Jag måste bara skriiika ut att jag har hittat min drömrygga! Jag ville ha en ramryggsäck till sommarens fjällvandring (en vecka i jämtlandsfjällen med tältning och några toppbestigningar). Jag lånade i vilket fall som helst en Fjällräven gyro, gjord någon gång under sjuttiotalet av min kära morbror anders och fann direkt att den passade bra. Ramen kan anpassas till långa ryggar och det är skönt för mig som är nästan två meter och säcken är ganska liten och tillåter att både tält och underlag fästes utanpå och inte stör matpackningen, som jag ju plockar upp oftast. Jag brukar alltid bli trött i ryggen när jag går långt med packning, men efter en vecka med gyro-ram var den enda åkomman trötta fötter (som vanligt). Jag kommer aldrig mer att använda en annan ryggsäck... Man kan röra höfterna och slipper gå som om man var stelopererad eller hade ryggen fasttejpad på en planka och eftersom man med ett enkelt handgrepp, i farten, kan flytta ryggsäcken ut eller in emot ryggen nertill, behövde jag inte bli svettig och blöt och kall på ryggen heller.
Nåväl, jag blev kär, men hur skulle jag få tag på en likadan ryggsäck åt mig själv? Jag letade och rotade överallt, men hittade ingen. Jag misstänker att de slutade tillverkas tidigt på åttiotalet och de som äger sådana säckar säljer dem inte gärna. Nytillverkade liknande säckar kostar flera tusen och eftersom jag bara är en fattig student var det knappast ett alternativ. MEN en dag när jag var på en second handaffär och kollade igenom en back LP-skivor hittade jag den! En nästan oanvänd Fjällräven Gyro. Dessutom en senare version än min tidigare lånade. Den här hade till och med fler finesser med ramen och original-packsäcken. OCH den kostade 45 kronor! Detta på grund av att en av sprintarna hade tappats bort. Något jag lagade med en vanlig jäkla skruv och dubbla muttrar.
Ibland har man tur och blir kär. Ibland får man den man vill ha tillochmed.
Nåväl, jag blev kär, men hur skulle jag få tag på en likadan ryggsäck åt mig själv? Jag letade och rotade överallt, men hittade ingen. Jag misstänker att de slutade tillverkas tidigt på åttiotalet och de som äger sådana säckar säljer dem inte gärna. Nytillverkade liknande säckar kostar flera tusen och eftersom jag bara är en fattig student var det knappast ett alternativ. MEN en dag när jag var på en second handaffär och kollade igenom en back LP-skivor hittade jag den! En nästan oanvänd Fjällräven Gyro. Dessutom en senare version än min tidigare lånade. Den här hade till och med fler finesser med ramen och original-packsäcken. OCH den kostade 45 kronor! Detta på grund av att en av sprintarna hade tappats bort. Något jag lagade med en vanlig jäkla skruv och dubbla muttrar.
Ibland har man tur och blir kär. Ibland får man den man vill ha tillochmed.