Fjällräven gyro, vart gömmer dom sig?

Funderar över Fjällrävens namn på säckar.
Finns det någon som varit med på Fjällrävens resa från 70-talet och kan reda ut begreppen.
Här på Utsidan så förvirras det rätt mycket då man kallar säckar ibland för ramnamnet och ibland med säcknamnet,

Ram finns ju två huvudtyper: GYRO och EXPEDITION, undertyper är att de kan även ha hylla
Säckarna är rätt förvirrande.
RAVEN = 80 liter 4 fickor asym på sidorna enligt bilden i katalogen med skidtunnel bakom 2
TRADER = 80liter 4 fickor asym på sidorna enligt experter här på Utsidan (är det samma som Raven)
NEPAL = 2 fickor på sidorna och skidtunnel
TIBET
EXPEDITION = 2 fickor på sidorna och skidtunnel (är det ens en egen säck ramnamnet som avses)

Ytterligare förvirring, i den gamla katalogbilden nedan har Raven bara 2 fickor men i en mycket senare så har den 4 fickor (dvs ser likadan ut som det många kallar Trader)

Tillbehör hade de några namn?
Packpåse 30 liter
Packpåse 30 liter med bärremmar = dagtursäck

Korrekt namngivning borde ju vara t.ex
Raven Gyro
Raven Expedition
Trader Gyro
Etc
Raven är 70l
Råive är ravens efterträdaren och är 80l
Expedition heter det ifall ramen har en liten utstickande hylla eller en lite större i botten...så då heter tibet80e gyro så för den är på 80l,gyro och expeditionsram.
Raven har samma ramnr 3158 har jag för mig? Oavsett vilken typ av ram.
Alla fjällräven ryggsäckar före 80tal utan vinklat övre rör kan jag just inget om då de inte intresserar mig.
 
Korrekt, Raven är 70 liter med 4 yttre fickor. Fanns både med Gyro och vanlig rak ram på 80-talet.
Nepal är 50 liter, 2 yttre fickor och har inte snölås i vare sig huvudsäck eller yttre fickorna. Nepal levererades vanligen med en lite kortare ram med nedre packhylla under huvudsäcken. Nepalramen hade normalt inte avbärarbälte utan det var ett tillbehör.
 
Raven är 70l
Råive är ravens efterträdaren och är 80l
Expedition heter det ifall ramen har en liten utstickande hylla eller en lite större i botten...så då heter tibet80e gyro så för den är på 80l,gyro och expeditionsram.
Raven har samma ramnr 3158 har jag för mig? Oavsett vilken typ av ram.
Alla fjällräven ryggsäckar före 80tal utan vinklat övre rör kan jag just inget om då de inte intresserar mig.
Alla FjR ramar var raka högst upp till slutet av 70-talet. Climber Gyro har nerbockat rör och en annan säck som jag inte minns namnet på (ramen som en längre version av Nepal med nerbockat rör).

Namnen är luriga, varje ram och säck hade ett nummer som identifierade dem (det var vanligt att skräddarsy genom att beställa säck och ram separat) men de populäraste kombinationerna fanns som färdiga ryggor att köpa. Trader var den där säcken på 70L med fyra ytterfickor monterad på en vanlig ram utan hylla eller Gyro. Expedition var en 70L säck med två ytterfickor monterad på en ram med hylla. Fast när den lanserades på 60-talet fanns tre alternativa säckar på 50L, 70L och 90L som alla kallades Expedition och använde ramen med hylla. Nepal Expedition var samma 70L säck monterad på den kortare nepalramen, Nepal var en 50L säck monterad på Nepalramen. Osv.

Och nya modeller/kombinationer med jämna intervall.

