Fall i tradsäkringar tråd!!!

Of topic: John och Mike, bra där!!

Jag har tagit några fall på kammar o kilar. Några som man kan lära sig något av var när jag åkte av på ett mixinsteg, först på en kam, den floppade och jag hamnade i snön, förstt ganska sur på min säkrare, sen såg jag kammen brevid mig... Sedan la jag en 'curved hex' i samma spricka och när jag föll i den så höll den (att jag då höll på att spetsa säkringsman med stegjärnen är en annan sak).
Kammar är inte alltid bra när friktionen är dålig.

Så föll, inte jag, utan brorsan, i säkringar som jag hade placerat (på led) på 'Till Suzanne' den sista var en blå alien (liten, men bred) som jag hade placerat blinti en diagonalspricka, den floppade också, däremot höll den gula alien som jag hade satt i tvärspickan nån meter längre ner.
Resultatet blev dock en stukad fot.
De där breda små-alien'a, svåra att få till.

Och så föll jag på 'Russels paradox'. 1-2 meter ovanför min metolius 3a (WC friend 1) den höll och allt gick bra, hamnade inte alltför långt ovanför min säkrare (faktor 0,8? på 10 meter rep?). När jag kom upp igen såg jag att kammen satt i en spricka som flare'ade neråt, inte så mycket, jag hade ju inte sett det när jag klättrade... Men det var iallafall slutet på mitt psyke den dan att se det...
Ingen kil hade kunnat placeras där, ibland är kammar goa!

Kilhistorier har jag inte för jag har inte floppat några vid fall. Däremot, när jag firade av efter att ha lett 'H.D. evolotion' att kilen som säkrade kruxet hängde på kammen under den, ca 3 meter längre ner. Vet inte om jag hade sparkat upp den senare eller om den hade fallit ner djupare in i sprickan, som var större djupare in i väggen.
Det är en fin led, men halvdant säkrad på första halvan av väggen.

*Hur långt du föll, hur mycket rep ute,= ungefärlig fallfaktor
*vilken typ av säkring som tog fallet
*Hur du upplevde att säkringen var placerad (osäker/bomber)
*vad hände? , höll den? ,, rycktes den ur?
* ev trolig orsak till att den rycktes ur.
*annan relevant info?

Fall 1:
* 4 m upp, kanske 2 m fall på 5 m rep. (Det var rätt mycket slack i systemet, säkringen satt nånstans strax under knäna när jag slant)
* Friend, stl 2 eller 2.5?
* Bomber, i ett "nyckelhål". Den höll.
* (Repsolo, om man får säga det högt här :) )

Fall 2, om is räknas som trad ;)
* C:a 7 m, fallfaktor 1.1, på Mammut Dubbelrep.
* Isskruv, 10 cm BD turbo Express.
* Bomber, mycket solid is. Den höll.
* Bytte rep i översta skruven, och gick upp och gjorde kruxet igen, på samma skruv. Nu visste jag ju att den höll :)

Har själv inte fallit på kil, men säkrat en kompis som gjorde det.
C:a 8 m fall på 9 m rep. Jag satt rakt under insteget på en liten hylla, hade jag stått upp hade jag fått henne i huvudet...
Fallet togs av en HB Alu-offset, stl 7 eller 8.
En stukad fot hindrade vidare aktiviteter den dagen.

.....

Det har väll blivit många fall genom åren. Allt från att bara hänga sig i kilen till "fabror-två-fall" på typ 12 meter med avslagen knäskål...
En viktig grej som nybörjare tror jag är att inte klättra jättelätta leder för länge. Man skall börja pressa sig lite grand efter ett tag så man får känna på hur det är att falla. Det värsta måste nog vara om man ledat på kil i flera år men aldrig fallit. Då får man ju ingen känsla för grejorna håller eller inte...

Jag har nog klättrat mycket lätt, och lett rätt stor andel av vad jag klättrat under vissa perioder. Jag blev med sambo som började klättra med mig och då var det ju lite automatiskt så att jag ledde sånt som hon kunde följa på.
Fast jag vet inte om det försämrat mitt ledpsyke, hellre leda lätt än toppa svårt skulle jag nog säga vad beträffar att bättra på sitt ledpsyke.

