Jag har fått tips om lastbilsdäck också. Innerslang då, antar jag. Om det handlar om att stoppa läckage under några få turer så är sådana alternativ intressanta, och att tänka utanför boxen är både kul och vettigt. Ska jag ge kajaken flera säsonger till, så blir det ju viktigare att det är bra alternativ.
Just nu siktar jag mot en ny duk, men jag kanske ändrar mig igen. När jag hade uppe kajaken i helgen så kändes det synd att behöva slänga en sån kvalitetsprodukt. Nästan lite hädiskt. För kvalitet är det, det syns tydligt! Bortsett från slitaget efter mycket användande på de mest utsatta delarna, så håller den ihop bra. Sömmarna är fortfarande hårda, luftkanalerna håller luften perfekt och vattnet la sig som ett stort antal droppar på fördeck när vågorna sköljde över. Fortfarande inpregnerad efter 15 år i väskan! (Fast lite vatten drog den in)
Vi får se om jag kan med att ersätta den. Återanvändning är kul, inte bara för plånboken.
Jo, Klepper är kvalitet rakt igenom. Normal livslängd på stommen är utan vidare 50 år och på duken 25 år. Det är väl tyvärr en del av sanningen kring varför det går så dåligt för Klepper ekonomiskt - produkterna är helt enkelt för bra. Vilket dock är glädjande på ett plan, i denna sköna nya värld vi har där var och varannan tillverkare medvetet bygger in en begränsad livslängd i allt från glödlampor till elektroniska pryttlar.
En annan aspekt är att Klepper
aldrig har fattat hur de ska dra ekonomisk nytta av varumärkesvärdet. Som jag skrev på foldingkayaks.org:
"The problem with Klepper as a company is that they have always failed to understand how to manage the brand value, and transform this value into money. Instead, they have diversified and produced a variety of folding kayaks with unclear target groups - Smart, Tramp, Alu, Scout etc. - rather than focusing on the core models (AEI/II and possibly SL490 and the 545). And don't get me even started on the BackYak. They have also failed to define logical and functional price ranges, specwise.
The unique brand value of Klepper is, to a large extent, their history and all the remarkable expeditions these kayaks have been used for - Amundsen, Byrd, Sven Hedin, Lindemann, etc. Consequently, the USPs (unique selling points) in their marketing must gravitate towards this brand value. Yet, there is so little marketing from the Klepper company to start with - and none that use these USPs. Do they really don't understand how many companies in the world that would absolutely
kill for the history Klepper has?
I'm sure production could have stayed in Rosenheim, if they had focused strongly on fewer models, industrialized the manufacturing a bit more, and hired a brilliant marketing/brand strategist."
/Mats