Fältsjukvård

Är du på Sydpolen eller mitt på Grönland är det nog ganska lång till akutsjukvård....

Jasså? Så du menar att det inte finns någon med större medicinsk kompetens på baserna vid sydpolen? Alltså sydpolen, inte hela antarktis, eftersom det var det som nämndes.

Mitten på grönland, hur lång tid tar det att bli evakuerad? Inte så jäkla faktiskt, bl.a. killarna på Thule-basen understöder det civila samhället..

Beror ju såklart på väderförhållandena, men frågan är om du vill sätta dig och sy/dra ut tänder etc. under sådana väderförhållanden ändå.

Man kan sitta och hitta på scenarion hur mkt man vill, det blir sällan så akut nödvändigt att sätta sig och sy/dra ut tänder etc.

Njae, rädda liv först, dra ut tänder, och sy senare...

Tack för alla svar. Vad jag tänkte på i det närmaste är åtgärder som ligger utöver första hjälpen och HLR , dvs hantera benbrott, sätta dropp etc. Med andra ord saker som är nödvändiga att kunna om man befinner sig avsevärt långt ifrån närmaste sjukhus.

De 1a hjälpen kurser jag genomgått har då tagit upp luftvägar, blödningar, benbrott, chock, brännskador, transport mm.
Men att sätta ett dropp som du inte vet var det läcker ut är tämligen menlöst.
Civilt är ABC inte fel, men många fler finns och bör läras.
Att sy ihop en skada som inte är rengjord är tämligen destruktivt. Så döm inte ut RK innan ni prövat det. Flera sjvkurser som RK och FM ger leds av läkare. Det är ingen låg klass på dem.
Men vill du lära dig fixa apendix och dra ut gaddar finns det fleråriga utbildningar på högskolan som ger kunskaper och behörighet såsmåningom.
Kommersiella kurser kan nog vara bra, men jag har sett elever från dem som inte klarade av en enkel praktisk test, i ett spelat scenario. Skönt då att det inte var en skarp skada eller att ego var den skadade på riktigt.
Vi hade trauma 1a hjälpen som krav på en utbildning där tämligen kvalificerade yrkesmänniskor som skulle arbeta på utsatta ställen i världen. De RK folk som hjälpte oss med scenariot gjorde det så livfullt att flera trodde att det var skarpa olyckor de skulle hjälpa till vid. För några blev det för starka upplevelser.
I andra delar av världen finns gröna halvmånen, de har oxså civilistutbildning på programmet förutsatt att man först instruktionerna.
När man lär sig något nytt är det bra att börja krypa innan man försöker springa.

Jasså? Så du menar att det inte finns någon med större medicinsk kompetens på baserna vid sydpolen? Alltså sydpolen, inte hela antarktis, eftersom det var det som nämndes.

Mitten på grönland, hur lång tid tar det att bli evakuerad? Inte så jäkla faktiskt, bl.a. killarna på Thule-basen understöder det civila samhället..

Om jag bestämt mig för att korsa Grönland hade jag hellre sytt ett mindre sår själv än valt att bli evakuerad om situationen skulle uppstått.. Men det kanske bara är jag..

Trakeotomi och Crossing latitudes...

joask202: Jag jobbar själv som sjuksyrra och är väldigt mycket ute i skog och berg. Vart gick din kompis den kursen? Det låter som någon mix av överlevnad och ATLS/TNCC eller var det på försvarets sjukvårdskola före någon form av FN-tjänst?

Graylingman Jag gick Wilderness First Aid i stockholm med Crossing latitudes för ca 5 år sedan. För två år sedan gick jag Wilderness First Responder (valde att gå den i Arizona) och den var kanonkul, mycket lärorik. Försök dock att få tag i litteraturen till de senare så att du hinner läsa igenom den. Det är mycket som skall in och tempot på kursen är högt.
//Johan

Om jag bestämt mig för att korsa Grönland hade jag hellre sytt ett mindre sår själv än valt att bli evakuerad om situationen skulle uppstått.. Men det kanske bara är jag..

Själv hade hag stripsat det och fortsatt. Eller häftat. Hellre en häfta än en felaktig sutur. Som sagt, extremt sällan man egentligen behöver sy.

Läs boken "Första hjälpen i vildmarken"

Vill du lära dig fältsjukvård bortom HLR så läs den nya boken av Stefan Källman, Första hjälpen i vildmarken (Forma PG, fd ICA bokförlag). Bra illustrativa teckningar och massor av tips när du inte har sjukvårdsmateriel.

Nej, många tänker så. Att påstå att det är dumt är bara ett tecken på att man kanske lever lite för mycket i sin egen bubbla.

Tack för alla svar. Vad jag tänkte på i det närmaste är åtgärder som ligger utöver första hjälpen och HLR , dvs hantera benbrott, sätta dropp etc. Med andra ord saker som är nödvändiga att kunna om man befinner sig avsevärt långt ifrån närmaste sjukhus.

Ang. dropp så är ju frågan vilka sorter som du ska ta med dig på expeditionen och hur mycket av varje. Det finns nämligen en hel mängd olika med olika sammansättning, och som någon sa så är det ju tämligen menlöst att fylla på med vätska om det läker ut lika fort. Lär krävas ett par liter och i bästa fall har du köpt ett par timmar innan du behöver kontakta sjukvården som får komma och hämta den skadade.

Som flera andra har sagt, lär dig första hjälpen, man kommer oerhört långt med det. Även inom akutsjukvården så jobbar man utifrån ABC, om än inte riktigt samma som den som allmänheten får lära sig.

Kan du hålla fria luftvägar, ge HLR och hjälpligt stoppa en blödning med tryckförband så har du i stort sett gjort vad som är mänskligt möjligt ute i skogen utan att ha med sig alldeles för mycket utrustning.

Ang. dropp så är ju frågan vilka sorter som du ska ta med dig på expeditionen och hur mycket av varje. Det finns nämligen en hel mängd olika med olika sammansättning, och som någon sa så är det ju tämligen menlöst att fylla på med vätska om det läker ut lika fort. Lär krävas ett par liter och i bästa fall har du köpt ett par timmar innan du behöver kontakta sjukvården som får komma och hämta den skadade.

Som flera andra har sagt, lär dig första hjälpen, man kommer oerhört långt med det. Även inom akutsjukvården så jobbar man utifrån ABC, om än inte riktigt samma som den som allmänheten får lära sig.

Kan du hålla fria luftvägar, ge HLR och hjälpligt stoppa en blödning med tryckförband så har du i stort sett gjort vad som är mänskligt möjligt ute i skogen utan att ha med sig alldeles för mycket utrustning.

Hade utsidan haft en >>gilla<<-knapp hade jag tryckt på den nu.

Jag kan verkligen rekommendera Crossing Latitudes kurs Wilderness First Aid.Realistiska övningar,högt tempo,skickliga utbildare.Dom kör i Göteborg 15-17 Juli 2011,Ingarö,Stockholm 16-18 September 2011,m.m.

Kurs

Hej!

Mitt tips är att kontakta K4 i Arvidsjaur som, tillsammans med FJS, håller en kurs i trauma, ATT heter kursen, advanced trauma therapy. Där tar man det från början, utan onödig teori, och mycket praktisk träning på de saker Ni efterlyser. Inga krav på militär bakgrund.

Mvh Pontus

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg