Till det priset är du inte lika rädd för möss, kottar eller idioter som förstör tältet.
Med kunskap och erfarenhet kommer du längre. Lycka till.
Visst är priset attraktivt, men bara det att det inte finns väggar som skyddar mot väta är ett argument gott som något att inte satsa på ett sådant. Har du någon gång vaknat upp i en blöt sovsäck ?
Det har jag gjort en gång i min ungdom, i rödbyhamn, Danmark och det var ingen höjdare, kan jag säga. Trots att det är trettio år sedan, har inte glömt bort den upplevelsen. Inte blev det bättre av att det blåste och regnade som f**n förutom det att jag var bakfull, det var dyngsurt inne i tältet och naturligtvis också sovsäcken.
Så visst är det sant, det du skriver, med erfarenhet kommer man långt och med den ovan beskrivna erfarenheten, känns det som att ett tält utan "badkar" i botten, faller bort.
Sedan kan man tycka att ~ 6000 :- för ett tält (HB Enan) är mycket pengar, men vad kostar det inte att bo på vandrarhem, B&B eller hotell ? Sätter man kostnaden för tältet i den kontexten, har jag tjänat in det på de tre veckor jag har tänkt vara ute.
Du nämner kottar. Jag tänker på kåda. Jag har för avsikt att skaffa ett footprint, även om jag blivit avråds från att göra det, då det finns risk att det blir skadat i samband med matlagning, men jag har ett gammal hederligt triangakök som jag kompletterat med gasbrännare och att det skulle bli så varmt under det i samband med matlagning att det skulle skada footprinten , håller jag som osannolikt.
Det samma gäller möss. Hur ofta har någon hört talas om att tältet har blivit skadat av möss ? Dessutom skulle dom nog bli bortskämda när dom hör mig såga timmerstockar om nätterna
.
Idioter är en annan sak,men jag hade nog tänkt att hålla mig på behörigt avstånd från människor i största allmänhet när jag väl slår upp tältet. Får väl hoppas på att det går att genomföra i praktiken också.
Men jag är väldig tacksam för all input vad det gäller det stundande inköpet av tält, så fortsätt gärna att komma med infallsvinklar och möjliga problem som ett innehav och användande av tält i fält kan medföra och fortsätt förmedla kunskap som endast går att förvärva genom erfarenhet, ännu har jag tid på mig innan jag måste komma till skott. =).
Men som det ser ut nu, kommer jag att söka upp en butik som säljer HB Enan över disk,för att få bekanta mig med ett irl.