Jag hade nog klättrat typ 3-5 år innan första fallet på kil. Det var nog i typ andra säkringen då jag skulle lägga tredje vilket i och för sig kan betyda nära markfall. Det var dock inte alls dramtiskt och en Camalot C4 1.0 i en perfekt spricka. Faktor 0,7 eller lägre.

Fall nr två, illa placerad liten kil (Rocksetta?), som jag dock inte lyckades rensa i ett lite desperat läge, backade ned till marken (kilen på kanske 3 m). Upp igen, passerade kilen max till knäna, halkade av och fick sällskap av kilen på nedvägen. Satte mig på rumpan utan att trilla vidare (stor sluttande hylla). Min säkringskvinna var dock förankrad så inget farligt kunde hända. När kilen var borta gick det bättre att komma upp eftersom det fanns ett grepp ledigt!

Utöver det har jag väl "doggat/fallit" i nån kil upprepade gånger på insteg och liknande. Men det är ju inte direkt fall. Vid något tillfälle var det en Ballnutz, och den satt förstås kvar, och gick dessutom bra att rensa. "Fallen" var dock tämligen lindriga.

Lite Off topic. Men det kan ju handla om att man bara vill känna lite på sekvenserna men inte ödsla för mycket energi.
Fortsätter off topic en sväng: Det här skulle säkert kunna förklara 1% av alla de gånger jag sett detta, men jag ser (och har säkrat) folk som har detta som rutin. Det är bara att titta lite när du ser topprep uppe... Antingen klarar de leden eller så säger de "ta här" eller "ta hem". Samma sak inomhus, eller så tar de ett grepp från en annan led. Fall på topprep är nästan lika sällsynt som fall på lead nuförtiden...

On topic igen: Jag hade en minnesvärd fall på Förhudsnisses flykt.
Hur långt du föll, hur mycket rep ute,= ungefärlig fallfaktor
Jag tror jag föll runt sex meter inkl repets töjning. Jag hade kilen bit under fötterna och hann iallafall undra över hur länge det ska behöva ta innen repet börjar bromsa upp. Jag hade drygt 10 meter ute tror jag.
vilken typ av säkring som tog fallet
Största offset kilen.
Hur du upplevde att säkringen var placerad (osäker/bomber)
Hyffsad. Inte bomber, men inte helt kass heller.
vad hände? , höll den? ,, rycktes den ur?
Den höll. Den ryktes fast ordentligt i sprickan. Det luktade bränt vid kilen, samma lukt man kan få när man slår gnistor med sten mot metal. Det krävdes hammare på kilpetaren för att få ut den.
annan relevant info?
Min jam lostnade så snabbt att jag inte fick någon förvarning om fallet. Det är märkligt att jag har inte varit dit minsta rädd när jag plötsligt fallit av utan förvarning. Jag bara inväntar på att repet ska börja bromsa upp. Skräcken kommer då det börjar bli riktigt svårt och jag vet att jag förmodligen åker av när som helst... När jag väl är i luften så är jag för det mesta väldigt lugn. Det är märkligt hur psyket funkar... mitt iallafall...

Så föll, inte jag, utan brorsan, i säkringar som jag hade placerat (på led) på 'Till Suzanne' den sista var en blå alien (liten, men bred) som jag hade placerat blinti en diagonalspricka, den floppade också, däremot höll den gula alien som jag hade satt i tvärspickan nån meter längre ner.
Resultatet blev dock en stukad fot.
De där breda små-alien'a, svåra att få till.

Vänta lite...
1. Du LEDDE Till Susanne?
2. Din bror FÖLL på Till Susanne?
3. Grejer FLOPPADE på Till Susanne?
4. Ni ÖVERLEVDE?

Det finns typ två placeringar på 20 meter 7-minusklättring. Du har bra ledpsyke kompis! Eller var ni ute på Spagaten och la säkringar?

:)

Det finns 2-3 mikrokilplaceringar emellan de uppenbara tvärsprickorna.. sedan orkade jag inte klättra högre när jag senast inspekterade leden.

