Lofoten, Maurpillaren, Pizzatjyven.
Drömmen om vestpillaren på Presten var lite av resans mål och inför den turen kände jag och mina replagskamrater att vi måste vara stabila på 6:a, onsight till fjälls! Pizzatjyven är topp 50 i förarn, 5 repor, varav 3 grad 6! perfekt tyckte vi, en var att onsighta! Lätt som en plätt...
Efter lite tricks och förvirring kommer vi upp till en stor hylla som vi tror är näst sista repan. Min gode replagskamrat klättrar ett brant dieder som tar slut och via svår balans-layback lyckas nå upp till två sloapers på en hylla som man tydligen ska mantla upp på. Problemet är att hyllan är helt slät, sluttar neråt och det hela är ganska exponerat och en bit ovanför den sista kilen, en liten BD, halvt inpetad i en spricka. Är det här grad 6 är presten bara att glömma tänker vi alla kollektivt.
Där tar psyket slut för han, precis som det har hänt mig själv flera ggr och vi firar ner han till hyllan för att lugna nerverna lite och tänka på saken. Solen skiner och vi är inte stressade på nått sätt. Att fira av har vi alla gjort förut och ser ut att kunna göras ganska smidigt. Den lilla kilen höll ju uppenbarligen för att fira ner en person så den sitter nog tänker jag. Varför inte klättra upp och titta lite? Sagt och gjort! När jag kommer upp till sloapergreppen tittar jag tvärs över hyllan och ser en spricka 1,5 meter på andra sidan. Grett! Men för att ta mig dit måste jag traversera runt hyllan på sloapers och små lister till steg.
Det hela är väldigt pumpande och till slut finns det inget att göra än att lita på kilen. Den satt fint trots ett ganska långt fall, kanske 4-5 meter. Tar fallet 1-2ggr till då jag på slut flyttet måste catcha högre upp i sprickan som visar sig vara blöt. Grad 6! Är man inte bättre än så här!?
När vi kommer tillbaks till campingplatsen berättar någon att det är tryckfel i förarn och flera replag klättrat fel på just den passagen. På rocfax hemsida läser jag sedan gradförslag på den linje vi klättrade.-7! Jag har ju aldrig i mitt liv klättrat -7 tidigare!
Så det kan gå...
Med vänliga hälsningar
Kaj