//J
 
Korrekt, Raven är 70 liter med 4 yttre fickor. Fanns både med Gyro och vanlig rak ram på 80-talet.
Nepal är 50 liter, 2 yttre fickor och har inte snölås i vare sig huvudsäck eller yttre fickorna. Nepal levererades vanligen med en lite kortare ram med nedre packhylla under huvudsäcken. Nepalramen hade normalt inte avbärarbälte utan det var ett tillbehör.
Nepal fanns både med och utan snölås. Bara för att göra sortimentet ännu lite mer komplext :).

//J
 
Jag förstår inte vitsen med nepal?om man är kort finns det mini gyro tibet 69cm total Höjd ram med vinklat övre rör (ovanlig) och gyro expeditions ram med lilla cc måttet,allt som oftast satt där en tibet60 eller 2 fickors 50l säck med snölås,vill man kan man sätta dit en raven eller vad man vill.
 
Jag förstår inte vitsen med nepal?om man är kort finns det mini gyro tibet 69cm total Höjd ram med vinklat övre rör (ovanlig) och gyro expeditions ram med lilla cc måttet,allt som oftast satt där en tibet60 eller 2 fickors 50l säck med snölås,vill man kan man sätta dit en raven eller vad man vill.
Nepal lanserades som en säck för kortare vandringar, resor och tågluff. Min Nepal (vinter) sitter på en mindre ram (Lättur tror jag den modellen heter) och är perfekt som resesäck, funkar som handbagage på flyget.

//J
 
OK, jag har bara sett Nepal med den kortare ramen och utan snölås, men det kan säkert vara så att det funnits fler varianter.
Det stämmer, sonens säck som han går med nu är en Nepal m/Ä utan snölås som jag moddat. Jag har en ljusblå Nepal Vinter som jag monterat på en rak svart lång ram med vinklade överrör som skall uppgraderas med nya remmar etc. Resår på locket blev sådär, ska ta bort det som är längst fram och behålla på sidorna. som @joru säger så är det nätt i formatet och funkar bra att resa med och går bra bära på fjället nu efter uppgradering.
 

Bilagor

  • FR_Nepal_proto_fram.jpg
    FR_Nepal_proto_fram.jpg
    549.9 KB · Visningar: 25
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rian Bilder fjällräven expedition och gyro Transportera 96
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 20
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
PetriU Fjällräven Gyro Transportera 10
Underlig Hök Fjällräven Gyro Transportera 13
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
Geosongs Hur fästa bältet på Fjällräven Raven Gyro? Transportera 2
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
pandion Fjällräven Island Gyro! Transportera 3
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
Rian Annan säck på fjällräven ram Transportera 1
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 19
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 16
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Micro553 Fjällräven Abisko Friluft 35 vs Hike 35 Transportera 1
heartmeanseverything Ny ryggsäck i stil med Fjällräven Helags Transportera 6
Pancho08 Fjällräven Skule 40 Transportera 4
100826 Fjällräven vintage 30 L Transportera 2
Aleggs Fjällräven bergen Transportera 3
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
F3l1XB Fjällräven Funäs 45 Transportera 2
Olyckan Fjällräven Helags 50 - Bra allroundrygga? Transportera 7
Grillo Fjällräven - PAK Winter Backpack, erfarenheter? Transportera 5
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
erikhaglund Fjällräven C2C Transportera 0
ErikBergm Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en? Transportera 85
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1
Hobbe 1 Fjällräven Råstu Transportera 0
LasseJ Fjällräven Fox 80+10 Transportera 7
tanya Fjällräven Fox Transportera 1
qwe1 Fjällräven Fox Transportera 0
Fjällräven ATMOSPHERE II? Transportera 1
jesper Fjällräven Stratosphere I ???? Transportera 1
Fjällräven Trapper?? Transportera 1
hansoq Raven Gyro + 70LK, samt spännesfråga Transportera 39
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
eyck Intressant variant på Fjällrävens Gyro-idé... Transportera 11
K_Eklund Fjällrävens gyro-ram Transportera 15
eyck Avbärarbältets infästning i Gyro-ramen Transportera 15
pelka Vart hittar jag marmot ryggan? Transportera 0

Liknande trådar