Enkät för examensarbete om stormkök och dess användarvänlighet, KTH

Oj, här var det fullt med högdraget pekpinnande! Nåja, det är väl normalt för forumet.

Kul och aktuell frågeställning tycker jag: prepping och krisberedskap ligger i tiden och betydligt fler människor kommer att vilja ha off grid-prylar i hemmet (vilket är jättebra). Då känns det klart värdefullt om friluftsköken kan göras enklare och säkrare att använda. Jag tror absolut att det finns innovation att göra. Nördandet i den här tråden visar också att man kan resonera mycket och länge kring kökens olika detaljer och hur de påverkar användandet.

Tyvärr är väl det här forat inte idealt för att samla information, eftersom folk här är vana användare som helt glömt (eller inte vill erkänna) att det skulle kunna vara svårt att hantera ett friluftskök. "Användarvänlighet" brukar dessutom inte stå högt i kurs bland erfarna användare (jfr t.ex med hur programmerare ser på Apple-produkter). Om jag skulle rekommendera något vore det alltså att även ta in information från "nybörjare" (kunde vara en väldigt kul övning om det görs praktiskt, bara man tänker på säkerheten).

Dessutom verkar jag vara unik som bara äger ett enda friluftskök... (fondue-grytan räknas inte, även om den dubblar som preppingkök). Man lär sig något varje dag!

Fast det klart. Skulle jag önska mig ett drömkök, så skulle det väl vara ett tvåkranskök med en bra tystbrännare. Säg ett MSR Whisperlite eller ett MSR Simmerlite med dubbla kranar, som då skulle gå på både bensin och fotogen.
/Niklas

OK, svarat - och inser direkt att vi på det här forumet nog är fel försöksgrupp att
fråga om sånt här. Vi har nog nästan allihop genom åren/årtiondena skapat just
det friluftskök just vi vill ha - med delar från olika tillverkare och olika leverantörer/
världsdelar - och då blir naturligtvis problemen minimala. Skam vore det väl annars.
Och det som inte funnits att köpa - det har vi skapat själva...
/Odd

PS
Någon som vill ha den CAD-pdf jag skapade för KAP-Arctic bottenplattan? Om ni
skulle få för er att (låta) knacka till en egen kopia? Hör av er direkt till mig.

Gas är ju enklast om det är hyfsat varmt. Men har en viss förkärlek sen gammalt för trangia med tsprit, som vi använde hela vintern i det militära, - i många minusgrader. Eller MSR whisperlite som är lite coolt att köra på bensin, lite power och oljud, det blir en del sot och är svårt att reglera... :)
Edit: I utlandet får man ta sig till en bensinmack och köpa 3dl bensin !

Senast ändrad:
OK, svarat - och inser direkt att vi på det här forumet nog är fel försöksgrupp att
fråga om sånt här. Vi har nog nästan allihop genom åren/årtiondena skapat just
det friluftskök just vi vill ha
- med delar från olika tillverkare och olika leverantörer/
världsdelar - och då blir naturligtvis problemen minimala. Skam vore det väl annars.
Jag köpte mitt stormkök för pengar
för mig fanns ej annat att få
sjung vackert, över fjällets gröna ängar
sjung vackert, om Windmaster ändå ...

Oj, här var det fullt med högdraget pekpinnande! Nåja, det är väl normalt för forumet.
Nja, det finns en del konstruktiv kritik också. Det är rätt vanligt med studentenkäter i friluftsforum och tyvärr är nästan alla dåligt utformade. Första rådet är att testköra frågorna innan man sprider enkäten. I det här fallet var det en brist att bara en slags kök kan kommenteras, trots att det först frågas efter om vilka andra typer av kök som används. Jag saknar också specifika frågor om svårt/lätt att tända, vindkänslighet, säkert handhavande, handtag till kokkärl och lock - allt detta har ju konkret betydelse för användarvänligheten. Annars är det helt rätt att posta enkäter här och det finns säkert många som vill bidra och hjälpa till, utan pekpinnar.

Senast ändrad:
Hur gör man ett friluftskök mer användarvänligt? Vet inte om jag tror att det går utan att fördumma användaren. Ser framför mig nån manick med en röd knapp - "värm mat", också blir det varm mat när man trycker där, men hur det gick till har ingen aning om.

Och vad är ett friluftskök egentligen? Är det brännaren endast? Det blir ju lite som att kalla spisen hemma för ett kök?! På engelska säger man väl stove, och inte kitchen. Jag tänker nog att det är byttor, vindskydd och allt annat man behöver.Jag har inget färdigt kit, utan plockar med det som passar för turen.

Förstår inte heller två kranar. Menar du pumptryck och reglerventil på kök med flytande bränsle niking?

Thure

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg