Tja, jag fiskar ju inte med min kajak men...
Hej,
det finns ett antal fiskekajaker på marknaden så att hitta någon som passar bör inte vara några problem! Prova att googla på fiskekajak bara. Ang tipset om Hobies kajaker: Du verkar inte vara nybörjare när det kommer till kajaker. Hobies kajaker känns som de enbart är designade för deras klumpiga pedalsystem.. Jag har själv provat och tycker de är alldeles för breda och klumpiga om man vill driva dem så som en kajak är tänkt att drivas - med paddel! Det finns modeller som är smidigare och minst lika bra att fiska ifrån!! (har testat ett stort antal genom åren!!). Man kan få tag på riktigt fina och praktiska kajaker med riktigt bra paddelegenskaper som är underbara fiskekompisar i prisintervallet 7-15.000 kr - betydligt mer prisvärt än Hobie!!
Lycka till!!
Läser man denna tråd så verkar stabilitet vara viktigare i en fiskekajak än i andra kajaker.
Även uppblåsbara används, så just paddelegenskaperna är kanske inte det absolut viktigaste.
Pedalsystemet är knappast klumpigt utan en genial konstruktion som tillåter dig att använda dina största muskelgrupper och gör att man kan hålla hyfsad fart ganska länge. Jag håller utan problem 7,5 km/h, 20km tar 2 tim och 40min.
Jag har läst på ett fiskeforum att man vänder pedaldriven bakofram så man kan ligga med ryggen mot vinden och hålla still (genom att backa lite). Detta för att kasta med vinden in i grunda vikar. Såna trix kan man inte göra med vilken fiskekajak som helst.
Det är en Sit-On-Top och det lätt att ta sig ombord. Den kan även seglas.
Och, det är alldeles rätt, den byggd för att trampas, inte för att paddlas i första hand.
Hobies kajaker kostar en del, det är sant, men om det är prisvärt eller inte det är en annan sak.
Gå in på något fiskeforum och fråga där, de som har Hobie vet mer om hur den fungerar till fiske.
thomas