Jupp. och jag föll i en av dem. Och så gick jag bort till spagaten och upp lite och satte en kil. Ner o tillbaks och uppåt. Men vid kruxet fegade jag ut och återvände till spagaten.
Så! Nej jag ledde inte 'Till Suzanne', gjorde bara ett halvdant försök.
(har ibland ett ok redpoint-ledpsyke, annars tycker jag inte det är så mycket att hänga i julgranen).

Det finns 2-3 mikrokilplaceringar emellan de uppenbara tvärsprickorna.. sedan orkade jag inte klättra högre när jag senast inspekterade leden.

Här kommer min historia

Lofoten, Maurpillaren, Pizzatjyven.

Drömmen om vestpillaren på Presten var lite av resans mål och inför den turen kände jag och mina replagskamrater att vi måste vara stabila på 6:a, onsight till fjälls! Pizzatjyven är topp 50 i förarn, 5 repor, varav 3 grad 6! perfekt tyckte vi, en var att onsighta! Lätt som en plätt...

Efter lite tricks och förvirring kommer vi upp till en stor hylla som vi tror är näst sista repan. Min gode replagskamrat klättrar ett brant dieder som tar slut och via svår balans-layback lyckas nå upp till två sloapers på en hylla som man tydligen ska mantla upp på. Problemet är att hyllan är helt slät, sluttar neråt och det hela är ganska exponerat och en bit ovanför den sista kilen, en liten BD, halvt inpetad i en spricka. Är det här grad 6 är presten bara att glömma tänker vi alla kollektivt.

Där tar psyket slut för han, precis som det har hänt mig själv flera ggr och vi firar ner han till hyllan för att lugna nerverna lite och tänka på saken. Solen skiner och vi är inte stressade på nått sätt. Att fira av har vi alla gjort förut och ser ut att kunna göras ganska smidigt. Den lilla kilen höll ju uppenbarligen för att fira ner en person så den sitter nog tänker jag. Varför inte klättra upp och titta lite? Sagt och gjort! När jag kommer upp till sloapergreppen tittar jag tvärs över hyllan och ser en spricka 1,5 meter på andra sidan. Grett! Men för att ta mig dit måste jag traversera runt hyllan på sloapers och små lister till steg.

Det hela är väldigt pumpande och till slut finns det inget att göra än att lita på kilen. Den satt fint trots ett ganska långt fall, kanske 4-5 meter. Tar fallet 1-2ggr till då jag på slut flyttet måste catcha högre upp i sprickan som visar sig vara blöt. Grad 6! Är man inte bättre än så här!?

När vi kommer tillbaks till campingplatsen berättar någon att det är tryckfel i förarn och flera replag klättrat fel på just den passagen. På rocfax hemsida läser jag sedan gradförslag på den linje vi klättrade.-7! Jag har ju aldrig i mitt liv klättrat -7 tidigare!

Så det kan gå...

Med vänliga hälsningar

Kaj

Har faktiskt sett Susanne ledas, av psykmonstret Ragnar Crona. Tror inte han la mer än de där två punkterna, men jag får kolla noggrannare nästa gång jag toppar den. Antar att de där microkilarna har tyngdpunkt på just "micro"? Kudos till er som vågat försöka leda i alla fall!

Den är för övrigt en utmärkt topprepsled för den som vill kalibrera sin knoppkänsla i början på säsongen. En gång per år helst! Alltid liika skoj, och alltid lika nära att jag ryker av!

:)

John

När vi kommer tillbaks till campingplatsen berättar någon att det är tryckfel i förarn och flera replag klättrat fel på just den passagen. På rocfax hemsida läser jag sedan gradförslag på den linje vi klättrade.-7! Jag har ju aldrig i mitt liv klättrat -7 tidigare!

Så det kan gå...

Med vänliga hälsningar

Kaj
Kompisen som jag nämnde i #14 råkade ut för samma sak på Hallinden, där höger/vänster förväxlats i föraren.
En dåligt placerad röd Alien inverterade och följde med i fallet också, om det nu är relevant. Glömde att nämna det.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg