Fällkniven F1

Mmm, det ser ju ut som en riktig slida - då återstår det bara att försöka att få tag i en sån då... kanske inte helt enkelt :)

Har en F1:a som jag är nöjd med. Ingen snidkniv direkt men det var ju inte väntat heller. Det enda jag inte gillar är läderslidan som jag tycker sitter dåligt i bältet. Den sitter inte fast men inte löst heller utan för det mest helt fel känns det som. Så i vissa sammanhang använder jag kydexslidan istället.

Kniven är stark, håller skärpan och resident mot rost.

Mvh
Fredrik

Har en F1:a som jag är nöjd med. Ingen snidkniv direkt men det var ju inte väntat heller. Det enda jag inte gillar är läderslidan som jag tycker sitter dåligt i bältet. Den sitter inte fast men inte löst heller utan för det mest helt fel känns det som. Så i vissa sammanhang använder jag kydexslidan istället.

Kniven är stark, håller skärpan och resident mot rost.

Mvh
Fredrik
Vilken variant har du? Den med ATS-34, 3G eller med VG-10, alternativt laminerat VG-10?

Alla dessa har något olika grader av resistens (;)) mot rost.

~Paul~

Men va F*N

Har en f1a som är kanon. läst hela tråden och förundrats av alla åsikter. Ärligt så blir det lite dagis nivå. KÖP KNIVEN och skapa din egen åsikt. folk gnäller om att man skär sig om man halkar ner över eggen osv osv bla bla....JA DET GÖR DU.....MEN GÖR INTE DET DÅ. Hur svårt ska det va??? JÄ'vla fjantar! Köp det är bara en kniv ingen granat direkt

//Johan

Om det varit så farligt att använda en kniv utan enormt fingerskydd skulle hela samekulturen varit utrotad för länge sedan. De använder ju bara knivar utan fingerskydd och borde då ha skurit av sig varenda finger.

Har en f1a som är kanon. läst hela tråden och förundrats av alla åsikter. Ärligt så blir det lite dagis nivå. KÖP KNIVEN och skapa din egen åsikt. folk gnäller om att man skär sig om man halkar ner över eggen osv osv bla bla....JA DET GÖR DU.....MEN GÖR INTE DET DÅ. Hur svårt ska det va??? JÄ'vla fjantar! Köp det är bara en kniv ingen granat direkt

//Johan

Visst är det väl så.
Men.
Detta är ett forum, här pratar människor med specifika intressen - i just denna tråd handlar detta intresse om knivar och specifikt f1:an.
Om du inte gillar att läsa om människors intressen så föreslår jag att du gör något annat.
Jogga kanske?

Detta gäller alla som skall göra sig dryga över att andra faktiskt vill prata om sina intressen - tycker ni att vi är töntiga som pratar om stålsorter i en specifik kniv - läs inte, och framförallt; skriv inte i dessa trådar, det skulle nog göra det hela mycket trevligare för alla parter...

//Johan

häääärligt, lite uppfriskande bitterhet!! GO GIRLFRIEND!!

Visst har Johan (red76) rätt i sak, precis som Andreas (supergeten).

Jag håller dock med Andreas i att man bör tona ned sina aggressioner till en någorlunda neutral nivå. Till skillnad från Patric så finner jag inget attraktivt i denna "uppfriskande bitterhet". Det är väldigt stor skillnad mellan att angripa folk med glåpord eller att uttrycka sina åsikter.

~Paul~

humm humma humm humm tjooo! (som anslagstavlan-figuren (finns han kvar?))

"kan fungera i gråskalan matkniv - kniv - stämjärn - yxa."​

Sen vidhåller jag fortfarande att jag tror knappast att flygvapnet köper häftiga grejjer för att glädja sina pilotsnubbar. Och jag förstår heller inte vad det är för skillnad mellan en krashad pilot i skogen och en krashad brevbärare i skogen. :) Bägge kan behöva någon att hålla i handen.

En A1 skulle kunna vara ännu tryggare. Med varje skär blir man en cm högre.

Tror ni det är en slump att kulturen är full av kniv/svärd bilder där mannen, tyvärr oftast en man, räddas, växer, förverkligas genom en kniv? Tänker såklart på Kung Arthur, HE-MAN, Luke Skywalker, Aragorn. Samurajens svärd som speglar själen. En fallossymbol? Jovisst, säkert, men inte bara. Det vore att förenkla.

Det verkar finnas ett ganska stort konsensus på div. forum och recensioner att F1 är en av de "bästa" knivarna i världen? Det är just det här "bästa" som är lite krångligt. Mora bättre på trä? Visst, inget snack, men det är helt olika koncept mora - f1 och därför svårt att jämföra. Det är nästan olika diskussioner. Är då F1 en bra kniv? För sin avsedda funktion så verkar den väldigt bra.

p.s. Jag har själv aldrig ens hållt en F1. Har tänkt köpa kniv i ett halvår men det blir aldrig av. F1, Bravo 1, RC-3, Aurora, A1. I've got Mora.

1. Sen vidhåller jag fortfarande att jag tror knappast att flygvapnet köper häftiga grejjer för att glädja sina pilotsnubbar. Och jag förstår heller inte vad det är för skillnad mellan en krashad pilot i skogen och en krashad brevbärare i skogen. :) Bägge kan behöva någon att hålla i handen.

2. En A1 skulle kunna vara ännu tryggare. Med varje skär blir man en cm högre.

3. Mora bättre på trä? Visst, inget snack, men det är helt olika koncept mora - f1 och därför svårt att jämföra. Det är nästan olika diskussioner.

4. Är då F1 en bra kniv? För sin avsedda funktion så verkar den väldigt bra.

5. p.s. Jag har själv aldrig ens hållt en F1. Har tänkt köpa kniv i ett halvår men det blir aldrig av. F1, Bravo 1, RC-3, Aurora, A1. I've got Mora.
1. De flesta F1:eek:r ägs inte av piloter i potentiellt utsatta situationer utan friluftsfolk som liksom du har gått på myten att tro att denna modell är "bäst" till friluftsliv. Det är den inte. Att därför hänvisa till att försvaret har den här kniven som sin officiella modell är helt irrelevant. Som utekniv är den tämligen medioker. Enligt min åsikt kommer den till sin rätt i samband med jakt. Där funkar den väl.

2. Modellen A1 är om än ännu meningslösare. Den är för kort och för lätt att hugga med och för tjock med snäv eggvinkel att skära med. I det här fallet har kompromissarna gått minst ett steg för långt.

3. Fast när man diskuterar uteliv så har man genast stakat ut vägen för en knivs användningsområde. I det här fallet handlar det om jakt, fiske, camping/matlagning och täljning. Det är endast på ett område som kniven är acceptabel och det är jakt! En vanlig M2K är bättre på allt annat. Vette tusen om den dessutom inte är bättre på jakt också.

4. Men vilken är dess avsedda funktion?

5. Det faktum att du aldrig har hållit i en F1:a ger dina argument tämligen ringa vikt. Jag tycker att du skall börja där :).

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg