Dricka vatten i fjällen...
Hej gott folk !
Ursäkta men ibland blir jag lite trött på alla förståsigpåare som drar slutsatser om eventuella risker utifrån egna personliga erfarenheter.
Norska Folkhälsoinstitutet har gått ut med en "advarsel" om att inte dricka vatten rakt av i naturen.
http://www.fhi.no/artikler?id=89833
De har säkerligen funderat en bra stund vad det kan ha för effekter på norskt friluftsliv innan de kommer ut med ett sådant råd.
Motsvarande rekommendationer finner man från Svenska Livsmedelsveket, Smittskydsinstitutet, och Finska Folkhälsoinstitutet. Den officer i Svenska Försvarsmakten som låter sina jägarsoldater dricka fjällvatten orenat bryter mot gällande regelverk, utsätter sina soldater för en oacceptabel risk samt begår tjänstefel.
Förekomsten av Cryptosporidium, Gardia Intestinalis, Enteamoeba Histolytica och Tularemi är bara att acceptera att de kan finnas i vårt dricksvatten i fjällen.
Man har bara att välja mellan att acceptera eller låtsas som det regnar.
För 25 år sedan skrattade jag gott åt det holländska par som hade med sig vattenreningsutrustning för vårt svenska fjällvatten men nu vet jag bättre.
Tvåstegsrening är gängse praxis i alla vetenskapligt grundade reningsmetoder.
I första steget filtrerar man vatten fritt från protozoer och bakterier.
I andra steget desinficerar man vattnet med klor, brom eller jod för att avdöda virus.
Jag vet inte hur många jag har pratat med som
har blivit dåliga av vattnet i fjällen. Jag vet inte hur många jag har pratat med som aldrig var blivit dåliga av vattnet i fjällen..utan det berodde nog på maten eller handhygienen eller något annat. Men absolut inte vattnet......
Det är dags att vakna upp ur den blåögda drömmen och inse att överlevnadshandböckernas goda råd om vattenrening med burk fylld med mossa och kol faktisk inte fungerar. Det har aldrig fungerat.
Jag har i mitt arbete druckit vatten ur Nilen och det var inte rent det kan jag lova. Men med sunt förnuft, kunskap och bra utrustning gick även det bra.
Själv använder jag ett Katadyn Pocket Professional i kombination med DTI Klordioxidlösning.
Blotta tanken på att ligga med akut rännskita eller multipla eruptiva kaskadkräkningar gör att kostnaden eller besväret med att släpa med sig ytterliggare en pryl för länge sedan är accepterad.
Så nu är det upp till er....
Soliga vattenhälsningar
) Bolibaza