Erfarenheter av tillgängliga större lättvikts ryggsäckar?

Bland Utsidans alla medlemmar måste det finnas erfarenheter av tillgänliga större lätta ryggsäckar.
Skriv ner era erfarenheter här.

Jag har nyligen (i höstas) införskaffat en Seek Outside Unaweep 6300 på 103 liter (plus potentiell ytterficka att spänna på). Basvikt 1,5-1,8 kg beroende på hur mycket remmar och sidofickor man lämnar hemma.

Har dock inte varit ute i fjällen med den än, men med lite testlast hemmavid är det bekvämt att bära 25 kg. Mycket inställningar att få rätt dock, men det betyder väl att den passar många olika ryggar.

Syftet var främst för större volym när det ska med en packraft upp på fjället, med min gamla största ryggsäck (85-liters osprey) blev det 2-3 påsar att spänna utanpå för att få med allt och en dryg veckas mat.

Jag blev nyligen uppmärksammad på den här YT-kanalen.
Tydligen en medlem här.
Han pratar mycket om lättare men bra prylar inkl ryggsäckar såklart.
En verkligt trevlig kanal tycker jag.
OBS, har ingen koppling dit, ingen aning om vem det är.

Tyvärr inga erfarenheter ännu, men köpte Bonfus Maxus några veckor sedan. Väger 1080 g och borde vara 80 liter i volum. Jag ska testa den på sommarvandringar.

Jag har haft en Hyperlite Mountain Gear Southwest 4400 sedan 2017.
Vad jag gillar med den är storleken, att det är rullstängning, få fack, den stora fickan på framsidan där man kan trycka ner väldigt mycket, att den är väldigt vattentålig. Den är hyfsat bekväm.

Jämfört med min Exped Lightning (som bara är 60 liter) är den dock obekvämare. Min Exped är den bekvämaste ryggsäck jag provat men är för liten för vissa turer, speciellt med dottern.

Men generellt sett skulle jag rekommendera Southwest-säcken också, om den passar ens kropp. Den går dock inte att ställa in rygglängden på, så det gäller att köpa rätt storlek.

Seek Outside nämns titt som tätt, men var kan man köpa?
Ser att packraft-sverige har haft tidigare men att allt "Seek Outside" är slut i lager.

Det var hos packraft-sverige jag köpte min, när de fick den i lager efter några månader av slutsålt. Sedan vet man ju aldrig var nuvarande handelskrig tar vägen.

Jag blev nyligen uppmärksammad på den här YT-kanalen.
Tydligen en medlem här.
Han pratar mycket om lättare men bra prylar inkl ryggsäckar såklart.
En verkligt trevlig kanal tycker jag.
OBS, har ingen koppling dit, ingen aning om vem det är.
Det är ju Utsidans självaste vandrafjäll , som bidragit med många uppskattade, informativa inlägg även i detta forum :)

Det var hos packraft-sverige jag köpte min, när de fick den i lager efter några månader av slutsålt. Sedan vet man ju aldrig var nuvarande handelskrig tar vägen.
Jag köpte min Seek Outside Divide via en vän som bodde i USA och tog med den hit. Det var i slutet av pandemin och tillgången via Packraft Sweden var även då noll. Det blev billigare, men förstås inte billigt, och var då den enda möjligheten - lång leveranstid även over there.

Seek Outside är ett litet företag i Colorado som producerar lokalt med sömmerskor som märker varje produkt. Suckade när jag i en annan tråd nyligen läste att allt från USA skulle typ bojkottas. Men lyft blicken från dagspolitiken så framstår Seek Outside som ett medvetet val, och rimligtvis mindre kontroversiellt, jämfört med i stort sett alla andra märken - om du funderar lite på var produkten är tillverkad och under vilka förhållanden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Erfarenheter av Jääkäri XL. Transportera 20
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
ElinaJ Erfarenheter av mckinley säckar Transportera 8
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
jerklaren Ny ryggsäck. Söker erfarenheter och tips. Transportera 0
Grillo Fjällräven - PAK Winter Backpack, erfarenheter? Transportera 5
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
marnit Haglöfs LIM. Någon som har några erfarenheter? Transportera 5
jens_ Erfarenheter/tankar kring Lundhags Ultra 60 Transportera 9
Raskesven Vattentäta packsäckar-erfarenheter Transportera 3
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
bredberg Erfarenheter 50l säckar fr Arcteryx, MntnHardwear & BD Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
andeb Erfarenheter av Lundhags Troja Transportera 2
Martin Fjäderlätt Erfarenheter från bilpool? Transportera 1
segelod Praktiska erfarenheter av Skarja? Transportera 1
niben Bask Eiger, erfarenheter? Transportera 0
Christinar LIM 45 - erfarenheter? Transportera 2
roos207 Erfarenheter av Bergans Alpinist I? Transportera 2
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 19
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
perdans större kylbox - hitta var Transportera 5
mattiasland Jag vill ha en större ryggsäck! Transportera 29

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg