Ett eller två objektiv - vilket ska man välja?

När jag paddlar kajak så har jag kameraväska med systemkamera i sittbrunnen under knäna. 55-200 telezoomen sitter nästan alltid på och med cropfaktorn motsvarar det 110-400 mm med 24x36mm.

På flytvästen har jag sytt på en ficka där jag har den vattentäta kompakten som jag använder till att filma och till snabba situationsbilder.

Vid vandring blir det förstås ett annorlunda tänk. Motiven och vikten får styra.

Thure

Bilagor

• FB_IMG_1472620651175.jpg
    FB_IMG_1472620651175.jpg
    68.6 KB · Visningar: 339
Ursäkta mindes fel ang crop-faktorn. Skall vara 1,53 det ger att 55-200 motsvarar den bildvinkel som erhålles med 84 - 306mm på en 24x36mm sensor.

Thure

Som du skriver handlar det om prioritering. Jag hade prioriterat tält, kök, sovsäckar samt tid med min dotter - så jag hade tagit med 18-55 objektivet och struntat i telet. Stativ - ja, möjligen bara ett supermini så jag kan ta kort på oss tillsammans. Men vi är ju olika.

Har samma utrustning som du och hade med X-T1 med 18-55 i Sarek för två år sedan. 55-200:an fick vara hemma på grund av vikten.För mig är fotograferandet viktigt men ändå inte prio ett och foton från tidigare vandringar med enklare kameror har visat sig vara väl så bra som de senaste.

Jag väntar på att Sony skall släppa en efterträdare till A5100 med sensorn från A6300 (A5300??) Med en Leica Summicron ASPH 35/2 skulle det bli min önskekamera för vandring, liten och lätt.

Vandrade i sommar med min fuji xe1, tripod tt-200 (eller snarlikt stativ) och enbart 35mm/1,4. Fåglar intresserar mig inte nämnvärt, storvilt är mycket svårt att smyga på på kalfjället så jag bryr mig inte ens om att försöka, därför utesluter jag tele (man måste ju komma ganska nära även med ett tele för att få riktigt schyssta bilder). Dessutom så ger 35an snorskarpa bilder som får mig att vilja gråta av glädje och den utmanar min kreativitet och skaparvilja.
På fjället så saknade jag 18-55an, men när jag kom hem och tittade på bilderna jag tagit så kändes zoomen helt överflödig och den ger dessutom inte alls så "krispiga" bilder som 35an.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pirx Ett eller två kök Fjällvandring 23
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Rivieralöparen Är Aktse värt ett besök? Fjällvandring 6
vandringsfia Gummistövlar? Är det verkligen ett "tungt" måste?? Fjällvandring 6
avslut1008 Vad skapar ett vandringscentrum? Fjällvandring 50
Puttri Tips på ett effektivt skavsårskydd Fjällvandring 7
hannulan Vad är ett fjäll? Fjällvandring 25
tassemark Vill du ha ett tips var du skall vandra i sommar? Fjällvandring 14
Ljung_dalen Det här med Kungsleden...Ett projekt kanske? Fjällvandring 10
lleberg Ett par dagars cykeltur längst led, men var? :) Fjällvandring 0
magkar80 Bunnerfjällen=ett Sarek i miniatyr?? Fjällvandring 3
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
Ett bra kök? Fjällvandring 12
nils73 Ett bra alternativ till farliga vad? Fjällvandring 2
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
m8rten ett drama i sarek... Fjällvandring 16
FjällSmultron Ett par tips Fjällvandring 0
Olaa Ett rengöringsmedel som passar för hår, kroppen, disk Fjällvandring 4
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
il C Ett mysterium Fjällvandring 1
Myrvarv Ett nytt försök! Fjällvandring 0
johan.alexandersson Var köper man ett sovsäcksöverdarg??? Fjällvandring 6
kungsleden Kungsleden i ett svep Fjällvandring 1
svartöra Rolig plats för ett basläger Fjällvandring 3
kungsleden i ett svep Fjällvandring 16
1070 km för ett jobb - LOGGBOK och INFO Fjällvandring 51
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 151
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 351
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg