Faltkajak K1 eller K2?

Jag mailade dom för att få reda på vad frakt och annat skulle gå på, men fick aldrig något svar. Vad blir det för extrakostnader, tro?

Alternativet är ju intressant, för då skulle jag ha råd att beställa en expeditionmodell istället.

I lördags satte jag ihop min Klepper för att se hur skicket egentligen är och om jag kunde få en uppfattning av hur det är att paddla den. Jag märkte direkt att den är bra mycket stabilare än min Seayak i den skvalpiga sjön som var, utan att för den skull kännas trög. Den läckte lite genom den slitna duken men inte värre än att jag tog mig runt utan att bli blöt om mer än baken. Jag tyckte också att jag satt ganska bra. En platt träskiva under rumpan och en uppblåsbar (men med punka!) blå kudde bakom ryggen. Jag har hört en del åsikter om att man sitter lågt, men den känslan fick inte jag. Allt som allt blev jag nöjd med känslan.

Men skicket är dåligt! Det visade sig att botten är sliten både vid mittersta kölen och de två kanterna vid rundstavarna. Helst skulle jag behövt en kölremsa som var ca 50 cm bred om det skulle täcka alla tre slitagen istället för de 25 cm som finns på Avanza. De sträcker sig också i princip längs hela botten. Det finns också remsor som är 6 cm breda som i och för sig kanske skulle gå.
Så för att satsa på den skulle det innebära att jag var tvungen att köpa tre kölremsor, och då är jag prismässigt halvvägs till en ny duk. Så i dagsläget är jag nog mer inne på att köpa en helt ny duk.

När jag satte ihop den så fick jag en fundering. Hur ska duken fästas i ramen runt sittbrunnen. På insidan ramen fanns två piggar på varje sida, som jag hängde dukens öljetter på. En pigg längs akterut och en ungefär på mitten. Det innebar att från mitten och fram fanns en glipa mellan duken och ramen där översköljande vågor kan slå in. Hur ska det fästas där?

Hej,

Ang. infästningen av duken runt sittbrunnen:

Duken dras upp på insidan av sargen och den läderskonade dukkanten ska sedan upp över sargen och tryckas ned i det frästa spår som löper längs hela sargens ovansida.

När det gäller kölremsor så får du nog köpa den breda 25 cm och sedan två smalare för rundstavarna. Men detta kostar som sagt en hel del, så det är nog bättre att satsa på en ny (-pirat-) duk.

/Mats

Istället för överprisade reparationsbitar gick jag till en lastbilskapellmakare, han tog fram rätt duk och skar till remsor åt mig, visserligen 10 år sen men till ca 1/6 av priset då, på remsor. En burk rätt lim, klä på och spänn upp, matta med slippapper där det skall klistras, gör rent, lägg på lim, vänta tills det är klibbtorrt och sätt dit, rulla ut luftbubblorna. Det mesta går att reparera. Tänk lite utanför boxen. YMMV
go tur

Istället för överprisade reparationsbitar gick jag till en lastbilskapellmakare, han tog fram rätt duk och skar till remsor åt mig, visserligen 10 år sen men till ca 1/6 av priset då, på remsor. En burk rätt lim, klä på och spänn upp, matta med slippapper där det skall klistras, gör rent, lägg på lim, vänta tills det är klibbtorrt och sätt dit, rulla ut luftbubblorna. Det mesta går att reparera. Tänk lite utanför boxen. YMMV
go tur

Klepperdukarna (förutom de nyaste kajakerna) ör av hypalon. Lastbilspresenningar är av PVC. Ingen bra kombination. Limmen skiljer sig väldigt mycket åt - och även om man skulle hitta ett lim som funkar för båda materialen så har man en väldigt mycket sämre slitstyrka på PVC jämfört med hypalonremsor.

/M.

