Enkät för examensarbete om stormkök och dess användarvänlighet, KTH

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varför är fotogen säkrare vid sträng kyla?
Vad gäller brännarens oljudnivå så väsnas mitt Primus Omnilite Ti lika mycket på gasol som bensin.
Den normalt så kunniga xxargs påstår i alla fall att bensinen blir explosiv neråt 25-30 minus eller mer, om jag förstod det rätt. Det var något om bensinens flampunkt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Flampunkt?wprov=sfla1

Nå, blir det så pass kallt, så tror jag inte att jag tar fram köket i onödan, utan håller mig nog hellre inomhus i stugvärmen när det vankas matlagning! 😀
/Niklas

Senast ändrad:
Fotogen behöver mer förvärmning och helst någon typ av veke. Svårare att få eld på än bensin.
Så är det! En brinnande tändsticka fungerar utmärkt som veke. Å det finns ju de som istället förvärmer fotogenkök med en tesked T-sprit.

Å andra sidan har fotogen en högre energidensitet än bensin, vilket gör fotogenet intressant för långkok och/eller mycket snösmältning.
/Niklas

Varför är fotogen säkrare vid sträng kyla?
:geek: Enkelt min gode Watson - Utspilld fotogen förgasas inte spontant vid låga tempera-
turer. Inte vid någorlunda normala temperaturer heller. Det blir bara blött och luktar
lite sådär manligt friluftslivigt. Speciellt om man på grund av arktiska kylan valt att ha
Jet-A1 i flaskan... Fotogengas skapar man medvetet genom högtryck på vätskan OCH
en med alkohol väl förvärmd brännare som sedan brinner med blå till nästintill osynlig
låga (alternativt utan övertryck men med en veke och gul sotande låga i t.ex. en gammal
stallykta).

Utspilld bensin förgasas spontant även vid vidrigt kalla temperaturer - nästan bättre då...
Bensingasen har dessutom den otrevliga egenskapen att den är tyngre än luft - och 'flyter'
då gärna ner och samlas i även små fördjupningar i t.ex. markytan (fotlådan i absiden?)
där den sedan bara väntar på att få jävlas med brännaroperatören genom en oväntad och
oåterkallelig deflagration. Brukar kallas för 'eldboll' (och då talar vi inte om blomman Ixora
coccinea
) - vilket i det här fallet inte är så himla långt från detonation, om brännaroperatörer
som upplevt det hela får avge sin bedömning... Eldboll är klart obra, tro mig!
Det blir momentant väldigt varmt och skönt - sen blir det jävligt kallt när t.ex. tältet för-
svunnit - tillsammans med ögonbrynen, dunjackan etc. :eek:
/Odd

Senast ändrad:
Ett inlägg lite utanför ämnet ”enkäten”:

Prepping
Vid prepping för lång uthållighet (många månader och mer), eller stor vardaglig användning av friluftskök, tycker jag ett multibränsle-kök är ett trevligt val. Kör till vardags på alkylatbensin vilket gör bränslekostnaden så låg att jag inte funderar på den. I krig kan man övergå till egen lagrad bensin för bil om ens lager av alkylatbensin/fotogen tar slut.

Gravitationsmatade kök
Hade tidigare ett stort spritkök tillverkat av Punker som fungerade med förgasning före brännaren på samma sätt som ett multibränslekök. Skillnaden var att trycket skapades genom gravitation med ett par decimeters vätskepelare upp till den överliggande bränslebehållaren. Lågan var blå, ev med gula spetsar, och nästan tyst! Det köket saknar jag.

Såg på internet att det finns nytillverkade gravitationsmatade fotogenkök att köpa från Goodfire i Filippinerna. Det köket använder ca 1,2 m vätskepelare.

Har funderat på om jag någon gång i framtiden ska experimentera med att göra ett enkelt och lätt gravitationsmatat kök som jag kör i eldsäker miljö.

