Februariturer

som läget är nu med minustemp på själva vattnet så TROR jag att det kan bli lite kärvt. men jag vet inte. det är bara en gissning. för det blir ju en grym nedisning av exempelvis paddeln när vattnet håller minustemp och luften är minus 10. men som sagt så har jag ingen koll på "pedaleriet", jag bara gissar. det finns säkert nån som vet bättre än jag.
jag blev faktiskt lite sugen själv på en hobie. i vissa lägen så verkar den grymt bra, samtidigt som det är begränsande att man måste ha ett visst vattendjup.
jag ska ta en sväng nästa vecka till fjollträsk å kika på en hobie adventure island. då kan man ju trampa å segla till gotska sandön : )

idag var det nog tyvärr sista turen på ett bra tag, misstänker jag : (

det var hopplöst mycket is överallt, så vi åkte ut till viken på utsidan av 5-öre igen. där var det öppet vatten igår. men efter en natt med avtagande och vridande vindar, å natt-temp på minus 22,5 grader, så hade det självklart fryst till där åxå. men vi gav oss inte så lätt : ) tempen hade ju stigit till gissningsvis 9-10 minus bara, men skadan var ju tyvärr redan skedd.

vi lastade av och packade grejorna i kajakerna. eftersom jag misstänkte att det fanns en del ishinder idag så hade jag för ovanlighetens skull torrdräkt på mej.
vi drog ner kajakerna genom skogen till vattnet/isen å gick ut och drog ispiken i isen ett par ggr. den gick igenom alldeles för lätt. hela isen var ganska mjuk och sjönk betänkligt när man stog still en liten stund. det va ungefär samma känsla som att stå 2 personer i en vattensäng. när den ena tar ett stag så rör sejde sej isen. men va faan..... vi skulle ju ut....
vi fick gå på den snötäckta isen längs strandkanten och genom vassruggar. over bryggor och under bryggor. vi hittade rävspår och efter ett tag kändes det som att räven som gått där hade bra koll på isen. visserligen väger en räv lite mindre än vad vi gör. eller finns det 108 kilos rävar?? gick man längre ut än spåret så knakade det och ispiken gick igenom direkt, å höll vi oss längs rävspåret eller längre in så gick det bra : )
till slut ville vi åt ettt annat håll än räven, så då chansade vi och gick över där räven inte gått. det höll. tur att kajakerna förde sånt oväsen så man inte hörde isens knakande. bitvis så blev våra spår på isen vattenfyllda, så man fick hålla farten uppe : )
till slut kom vi inte längre. åt ena hållet ett sund med nyis och åt andra hållet is som inte bar oss runt en udde. vi lämnade kajakerna och gick över ön och fortsatte på andra sidan över isen å över nästa ö. men sen kändes det så tomt utan kajaker så vi gick tillbaka. vi skulle ju för 17 paddla å inte gå.
vi satte oss i kajakerna och drog oss fram över is som varken bar eller brast, med omväxlande isdubbar och isyxor som gick igenom isen och fastnade. det kändes helt jävla hopplöst. glasfiberkajaken med lättare last gled så otroligt bra och lätt på isen, å min röda fina feta mysiga yukon gick så in i helvete trögt. å den bara sjönk igenom hela jävla tiden : ( men men.... trots allt var det ju åndå betydligt bättre än att sitta hemma och ångra att man inte stuckit ut.
till slut nådde vi lite paddlingsbart vatten. då va man bra jävla trött på isen. vi paddlade runt lite och sen va det tyvärr dags att ta sej inåt igen.
valet stog mellan paddling i issörja och en del tjockare flak och längst in is som inte bar kajakerna med oss i, eller en annan väg med en kortare bit på nyis som sprack under oss, och sen snötäckt is som legat några dagar. valet föll på det senare alternativet. hellre bada än att sitta i kajaken å kämpa mot ishelvetet en gång till å ända in till land.
den snötäckta isen va rätt hygglig och man hackade sej igenom med 2 slag med ispiken. på några ställen gick den igenom direkt. men det höll. sista biten va det genom vass och under brygga igen, å sen gick vi på "gummiisen" sista 30 metrarna. vi badade inte : ) men hade man stannat upp så hade man lugnt sjunkit igenom. min paddelpolare va på väg igenom några meter från land : )

en lite annorlunda tur, men vi kom i alla fall ut på havet ca 3 timmar. tyvärr blev det minst 2/3 delar kämpande på och mot isen, och väldigt lite paddling. det tar på krafterna det där med is. jag känner mej helt slut nu ikväll. imorrn åker kajaken in i båtskjulet i väntan på lite töväder. för nu ger till och med jag upp ett tag. frågan är bara vad man ska göra istället? röja i garaget är ju inte det minsta kul. å man lär ju knappast sitta på"hemmet", om man inte drunknar innan, å tänka att "va kul det va när jag röjde garaget". nä då är det roligare att tänka på såna saker som t.ex dagens idiottur.

ps. det var verkligen inte speciellt skönt med torrdräkt idag. fuktigt å blött inuti när man tog av sej skiten. fast det är klart att det blir ju ganska stor temperaturskillnad på in och utsidan (typ 45-50gr) i sånt här väder. å sen fick vi kämpa en del idag, så man blev bra varm. men jag tyckar ändå att det är skönare utan. fast då törs man ju inte chansa å gå på dålig å mjuk is.

ps.ps. jävla ishelve!!! jag vill paddla!!!!!

Bilagor

• P1070394.jpg
    P1070394.jpg
    56 KB · Visningar: 476
  • P1070399.jpg
    P1070399.jpg
    32.7 KB · Visningar: 480
  • P1070441.jpg
    P1070441.jpg
    29.5 KB · Visningar: 484
  • P1070423.jpg
    P1070423.jpg
    30.2 KB · Visningar: 480
  • P1070428.jpg
    P1070428.jpg
    48.3 KB · Visningar: 483
  • P1070440.jpg
    P1070440.jpg
    33.9 KB · Visningar: 476
Testa Västra Kovikenbadet, där går det öppet länge då det är strömt längre ut. För 3 år sen gick det öppet nästan hela vintern med undantag av lite issörja bara, annars har du Stora Utterviks fritidsbåtshamn som brukar vara öppen, det är nästa vik mot Norrköpingshållet.

då ska jag kolla det redan idag. annars blir man väl tvungen att åka på båtmässan i gbg å passa på och paddla lite där . )

det är INTE isfritt in till hummelvik. har redan varit där och kollat. å efter söndagens kämpande på och genom dålig och jävligt osammarbetsvillig is, så hade jag ingen lust att försöka ta mej över eller genom isen vid hemmelvik.
kanalen i södertälje är öppen. men hur kul är det att paddla under motorvägsbron??
jag är inte helt desperat!
... inte än i alla fall : )

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jampa2 Februariturer 2013 Paddling allmänt 2
Teknikern Februariturer 2011 Paddling allmänt 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg