Hm, och vilket problem löser varianten du rekomenderar? Som man dessutom kan ha så många andra invändningar mot så jag avstår från att ta upp dem här.
Just det argumentet, att inte kunna trycka på en knapp känns lite som att argumentera mot bilbälte med "om jag krockar, bilen börjar brinna och jag har brutit armarna så blir det svårt att öppna bältet och då kanske jag brinner inne".
Men, OM du nu är så illa däran att du inte kan trycka på en knapp på en SPOT/EPIRB så utgår jag från att du med det menar medvetslös. Och eftersom vi nu pratar kajak så är ju risken att du ligger i vattnet och ja, då lär du ju ha problem. Frågan är om det gör så mkt till eller från om någon börjar leta efter dig om ett par timmar när du flutit medvetslös i vattnet under tiden...
Men, för ALLA andra tillfällen, när du faktsiskt klarar att trycka på en knapp alternativt bara vill att någon/några ska kunna följa din färdplan då torde väl en SPOT eller liknande maskin lösa situationen betydligt bättre...
Rikard, om du tittar på Örjans ursprungsfråga igen så handlar det inte bara om paddling utan all typ av friluftsliv. Tänker till exempel på de gångerna som man kryper i grottor. Om en sten skulle ramla ner och blokera ingången så blir man fast. Behöver inte alls vara skadad själv utan bara att man inte tar sig ut. Kryper du dessutom med din sambo så är risken att någon ska börja efterlysa er de närmaste dagarna kanske rätt liten.
Hej!
Inte alldeles knutet till paddling kanske men:
Jag brukar se till att någon vet var jag tar vägen när jag är ute på solotripper i naturen.
Man kan ju bryta ett ben, skjuta sig i foten med bössan eller blåsa iland på ett skär.
Då kan det vara bra om någon vet var dom ska börja leta.
Nu tycker jag att det börjar bli tjatigt att messa eller ringa nån kompis så fort jag ska ut.
Vore det inte händigt med en plats på nätet där man kunde skriva in en enkel färdplan?
Eller finns det redan?
//Örjan