Fällknivens Tre Kronor?

Re: Re: Re: bakfoten

-Patric-; sa:
hehe.. klart man skall använda dom, men jag förstår vad du menar.. kände bara att din jämförelse med kanadensiska gäss var otäck, det e skillnad på att inte VILJA använda för att den e för fin och att inte KUNNA använda för att den är skit..

;)

att det finns riktiga bruksknivar vet jag,men för att få tag i en sån ska man helst känna makarn,dricka hans kaffe och få kniven i gåva,då vet man att den pallar.medans bland köpe-knivarna är ofta kvaliten ur brukshänseende varierande från skit till halvdant,turistploj.sen att vi förmodlingen har världen duktigaste knivmakare i sverige är en annan femma.

Re: Re: Re: Re: bakfoten

ping; sa:
att det finns riktiga bruksknivar vet jag,men för att få tag i en sån ska man helst känna makarn,dricka hans kaffe och få kniven i gåva,då vet man att den pallar.

ingen har sagt att det skall vara enkelt, men så jävla svårt e det inte att få tag i en bra kniv..

Re: Re: Re: Re: bakfoten

ping; sa:
-Patric-; sa:
hehe.. klart man skall använda dom, men jag förstår vad du menar.. kände bara att din jämförelse med kanadensiska gäss var otäck, det e skillnad på att inte VILJA använda för att den e för fin och att inte KUNNA använda för att den är skit..

;)

att det finns riktiga bruksknivar vet jag,men för att få tag i en sån ska man helst känna makarn,dricka hans kaffe och få kniven i gåva,då vet man att den pallar.medans bland köpe-knivarna är ofta kvaliten ur brukshänseende varierande från skit till halvdant,turistploj.sen att vi förmodlingen har världen duktigaste knivmakare i sverige är en annan femma.

Den gamla hederliga morakniven med rött träskaft är väl bland det bästa man kan få när det gäller bruksknivar.

Sen får inte en kniv en själ förrens den är riktigt välanvänd.

dePaul; sa:
PK Neelix; sa:
Samurajerna och Ninjas svär och knivar är vanligtvis damaskerade, men med mjukare kärna.

"Är du säker på det här? Enligt vad jag läst om katanorna så hade en katana en egg som var avsevärt hårdare än ryggen och "kroppen"."

Det är mycket möjligt att det är olika på olika typer av svärd, de används ju på olika sätt. Jag är inte expert själv, men känner några smeder och träffar ibland även en samlare av japanska vapen. Samt läser så mycket jag kommer över. Jag vet att japanerna har "felvända" sågar och ofta har mjuk kärna så att de får bättre skärpa, men mer slipning. Däremot har de säkert inte det på alla egg-verktyg/-vapen.

PK Neelix; sa:
Det är mycket möjligt att det är olika på olika typer av svärd, de används ju på olika sätt. Jag är inte expert själv

Nej men vänta. Du skrev ju själv ninja- och samurajsvärd (dvs det som kallas katana). Nu säger du att det kan vara olika på olika svärd. Javisst, det håller jag med om!! Men var det inte just katanorna vi diskuterade?

Hade du däremot sagt svärd i allmänhet, t ex vikingasvärd, Toledo-Salamanca eller gaeliska svärd så är saken annan (dock skall man vara medveten om att de pysslade med ganska avancerade grejer bra tidigare än jappsarna!).

Men så fort du säger katana så finns det strikta regler för hur man tillverkar en sådan på ett traditionellt sätt. Finns det något folk som håller på traditionerna så är det japanerna (framför allt på den tiden då katanorna firade sin högglans).

Däremot har du helt rätt i resten av ditt inlägg.

~Paul~

Re: Re: Re: Re: Re: bakfoten

-Patric-; sa:
ping; sa:
att det finns riktiga bruksknivar vet jag,men för att få tag i en sån ska man helst känna makarn,dricka hans kaffe och få kniven i gåva,då vet man att den pallar.

ingen har sagt att det skall vara enkelt, men så jävla svårt e det inte att få tag i en bra kniv..

att få tag i en bra kniv är inget problem,det är bara att gå till närmsta byggvaruhus.men ska man ha tag i en bra handgjord same-kniv är det svårare.

peter

Re: Re: Re: Re: Re: Re: bakfoten

ping; sa:
att få tag i en bra kniv är inget problem,det är bara att gå till närmsta byggvaruhus.men ska man ha tag i en bra handgjord same-kniv är det svårare.

peter

som sagt, jag har en riktigt bra handgjord same-kniv så jag vet ju lite om vad som krävs för att få tag i en.. men visst e det lättare med en Mora, å fick jag bara välja en kniv så blev det nog en kolståls-mora..

dePaul; sa:
......Nej men vänta. Du skrev ju själv ninja- och samurajsvärd (dvs det som kallas katana). Nu säger du att det kan vara olika på olika svärd. Javisst, det håller jag med om!! Men var det inte just katanorna vi diskuterade? ........

