Jag skulle t o m säga att vi är skyldiga att försöka förklara innebörden i klättring för icke-klättrare som vi pratar med.
Jag stör mig ofantligt på folk som hävdar att de är bäst i hela världen när de dragit i en ascender och försöker förklara för folk jag träffar att de personerna är plantor och ibland lögnare, Ändå går betydligt fler omkring och tror att dessa är världsbäst än som anser att de är fjantar.
Om 'vi' kunde få 'populasen' att inse att det är meningslöst som ansträngning att dra sig i ett handtag så skulle nog 7summit-cirkusen upphöra, eller iallafall minska rejält, det kanske vore något stort att sträva mot.
Jag inser argumentet att det ger pengar till regionen, men i de flesta fall tror jag inte att det går till dem som borde få dem, inte blir Tibet friare eller Nepal mer demokratiskt, dessutom blir det bara mer och mer skräp i trakterna.
Jag skulle vilja skriva att man är skyldig att lämna så få spår det är möjligt, men själv har jag varit i Chamonix massor av gånger och utnyttjat linbanorna och liftarna som går upp i bergen, och stugorna uppe i massivet. Det är svårt att hävda att toppstationen på Aig. du midi ger mindre åverkan än stegarna i Khumbu icefall.
Vad skulle hända istället? Ännu fler folk på Aconcagua (fast varsågod, Aconcagua är kanske det mest 'hållbart' utnyttjade berget i världen) och Kilmanjaro? Ännu fler i Chamonix? Folks äventyrslusta lär inte minska, vår vardag är så trygg som den är, kanske det skulle bli fler storstadsbor som åker ut och paddlar och lämnar skräp i skärgården utan att ge några pengar till bofasta skärgårdsbor?
Behovet är kanske inte så mycket att få folk att sky *en* metod på *ett* berg utan att få folk att vara klokare...
(Vad långt från början jag hamnar när jag skärskådar argumenten...)
Vi som klättrar, och pratar och skriver om klättring kan förstås välja att försöka förklara för den breda massan att det finns klättring och klättring, och de är lika väsensskilda som korpfotboll och italienska ligan. Visst kan vi bidra till att definiera ordet Klättring så att det inte helt tappar sin innebörd!