret i Sarek (sommartid) som jag kan dra mig till minnes var en finsk flicka som drogs ner i Mikkajokken 1990. Ett typexempel... i all litteratur om Sarek som jag läst står det att man inte ska stoppa fötterna i den jokken eftersom den är farlig, men läser man inte så kan man inte skydda sig mot farorna. Och hon var inte ensam... men vad hjälpte det?
Jag blev lite nyfiken på denne ”Tigertämjare” och tog en titt i hans profil, gissa om jag blev förvånad… han är intresserad av alpinism och klättring, snacka om att kasta sten i glashus! Där kan man börja snacka om livsfara på allvar. Årligen dör det klättrare, både på amatör- och elitnivå, både på övningsväggar i närheten av civilisationen och i fjälltrakterna. (Men jag kan förstå varför man klättrar, fast det är farligt, och tänker inte avråda någon från att syssla med det heller. Jag antar att det är bra förberedelser som gäller där också)

Det är farligt att gå i fjällen om man inte har förberett sig, oavsett om man går ensam eller i grupp, annars är det faktiskt inte särskilt farligt. Så det är med fjällvandring som med allt annat, man behöver förbereda sig för att allt ska gå bra.

Vänner i detta forum! förbereden eder väl inför det innevarande årets äfventyr i den vilda skapelsens aflägsnaste vrår, på det att vi åter må mötas här i detta ädla forum, till hösten, och ihösta varandras uppskattning för de reseberättelser och fotografier, från äfventyren, som då stolt presenteras här, amen! ///Claes ;)

Nygårdhs Irrfärder i Fjällen: http://w1.855.telia.com/~u85511943/

Det är så enkelt så...

Om folk bara gör det de mår bra av och den sysselsättningen inte skadar någon annan, då går det alldeles utmärkt att fortsätta med det! Om den sysselsättningen för vissa innebär att "riskera livet" ensam på fjället, då går det hur bra som helst!

Allting är relativt och när det kommer till säkerhet och döden så finns det väldigt mycket man kan dö av här på jorden, personligen dör jag hellre på fjället än i en stolpe längs E4:an...

Fredrik

Knarkliberal?

ingetbraledigt; sa:
Om folk bara gör det de mår bra av och den sysselsättningen inte skadar någon annan, då går det alldeles utmärkt att fortsätta med det!

Fredrik

Det finns folk som säger att dom mår bra av HEROIN, skall vi låta dom forsätta...

Men om det innebär att försäkringspremier går upp för att fler och fler olyckor händer så drabbar det väl alla.. Vi vet ju redan hur det är med försäkringsbolag och "riskaktiviteter"...MAO om du e en klödderöv så får jag betala, den roliga verkligheten..

Å sedan så har väl ingen förbjudit någon att göra något, det handlar om att folk tycker olika och ventilerar sina åsikter om detta..

Upplevelser

Alla har olika preferenser om vad som är farligt och inte.....vissa människor får en kick/upplevelse av att åka ensam och storhandla medan andra behöver lite mer stimulans. Alla männsiskor är olika (som tur är) och jag tycker inte att man ska klaga på vad andra gör så länge det inte drabbar andra.

En solovandring med rätt förberedelser måste vara väldigt stimulerande och framförallt personligt utvecklande, bara det gör att jag själv blir sugen att testa hur jag skulle klara ensamheten och tystnaden. :)

Personligen tycker jag att förmynderi och pekpinnar är det värsta som finns, det är bara hämmande, acceptera istället att alla inte tycker likadant.

Ser fram emot att få läsa fler berättelser liknande Claes Nygårdhs irrfärder. :)

Trevlig sommar
Uffe

k-liberal?

uao; sa:
Alla har olika preferenser om vad som är farligt och inte.....vissa människor får en kick/upplevelse av att åka ensam och storhandla medan andra behöver lite mer stimulans. Alla männsiskor är olika (som tur är) och jag tycker inte att man ska klaga på vad andra gör så länge det inte drabbar andra.

Personligen tycker jag att förmynderi och pekpinnar är det värsta som finns, det är bara hämmande, acceptera istället att alla inte tycker likadant.

Trevlig sommar
Uffe

Det e inte ALLTID ok att göra vad man vill om det inte skadar andra...

Varför e det så jäkla jobbigt att folk har åsikter som inte faller in e den politiskt korrekta lilla världen och sedan har dom den dåliga smaken att inte kunna hålla käften.. Så varför inte göra som du säger, acceptera att inte alla tycker att det är ok med ensamvandring, klättring och dykning.. Tydligen så e det ett intressant ämne eftersom debatten fortgår och om det nu finns ett behov av att debatera detta varför skall vi lägga locket på?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg