Nej, jag tror att du blir lite tagen på sängen, eftersom du aldrig har tänkt så långt. Kopplingen vargstammens storlek och älgstammens storlek är ju solklar. Faktum är att det är ett av de vanligaste argumenten från dem som vill minska vargstammen, att vargen äter upp alla älgar.
Jag tror argumentet snarare är "vargen äter upp alla älgar vi skulle vilja äta", inte "vargen kommer äta upp alla älgar", dvs vargen orsakar ett minskat möjligt jaktuttag, inte en mindre älgstam, förutsatt naturligtvis att man inte låter vargen öka, samt skjuter färre älgar.
Men ok, anta att du har rätt, att vargen minskar älgstammen. Vad händer sedan? Då har vi alltså en ökad/konstant vargstam och en älgpopulation i botten = hungriga vargar.
Så varför ta omvägen runt problemet med att jägare ska skjuta av både varg och älg, när de sköter saken bäst på egen hand.
Jag är som sagt inte övertygad om att de "sköter det bäst på egen hand". Om inte annat torde man ur ren djurskyddssynpunkt ställa sig tveksam till detta. Vargdräpt är inte lika skonsamt som en kula för en älg.
Visst finns det kunniga och duktiga jägare, men också en hel del klåpare och vettvillingar. Hur många människor skadas eller dödas inte i samband med jakt varje år? Jag har inte de exakta siffrorna, men det handlar i alla fall om ganska många.
Nej, extremt få, "En dryg handfull jägare har dött av vådaskott de senaste tio åren", ca 50 hamnar på sjukhus varje år, av 300 000 personer och 26 jaktdagar/skalle (
http://www.dn.se/nyheter/sverige/500-jaktolyckor-om-aret/). Så särskilt farligt är det kort sagt inte.
Vargen å andra sidan har inte skadat en människa i mannaminne.
Oärligt. Vargen utrotades under 1800-talet, efter bland annat detta "och när en enda varg åren 1820-21 (den så kallade Gysingevargen) dödade totalt nio barn så ökade säkert många svenskars beslutsamhet att försöka utrota vargen helt och hållet." (
http://www.de5stora.com/om-rovdjuren/artfakta/varg/historia/). Sedan var den första föryngringen 1983 enligt samma sida, så vi har alltså ett djur som inte funnits i landet i några större mängder "i mannaminne".
Sedan har vi ju med vildsvinet ett bra exempel på hur det fungerar när jägarna ska sköta karusellerna. Där får du ju skjuta precis hur mycket du vill, eller hur? Du får till och med locka fram djuren med åtel och ligga i försåt i en koja. Men minskar stammen? Nej, den ökar och ökar varje år. Kostnaden för skador i jordbruket ökar. Trafikolyckorna med svin ökar. Tyvärr kan vi ju inte ta hjälp av vargen lika mycket när det gäller att reglera vildsvinsstammen, men jägarna sköter uppgifter riktigt dåligt.
Jag har ingen direkt koll på hur vildsvinsjakten sköts eller inte sköts, tyvärr.
Ok, du har en hobby, Tyvärr kan vi inte inrätta hela landet efter dina fritidsönskemål. Du får finna dig i att det finns viktigare saker i världen.
Jag jagar inte, men i princip har jag väl samma åsikter gentemot dig... Bara för att du gillar vargar kan man inte förvänta sig att andra ska tolerera hur mycket som helst.