Ett inlägg lite utanför ämnet ”enkäten”:

Prepping
Vid prepping för lång uthållighet (många månader och mer), eller stor vardaglig användning av friluftskök, tycker jag ett multibränsle-kök är ett trevligt val. Kör till vardags på alkylatbensin vilket gör bränslekostnaden så låg att jag inte funderar på den. I krig kan man övergå till egen lagrad bensin för bil om ens lager av alkylatbensin/fotogen tar slut.

För prepping skulle jag även fixa Tsprit brännare. Det är enkelt och billigt och funkar alltid, behöver inget underhåll !

För prepping skulle jag även fixa Tsprit brännare. Det är enkelt och billigt och funkar alltid, behöver inget underhåll !

Jag tänkte på ”högnivå-prepping” när jag skrev. Där kostnaden med fördel fördelas på friluftsliv / preppingförråd av bilbensin i ex jeepdunkar.

Det är aldrig fel att äga med mer än ett kök, som backup, eller låna ut till någon som inte har kök. Samt vid matlagning med två kärl för ex spagetti och köttsås.

Körde spritköket Snuskburken långt efter lumpen av gammal vana och nostalgi. Ska nog återuppliva den traditionen, av nostalgi. Spritkök har även kallats ”tystnadskultur” p.g.a. ljudlösheten. Spritkök är nog ett bra val för ”normal-preppare”. Köp till några 4-litersdunkar T-sprit.

:geek: Enkelt min gode Watson - Utspilld fotogen förgasas inte spontant vid låga tempera-
turer. Inte vid någorlunda normala temperaturer heller. Det blir bara blött och luktar
lite sådär manligt friluftslivigt. Speciellt om man på grund av arktiska kylan valt att ha
Jet-A1 i flaskan... Fotogengas skapar man medvetet genom högtryck på vätskan OCH
en med alkohol väl förvärmd brännare som sedan brinner med blå till nästintill osynlig
låga (alternativt utan övertryck men med en veke och gul sotande låga i t.ex. en gammal
stallykta).

Utspilld bensin förgasas spontant även vid vidrigt kalla temperaturer - nästan bättre då...
Bensingasen har dessutom den otrevliga egenskapen att den är tyngre än luft - och 'flyter'
då gärna ner och samlas i även små fördjupningar i t.ex. markytan (fotlådan i absiden?)
där den sedan bara väntar på att få jävlas med brännaroperatören genom en oväntad och
oåterkallelig deflagration. Brukar kallas för 'eldboll' (och då talar vi inte om blomman Ixora
coccinea
) - vilket i det här fallet inte är så himla långt från detonation, om brännaroperatörer
som upplevt det hela får avge sin bedömning... Eldboll är klart obra, tro mig!
Det blir momentant väldigt varmt och skönt - sen blir det jävligt kallt när t.ex. tältet för-
svunnit - tillsammans med ögonbrynen, dunjackan etc. :eek:
/Odd
Jag slutade att använda fotogen i mitt Primus Omnilite Ti just därför att det sotade igen köket. Varenda dag på tur fick jag plocka isär köket och rengöra det. Vid långa körningar märktes hur köket började tappa i effekt för att det började sota igen. Jag gick då över till alkylatbensin. Det sotade mindre, men problemfritt var det inte. Numera använder jag Primus Powerfuel helt utan problem. Jag undrar dock under vilka omständigheter bensingas ansamlas vid sidan om köket. Efter förvärmningen vrider jag på reglaget och släpper fram bränslet. Meddetsamma det kommer ut bensingas ur munstycket så tänder jag eld på det.

Järnspis som eldas med ved är för min del ett närmast optimalt prepperkök. Funkar för all vanlig matlagning inklusive ugn.

Förutsätter förstås ett hus.

Thure
Aningslösa Miljömupparna på Boverket har ju med näbbar och klor försökt förbjuda (ny/åter) installation av gamla Husqvarna köksspisar, tror dom till slut fick backa som tur är.

Håller med, bästa krisberedskapen med en köksspis.
Borde vara rejäla skatteavdrag om man återanvänder en sådan nu när samhällsberedskapen ska stärkas.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg