Det är inte utan att även jag börjar fundera. I höstas blev jag rejält magsjuk en av de sista dagarna på den vandringen, men jag antog att jag kört slut på mig och var uttröttad. Å andra sidan har jag inte blivit magsjuk tidigare genom att ta ut mig.
I år var jag smått förkyld under hela vandringen, men det hade jag med mig hemifrån. Någon dag efter att jag kommit hem blev jag magsjuk på precis samma sätt som i höstas. Och då hade jag ändå sovit en natt på tåget och en natt hemma, så direkt slutkörd var jag väl inte efter så mycket sömn. Men jag hade haft en flaska vatten med från Sitoälven som jag fyllt när vi väntade på taxin vid bron. Och den flaskan drack jag ur på tågresan.
Precis som alla andra ogillar jag att ändra åsikt, och hittills har jag fanatiskt försvarat allt fjällvatten. Men nu vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska tro om detta. Jag kommer givetvis att fortsätta dricka vatten i fjällen. Men kanske ibland med viss försiktighet/misstänksamhet.
Att du hade med dig vatten i flaska kan ju ha påverkat bakterietillväxten i vattnet? När du fyllde flaskan innehöll vattnet ett antal bakterier som i den mängd som uppträder i kallt fjällvatten inte ger större påverkan på systemet, men när vattnet sedan står stilla och dessutom värms upp under tågresan, så får bakterierna tillfälle att växa i antal och helt plötsligt så är vatten som är helt ok att dricka "färskt" dåligt att dricka. Vatten är en färskvara, även vatten som kommer ur kranen i civilisationen.