Fällkniven F1

Ok, det är möjligt att det funkar på större knivar. Men på min F1, EKA Nordic W11 och
Sog Seal Pup har jag inte fått det att funka. Kanske det är min teknik det är fel på. :)
Kanske men jag tror att det förmodligen har med längden på fångsnöret att göra! Det skulle vara kul att kunna mötas så jag kunde visa vad jag menar :).

På tal om W11:an. Många rynkar lite på näsan när de hör namnet. Personligen har den här kniven växt i mina ögon. Jag anser att det är en riktigt bra bushie. Avsevärt bättre än F1:an till detta ändamål.

~Paul~

Cannonball

Gäst
Kanske men jag tror att det förmodligen har med längden på fångsnöret att göra! Det skulle vara kul att kunna mötas så jag kunde visa vad jag menar :).

På tal om W11:an. Många rynkar lite på näsan när de hör namnet. Personligen har den här kniven växt i mina ögon. Jag anser att det är en riktigt bra bushie. Avsevärt bättre än F1:an till detta ändamål.

~Paul~

Ja, jag gillar också W11:an! Minskade egg vinkeln något så blev det bättre skärpa på den, eggen håller fortfarande jättebra! Jäkligt snygg skogskniv också! Vet du om det går att köpa den nya slidan löst till den? Den gamla har tendens att bli snittad... Får väl göra en egen annars...

Ja, jag gillar också W11:an! Minskade egg vinkeln något så blev det bättre skärpa på den, eggen håller fortfarande jättebra! Jäkligt snygg skogskniv också! Vet du om det går att köpa den nya slidan löst till den? Den gamla har tendens att bli snittad... Får väl göra en egen annars...
Har för mig att Normark i Halmstad (?) kan ta hem slidan. Är dock mycket osäker på detta. Kanske läge att ringa?

En lokal jaktaffär borde också kunna hjälpa till.

Skall man ändå använda kniven så är kanske kydex att föredra trots allt.

Jag har två tre sådana knivar varav två är vitrinskåpsdrottningar och en är användare. Vad säger du om den här:

MinEKANordicW11Specialekhandtag.jpg

MinEKANordicW11Specialekhandtag2.jpg

Det är en pre-production run W11 med ekhandtag och blankt blad. Mycket ovanlig!

~Paul~

Cannonball

Gäst
Ok, jag får kolla om någon kan ta hem den, alt egen tillverkad.
Jag är lite allergisk mot kydex, väljer hellre naturmaterial om jag kan. Även om kydex är grymt hållbart!
Din W11 ser jäkligt fin ut! Sitter det ingen mässingshylsa i linhålet? Har för mig att det gör det på min...
Vad tycker du om eggvinkeln på ekan? Tyckte att den var slarvigt slipad när jag köpte min, inte speciellt vass och vid spetsen var den extremt slö!

Ok, jag får kolla om någon kan ta hem den, alt egen tillverkad.
Jag är lite allergisk mot kydex, väljer hellre naturmaterial om jag kan. Även om kydex är grymt hållbart!
Din W11 ser jäkligt fin ut! Sitter det ingen mässingshylsa i linhålet? Har för mig att det gör det på min...
Vad tycker du om eggvinkeln på ekan? Tyckte att den var slarvigt slipad när jag köpte min, inte speciellt vass och vid spetsen var den extremt slö!
Jo, jag vet att många inte gillar kydex. Själv har jag inget emot den om det handlar om användarknivar. Gäller det vitrinknivar så skyr jag den. Den repar dessutom bladet. Se upp med det! Det är inte själva materialet som gör det utan residuer från tillverkningen.

Just det. Har du rätt i!! Det uppmärksammade jag inte. Det finns ingen mässingshylsa!!! Ytterligae en skillnad.

Eggvinkeln på min EKA är ca 16-18 grader på sekundärvinkeln och kanske 35-40 på primärvinkeln. Därför syns det på en nyinköpt kniv en microegg som är ca 0,2 mm bred. På mina samlarknivar gör jag inget med eggen. På alla andra så drar jag ner vinkeln till ca samma grader som sekundärvinkeln, dvs 16 grader. Jag uppnår detta genom att klossa upp min Sharpmaker med motsvarande gradantal (mätt mot stavarna).

~Paul~

Cannonball

Gäst
Ok, finns de med något annat än blankt blad? Min är också blank.

Cannonball

Gäst
OK, det var lite överraskande. I vanliga fall ser de ut som på den bifogade bilden. Din kniv kan också vara av den mer ovanliga sorten m a o.

~Paul~

Ahaa! Du tänkte på texten och loggan? Jo, den har jag! Inget ovanligt med min tror jag inte.:)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg