Försök till vägvisning i sovsäcksdjungeln
Oj, jag hajade också till när jag såg priset på Caribou-säcken, och än mer när jag insåg att den har genomsydda sömmar! Genomsydda sömmar är ju rena köldbryggor, så dunfyllning med 850 cuin "fill power" känns som rena slöseriet i sammanhanget (även om det är USA-klassning, se nedan). Märklig kombination av dyra material och "billigt" utförande.
Se länk längst ner om hur sovsäckar konstrueras, och välj inget sämre än H-boxar.
Den angivna temperaturgraderingen känns minst sagt optimistisk i relation till den blygsamma mängden fyllning (255-310 g beroende på storlek), de genomsydda sömmarna, och de generösa måtten, som gör att dunet måste fördelas på en större yta.
Bottom line: du kan antingen kan få en rejält varmare sovsäck för samma pengar, eller en lika varm - för rejält mindre pengar.
Men jag tycker egentligen, att du borde pricka av en serie systematiska vägval, innan du kastar dig in på enskilda märken. Det är faktiskt inte mycket till "djungel", om man spikar sina parametrar - då kan man i princip välja fritt bland ett stort antal hyfsat likvärdiga kvalitetstillverkare, och vänta in vad som dyker upp till ev. rabatterat pris.
Det första stora vägvalet är fyllningsmaterialet : dun eller syntet, och då får du tänka på...
Dunkvalitet ("fill power" ) sätter jag inte upp som en särskilt punkt; jag tycker inte det finns anledning att gå under 800 cuin, gärna högre. OBS att USA använder mer optimistisk klassning, så deras 900 cuin motsvarar kanske 850 "europeiska" som mest. Högt cuin-tal kostar mer, men marginalvinsten är hög: du får en lättare, varmare, mer komprimerbar och mer långlivad säck.
När du avgjort frågan om dun, hydrofoberat dun resp. syntet, kan du börja bestämma dina gränsparametrar.
Nu kan du bara spana efter sovsäckar med (för dig) rätt material, mått och fyllning. Samt naturligtvis temp-gräns, men det kan vara lurigare, vilket Caribou-säcken är ett exempel på. Var alltså skeptisk till temperaturangivelser, om de verkar "för bra" i förhållande till fyllningsvikten.
PS
Här kan du se de olika konstruktionsprinciperna, från den enklaste/billigaste genomsydda till de mest avancerade i flerskikt, som används i vinter/expeditionssäckar i Himalaya .
Oj, jag hajade också till när jag såg priset på Caribou-säcken, och än mer när jag insåg att den har genomsydda sömmar! Genomsydda sömmar är ju rena köldbryggor, så dunfyllning med 850 cuin "fill power" känns som rena slöseriet i sammanhanget (även om det är USA-klassning, se nedan). Märklig kombination av dyra material och "billigt" utförande.
Se länk längst ner om hur sovsäckar konstrueras, och välj inget sämre än H-boxar.
Den angivna temperaturgraderingen känns minst sagt optimistisk i relation till den blygsamma mängden fyllning (255-310 g beroende på storlek), de genomsydda sömmarna, och de generösa måtten, som gör att dunet måste fördelas på en större yta.
Bottom line: du kan antingen kan få en rejält varmare sovsäck för samma pengar, eller en lika varm - för rejält mindre pengar.
Men jag tycker egentligen, att du borde pricka av en serie systematiska vägval, innan du kastar dig in på enskilda märken. Det är faktiskt inte mycket till "djungel", om man spikar sina parametrar - då kan man i princip välja fritt bland ett stort antal hyfsat likvärdiga kvalitetstillverkare, och vänta in vad som dyker upp till ev. rabatterat pris.
Det första stora vägvalet är fyllningsmaterialet : dun eller syntet, och då får du tänka på...
- Din budget? En dunsovsäck blir klart dyrare i inköp (dock inte nödvändigtvis så dyr som Caribou-säcken). Räkna (grovt) med 2500-3000 kr för en sovsäck med komforttemperatur strax över 0 grader (+4 är lite väl kallt IMHO).
- "Vikten" av låg vikt och/eller liten packvolym? Dunsovsäck blir radikalt mycket lättare och mer komprimerbar än en lika varm syntetsäck.
- Livslängd? Rätt skött behåller kvalitetsdun sin spänst - och därmed isoleringsförmåga - i praktiken hur länge som helst, medan syntet tappar långsamt men obevekligt.
- Fuktkänslighet?Här kommer dunets riktigt svaga sida: får man det nerblött, går isoleringsförmågan i stort sett ner till noll. Sover man i tält brukar det inte vara ett problem, utom på långa vinterturer när man aldrig kan vädra ut kondensen. Men de kan vara en dealbreaker, om du sover i hängmatta - där har jag ingen erfarenhet.
Syntet blir alltså säkrare om man sover mycket oskyddat och/eller gör långa vinterturer. Vill man ha dunets alla fördelar och ändå få en hygglig försäkring mot fukthaveri, kan man dock - till ännu lite högre pris - nuförtiden välja hydrofoberat dun, som inte kollapsar lika dramatiskt.
Dunkvalitet ("fill power" ) sätter jag inte upp som en särskilt punkt; jag tycker inte det finns anledning att gå under 800 cuin, gärna högre. OBS att USA använder mer optimistisk klassning, så deras 900 cuin motsvarar kanske 850 "europeiska" som mest. Högt cuin-tal kostar mer, men marginalvinsten är hög: du får en lättare, varmare, mer komprimerbar och mer långlivad säck.
När du avgjort frågan om dun, hydrofoberat dun resp. syntet, kan du börja bestämma dina gränsparametrar.
- Hur varm sovsäck behöver du? Du skriver inte hur långt norrut och hur högt upp över havet du tänkt dig. Jag skrev ovan "strax över 0 grader komforttemp" som exempel, men min referens är tresäsongsbruk i tält på kalfjället. Det klarar jag fint i en säck med 400 g 850 cuin-dun. En hängmatta är dock, antar jag, mindre vindskyddande i sig, men å andra sidan implicerar det att du mest sover nedanför trädgränsen (?). Killar brukar också vara mindre frusna än tjejer, men det finns undantag.
Spontant känns det som att du i alla fall inte ska gå under 400 g dunvikt i säcken, då förutsatt 800-850 cuin "fill power". Marginalkostnaden för lite extra dun är liten, både i pris, vikt och volym, och skönt att ha den där ovanligt svinkalla natten. - Hur sover du? Vänder du dig inne i säcken, eller med hela säcken? I det förstnämnda fallet vill du nog inte ha en alltför snålt skuren sovsäck, och innertyget får gärna var lite "halt". Sen kan man ju ha tusen personliga egenheter, som att vilja sova "i fyran", peta ut armbågar etc. Nu har du ju redan en sovsäck, och om du trivs med dess mått, så kan du använda dem som referens när du väljer en ny. Kolla inte minst så du trivs med utformningen av huvan, och att blixtlåset vetter åt rätt håll.
- Hur fuktutsatt sover du? Man kan som sagt välja hydrofoberat dun. Man kan också välja mer vattenavvisande yttertyg som klarar dagg, mindre regnstänk och kondensdropp (helt vattentätt yttertyg är varken skönt eller praktiskt).
Nu kan du bara spana efter sovsäckar med (för dig) rätt material, mått och fyllning. Samt naturligtvis temp-gräns, men det kan vara lurigare, vilket Caribou-säcken är ett exempel på. Var alltså skeptisk till temperaturangivelser, om de verkar "för bra" i förhållande till fyllningsvikten.
PS
Här kan du se de olika konstruktionsprinciperna, från den enklaste/billigaste genomsydda till de mest avancerade i flerskikt, som används i vinter/expeditionssäckar i Himalaya .