Jag har fått tips om lastbilsdäck också. Innerslang då, antar jag. Om det handlar om att stoppa läckage under några få turer så är sådana alternativ intressanta, och att tänka utanför boxen är både kul och vettigt. Ska jag ge kajaken flera säsonger till, så blir det ju viktigare att det är bra alternativ.
Just nu siktar jag mot en ny duk, men jag kanske ändrar mig igen. När jag hade uppe kajaken i helgen så kändes det synd att behöva slänga en sån kvalitetsprodukt. Nästan lite hädiskt. För kvalitet är det, det syns tydligt! Bortsett från slitaget efter mycket användande på de mest utsatta delarna, så håller den ihop bra. Sömmarna är fortfarande hårda, luftkanalerna håller luften perfekt och vattnet la sig som ett stort antal droppar på fördeck när vågorna sköljde över. Fortfarande inpregnerad efter 15 år i väskan! (Fast lite vatten drog den in)
Vi får se om jag kan med att ersätta den. Återanvändning är kul, inte bara för plånboken.

Jag har fått tips om lastbilsdäck också. Innerslang då, antar jag. Om det handlar om att stoppa läckage under några få turer så är sådana alternativ intressanta, och att tänka utanför boxen är både kul och vettigt. Ska jag ge kajaken flera säsonger till, så blir det ju viktigare att det är bra alternativ.
Just nu siktar jag mot en ny duk, men jag kanske ändrar mig igen. När jag hade uppe kajaken i helgen så kändes det synd att behöva slänga en sån kvalitetsprodukt. Nästan lite hädiskt. För kvalitet är det, det syns tydligt! Bortsett från slitaget efter mycket användande på de mest utsatta delarna, så håller den ihop bra. Sömmarna är fortfarande hårda, luftkanalerna håller luften perfekt och vattnet la sig som ett stort antal droppar på fördeck när vågorna sköljde över. Fortfarande inpregnerad efter 15 år i väskan! (Fast lite vatten drog den in)
Vi får se om jag kan med att ersätta den. Återanvändning är kul, inte bara för plånboken.

Jo, Klepper är kvalitet rakt igenom. Normal livslängd på stommen är utan vidare 50 år och på duken 25 år. Det är väl tyvärr en del av sanningen kring varför det går så dåligt för Klepper ekonomiskt - produkterna är helt enkelt för bra. Vilket dock är glädjande på ett plan, i denna sköna nya värld vi har där var och varannan tillverkare medvetet bygger in en begränsad livslängd i allt från glödlampor till elektroniska pryttlar.

En annan aspekt är att Klepper aldrig har fattat hur de ska dra ekonomisk nytta av varumärkesvärdet. Som jag skrev på foldingkayaks.org:

"The problem with Klepper as a company is that they have always failed to understand how to manage the brand value, and transform this value into money. Instead, they have diversified and produced a variety of folding kayaks with unclear target groups - Smart, Tramp, Alu, Scout etc. - rather than focusing on the core models (AEI/II and possibly SL490 and the 545). And don't get me even started on the BackYak. They have also failed to define logical and functional price ranges, specwise.

The unique brand value of Klepper is, to a large extent, their history and all the remarkable expeditions these kayaks have been used for - Amundsen, Byrd, Sven Hedin, Lindemann, etc. Consequently, the USPs (unique selling points) in their marketing must gravitate towards this brand value. Yet, there is so little marketing from the Klepper company to start with - and none that use these USPs. Do they really don't understand how many companies in the world that would absolutely kill for the history Klepper has?

I'm sure production could have stayed in Rosenheim, if they had focused strongly on fewer models, industrialized the manufacturing a bit more, and hired a brilliant marketing/brand strategist."

/Mats

Jo, det kan nog stämma ganska bra. Och utifrån ett sådant resonemang vill jag gärna var lojal som kund och stötta verksamheten. Men dubbla priset gentemot t.ex. Waylands svider lite. Men vi får se...En classic Klepper är ju inte så mycket dyrare än en expeditionsmodell från Waylands.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
eyck Ny "origami-baserad" faltkajak Paddling allmänt 19
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
Gyllenmane Faltkajak Paddling allmänt 2
Vidminsvans Faltkajak, att prova? Paddling allmänt 11
tiddelipom Reparera faltkajak Paddling allmänt 2
Peter Elmlund Segla med faltkajak Paddling allmänt 2
myospinae Bygga faltkajak? Paddling allmänt 5
Kalle E Bygga faltkajak Paddling allmänt 6
marzelius Luleälven i faltkajak? Paddling allmänt 12
Berneflott Gratis faltkajak, ett projekt Paddling allmänt 2
MajaEve Reval mini liten sittbrunn eller liknande? Paddling allmänt 0
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar