dags för en tisdagspaddling : )
kunde inte låta bli att ta en sväng på em igår. kanonväder och vind från rätt håll så isen blåste ut. isen vid sjösättningsstället hade minskat rejält. det var otroligt blaskigt på isen invid land, men under blasket fanns det en del is kvar. mycket flytande is när man kom ut. hittade en vik med lite tjockare is som jag kunde ta mej upp på och över, och sedan ut genom ett smalt sund. isen i viken bar alldeles urmärkt, fast den va lite sprucken men ganska hård. i sundet va det söndersprucket med gungande flak. å sen massa issörja innan man va ute igen på öppet vatten. kul!!
jag kom på nåt listigt. när jag åkt upp på isen i viken så testade jag att ställa mej i kajaken och staka mej fram med ispiken i ena handen och paddeln i andra. paddeln greppade ju heltaskigt i isen men ispiken funkade utmärkt. man skulle kunna göra så att om man inte orkar kliva ur å dra kajaken, eller är lite osäker på isen, så ställer man sej upp i kajaken å stakar sej fram. att sittande dra sej fram på isen är ju rätt kämpigt.
skidstavar är ju en variant. men då har man ju ingen koll på isen. men med 2 ispikar så går det utmärkt och man har dessutom full koll på isens bärighet. för börjar isen braka sönder så lär man tappa balansen när kajaken sjunker igenom isen. å då blir det bada. å det vill man ju inte : )
jag tyckte det funkade så bra så idag har jag varit å köpt en till ispik och kapat i samma längd som den jag redan hade. så nu hoppas jag på provstakning imorrn om isen inte försvunnit redan i värmen.
det blir som att åka monoski, eller vad det heter : )
kan man ställa upp i vasaloppet kanske och staka sej fram med 2 ispikar i en yukon : )
tråkigt att vintern snart är slut : (
det är helt klart finaste tiden att paddla.