Erfarenheter av tillgängliga större lättvikts ryggsäckar?

+70 liter och -1 kg ryggsäck.
Ett alternativ kanske kan vara Svenska skalmo med deras rapa 2.0
Runt 65l totalt och under 700g tror jag.
Sen har jag sett en annan svensk liknande som heter "Hyberg". Ingen erfarenhet alls av dessa. Klättermusen Raido,förvisso över 1kg och runt 55 liter,men har hört gott om denna.

Seekoutside fick vara med på förra årets höstvandring. Denna vandring kännetecknas av bekvämlighet, god mat och dryck så packvolym blir därefter. Startvikt med kamera brukar landa runt 26-27 kg med min vanliga storsäck.

Tyvärr får jag säga att Seekoutside var ett sämre val. Pga mindre volym fick mycket packas hängande i extra fickor på utsidan och packningen blev därför svajig eftersom Seekoutside har en smal och kort ram.

Startvikten blev nästan två kilo lägre pga säcken men höftbältet upplevdes som för mjukt och att bära säcken var jobbigare trots den lättare vikten på grund av bältet och svajandet.

Så den får i fortsättningen göra tjänst som säck för turer med lägre volym och vikt och som smidig resesäck.

Jag tror fortfarande att det inte finns gratis luncher när det gäller ryggsäckar. En bra kompromiss mellan stabilitet och lättvikt är fortfarande de klassiska fjällrävensäckarna med stor ram och tyg av lätt lätt vinylon. Lite tyngre och större än Seekoutside, känsligare för slitage men bekvämare med stor last.

//J

Intressant, vilken modell var det? Jag gissar att den inte är den största eftersom du kunde hitta en större fjällrävensäck.

Jag har hittills varit nöjd med höftbältet (förutom att min vinterjacka med flera glatta lager som glider innanför yttertyget gör att det är svårt att få riktigt bra höftgrepp, men det är ju inte ett problem i fjällen). Men får se hur det går i sommar då!

Seekoutside fick vara med på förra årets höstvandring. Denna vandring kännetecknas av bekvämlighet, god mat och dryck så packvolym blir därefter. Startvikt med kamera brukar landa runt 26-27 kg med min vanliga storsäck.

Tyvärr får jag säga att Seekoutside var ett sämre val. Pga mindre volym fick mycket packas hängande i extra fickor på utsidan och packningen blev därför svajig eftersom Seekoutside har en smal och kort ram.

Startvikten blev nästan två kilo lägre pga säcken men höftbältet upplevdes som för mjukt och att bära säcken var jobbigare trots den lättare vikten på grund av bältet och svajandet.

Så den får i fortsättningen göra tjänst som säck för turer med lägre volym och vikt och som smidig resesäck.

Jag tror fortfarande att det inte finns gratis luncher när det gäller ryggsäckar. En bra kompromiss mellan stabilitet och lättvikt är fortfarande de klassiska fjällrävensäckarna med stor ram och tyg av lätt lätt vinylon. Lite tyngre och större än Seekoutside, känsligare för slitage men bekvämare med stor last.

//J
Håller med exakt! Satte min seek säck på en fjällräven rapa gyro ram med mantorsele,mycket nöjd med den kombon även om rygglängd inte är 100% optimal för mig.

Intressant, vilken modell var det? Jag gissar att den inte är den största eftersom du kunde hitta en större fjällrävensäck.

Jag har hittills varit nöjd med höftbältet (förutom att min vinterjacka med flera glatta lager som glider innanför yttertyget gör att det är svårt att få riktigt bra höftgrepp, men det är ju inte ett problem i fjällen). Men får se hur det går i sommar då!
Seeks måttupgifter är gravt felaktiga.
Min 5800 har en huvudsäck som är 79l.

Den är på ca 80L plus generösa ytterfickor på totalt ca 30L. Finns inte längre i deras sortiment verkar det. Problemet är att ramen är smal och kort så fullpackad säck blir lite vinglig. Kan tillägga att jag har modellen med packram där säcken kan tas bort och ramen användas för transport av udda ting. Möjligt att den vinglar lite mer än de säckar som är integrerade mer med ramen.

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Erfarenheter av Jääkäri XL. Transportera 20
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
mile0003 Bergans Alpinist 100 L Lady? Erfarenheter Transportera 0
ElinaJ Erfarenheter av mckinley säckar Transportera 8
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
jerklaren Ny ryggsäck. Söker erfarenheter och tips. Transportera 0
Grillo Fjällräven - PAK Winter Backpack, erfarenheter? Transportera 5
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
marnit Haglöfs LIM. Någon som har några erfarenheter? Transportera 5
jens_ Erfarenheter/tankar kring Lundhags Ultra 60 Transportera 9
Raskesven Vattentäta packsäckar-erfarenheter Transportera 3
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
bredberg Erfarenheter 50l säckar fr Arcteryx, MntnHardwear & BD Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
andeb Erfarenheter av Lundhags Troja Transportera 2
Martin Fjäderlätt Erfarenheter från bilpool? Transportera 1
segelod Praktiska erfarenheter av Skarja? Transportera 1
niben Bask Eiger, erfarenheter? Transportera 0
Christinar LIM 45 - erfarenheter? Transportera 2
roos207 Erfarenheter av Bergans Alpinist I? Transportera 2
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 19
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
perdans större kylbox - hitta var Transportera 5
mattiasland Jag vill ha en större ryggsäck! Transportera 29

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg