Raven är 70lFunderar över Fjällrävens namn på säckar.
Finns det någon som varit med på Fjällrävens resa från 70-talet och kan reda ut begreppen.
Här på Utsidan så förvirras det rätt mycket då man kallar säckar ibland för ramnamnet och ibland med säcknamnet,
Ram finns ju två huvudtyper: GYRO och EXPEDITION, undertyper är att de kan även ha hylla
Säckarna är rätt förvirrande.
RAVEN = 80 liter 4 fickor asym på sidorna enligt bilden i katalogen med skidtunnel bakom 2
TRADER = 80liter 4 fickor asym på sidorna enligt experter här på Utsidan (är det samma som Raven)
NEPAL = 2 fickor på sidorna och skidtunnel
TIBET
EXPEDITION = 2 fickor på sidorna och skidtunnel (är det ens en egen säck ramnamnet som avses)
Ytterligare förvirring, i den gamla katalogbilden nedan har Raven bara 2 fickor men i en mycket senare så har den 4 fickor (dvs ser likadan ut som det många kallar Trader)
Tillbehör hade de några namn?
Packpåse 30 liter
Packpåse 30 liter med bärremmar = dagtursäck
Korrekt namngivning borde ju vara t.ex
Raven Gyro
Raven Expedition
Trader Gyro
Etc
Råive är ravens efterträdaren och är 80l
Expedition heter det ifall ramen har en liten utstickande hylla eller en lite större i botten...så då heter tibet80e gyro så för den är på 80l,gyro och expeditionsram.
Raven har samma ramnr 3158 har jag för mig? Oavsett vilken typ av ram.
Alla fjällräven ryggsäckar före 80tal utan vinklat övre rör kan jag just inget om då de inte intresserar mig.