Tja, jag förstår att det är marknaden som styr, och att tälttillverkarna inte anpassar sina tält till 5 % av befolkningen. De vill förstås kunna skryta med så låg vikt som möjligt... Men, jämfört med för 10-15 år sedan har ju det här (modet ??) med tjocka liggunderlag kommit. Det innebär ju att den ligglängd man kan utnyttja i tält med sluttande innertak har minskat ganska mycket, jag har prövat att stoppa in en tjock madrass i Nallo, och då kan jag inte längre sträcka ut mig i tältet utan att fötterna tar i innertältet.
Jag föreslår inget, men jag skulle tro att den procentandel av befolkningen som får problem med ligglängden i den typen av tält har ökat med användningen av bekvämare liggunderlag. Det borde finnas en nisch för en tälttillverkare som tänker på oss 5 % ( eller 10 ??)
För min egen del är det inte ett problem. Än. Men jag (eller åtminstone min kropp...) börjar bli gammal, och ett bekvämare liggunderlag vore inte fel. Jag kan förstås köpa ett tyngre tält med vertikala innerväggar.
Om jag fick föreslå något vore det att t.ex HB börjar göra sina tält i en ( limited edition) XL-version, samma geometri men alla mått lite större. Typ Soulo XL, ligglängd 10 cm över marken på 220 cm. Lite dyrare, men utvecklingskostnaden borde inte bli så stor. Beställningsvara förstås. Jag ställer upp som produkttestare !!