Jag har INTE nämnt ordet Katana, utan jag skrev ”Samurajerna och Ninjas svärd och knivar” (rättat stavfel). Samurajer och Ninjas är inte samma sak och hade inte heller samma vapen. Båda bar ganska många olika vapen. Katana är ett av svärden som Samurajerna använde, men Ninjas bar inte Katana.

Jag gjorde en snabbsökning angående österländska vapen, har inte kollat källor noga eller så. Utan en snabbkoll bara, har nyligen installerat om datorn och inte lagt tillbaka vapenlänkarna från backupen än. De experter jag känner träffar jag mest sommartid.

http://www.flashdance.cx/txt/Sociala_livet/Ninja.txt Om Ninja.
http://hem.passagen.se/mayhem/text/swordjpn.html Japanska svärd allmänt.
http://home.swipnet.se/~w-39637/iaido.html Lite om tillverkning mm. Enligt den här beskrivningen har just Katana mjuk egg.
http://www.samurajer.se/samuraj.asp Om Samurajer. Enligt den här har Katana hård egg, verkar vid snabbtitt mer tillförlitlig.

-Patric-; sa:
.....
meeen Rasken... du skall väl inte skaffa ful-kniv? tror du att en sådan massproducerad ful-kniv skulle göra sig till din vadmalströja och vrilkåsa.. vi vet båda vad du behöver, den e dyrare men värd varenda krona!!

hhh_lige_1.jpg

Jo, det är ju alldeles sant. Det är en sådan kniv jag helst vill ha. Den står på skaffa-listan.

2002 gick jag förbi samevistet vid Pietsaure. Samen där sålde kåsor i vad som verkade vara och påstods vara vril. 800 kronor kostade en jag kände för. Uppe vid Saltoloukta sålde hans mor och far kåsor i vril, fast då några hundralappar dyrare. De hade också knivar.

Nära Fjällstation börjar ju lukta lite turisfälla, men vad tror du om de visten man går förbi och som kan sälja kåsor och knivar?

Vi träffade en amerikan vid Saltoloukta och drog ett par öl. Han hade vandrat omkring öst och syd om nationalparken för att finna en äldre same han påstod tillverkade fina knivar och kåsor, som han fått "adressen" till, på några mil när. Han hade letat förgäves:)

Raskesven

Att använda eller inte använda kniven…

Det har även diskuterats en del om ”finknivar” och om de ska användas..
Många finknivar är ”wallhangers” och inte bruksknivar. Jag har ett TV-program om en Svensk knivmässa inspelat längst bak på något videoband. Där intervjuas en av Sveriges mer kända knivsmeder (kan vara snäll och utelämna namnet) och han säger rakt in i kameran något i stil med: -Jag bryr mig inte om ifall mina knivar håller att använda, det viktiga är att de är vackra.
Sedan visade han hur man smider damask. Hmmm, han tog en mängd metallstavar liknande svetstråd (några kanske var det?). Många av dem var runda i profil, har för mig att det även var kvadratiska och trekantiga. Dessa ställde han upp i en form och smälte dem samman, sedan gick han på med släggan.
Andra smeder jag sett smida damask, både på TV och i verkligheten, har utgått från plattjärn som de lägger i en stack på mellan 3-7st med olika kolhalt. Sedan väller de ihop dem till ett stycke, viker och väller ihop. Sedan efter x antal vikningar smider de ut svärdet eller kniven.

Sedan har vi det moderna Svenska Damasteel där pulver med olika kolhalt pressas ihop, ska enligt vissa experter vara bättre än traditionell, enligt andra är det sämre. Jag har ingen egen erfarenhet av det moderna fusket och har därför ingen egen åsikt.

dePau skrev:

Är du säker på det här? Enligt vad jag läst om katanorna så hade en katana en egg som var avsevärt hårdare än ryggen och "kroppen". Eggen på en katana låg med dagens mått mätt någonstans runt 62-65 RC. Ryggen var diff. härdad till runt 52-54 RC och sidorna runt 54-57 beoende var man mätte.

Jag håller med till det ovan skrivna till fullo. Av alla knivar och svärd som har varit laminerade eller zon härdade,så har den skärande eggen alltid varit hårdare än bladryggen och kroppen på kniven/svärdet. Jag har aldrig hört talas om en kniv eller ett svärd som har mjuk egg och hårda sidor och hård blad rygg.

Jag kan inte visa upp några kemiska formler på 3G stålets prestanda,men jag kan säga efter att ha använt min F1 i 3G stål sedan i Juni att den har fungerat perfekt. Jag har använt den under vinter tid i kyla som gör stålet sprödare,men ändå så har det fungerat utan anmärkning. Eggen är hård med sin Rockwell 62,men den är ändå inte spröd.Jag tror inte att ZDP stålet är riktigt samma sak som 3G stål,men dom två stål sorterna är nära besläktade.

Förresten,det var en grymt snygg Same kniv på bilden!

/David

Jag har en släkting (mammas kusins son eller va han nu är) som är knivsmed, han kan kanske berätta lite om stål om ni mailar honnom.

http://www.styrefors.com/

Om inte annat så kan ni se på knivblad som i alla fall jag inte använder i skogen :)

Lev väl!
Patrik

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg