Fast det kan väl visst vara bra att kunna tälja i en överlevnadssituation? Typ göra en hyffsad måg, fiskefällor, lägerprylar etc. Har du försökt göra en figure-4-dead fall (stockfälla typ) så vet du vad jag menar... Likaså om man skulle försöka göra nätbindningsnål. Finns så mycket exempel på 'överlevnadssysslor' som kräfva en kniv som man kan tälja med. Naturligtvis är alla knivar underordnade mobiltelefonen i sverige. Och egentligen behöver man ju ingen kniv alls här. Räcker ju oftast med en mobiltelefon och en chokladkaka.
Har du brutit av så många moror tycker jag du ska sätta dig ner och tänka till hur du använder en kniv. Antingen har du sjuk otur eller så är du en riktig klant.
Ska du ha en kniv som klarar det mesta räcker det gott med en mora. Ska du ha något för överlevnad i Skandinavien ska du ha en yxa, Sitter man och konstruerar krystade överlevnadsscenarion komplett med utrustningsuppsättningar har man för mycket tid.
...förstår inte riktigt - jag kan tälja det mesta med min F1:a: fjäderstickor täta som en gåsfjäder. Skall jag däremot tälja en liten trägubbe (inte alltför vanligt...) så tar jag med min ypperliga lilla täljkniv.