Jag kapar denna gamla tråd. Under sommarfjällsemestern fick jag låna en gammal Fjällräven ryggsäck med gyro-bärsystem. Eftersom vi vandrade med småbarn (sammanlagt 5 personer) var det lite mer vikt som skulle bäras av föräldrarna. Bland anant hade jag två tält och köksutrustning i min ryggsäck (Nammatj 3 och en Keron 3 GT). Svart gyro-ram, plastspännen, sammanlagt 4 sidorfickor. Fastän jag hade bara en äldre ryggsäck och har burit drygt 20 kg gick det förvånansvärt bra för en otränad person. Även om vaddering av bärsystemet naturligvis inte går att jamföra med moderna ryggsäckar. Jag är ganska lång (195 cm) och allt passade perfekt. Enda nakdelen är att man kan slå ihjäl en person med ryggsäcken om man vänder om sig snabbt och inte tänker på allt som man bär på ryggen.
På loppis köpte jag en liknande ryggsäck med fattade först i efterhand (med hjälp av läsning här på utsidan) att jag har sannolikt köpt en Fjällräven Nepal eller Expedition-ryggsäck (bara två sidofickor, snöllås, höftbälte, mindre nedre ram-hylla, metallspännen, ofärgad metallram). Fin ryggsäck (från 70-talet?) som blev som ny med lite Greenland-vax men tyvärr utan gyroram. Liten ramdetalj som gör skillnaden.
Innan jag gör nästa felköp på loppis/tradera/blocket undrar jag vilken Fjällräven gyromodell jag skall satsa på? Hur känner man igen olika gyro-modeller när man tittar på ryggsäck-bilder på nätet? Hur har gyroramen ändrats under tiden eller har det alltid varit samma aluminiumram?