Enkät för examensarbete om stormkök och dess användarvänlighet, KTH

Håller inte med avseende funktionen på Optimus Nova. En kran för regleringen. Sedan kan man som sagt pumpa upp trycket för att reglera och dessutom lägga flaskan så att bränsleslangens ände inne i flaska hamnar ovanför vätskeytan.

Dessutom finns en på- och avstängningsskruv på pumpen men den har jag uppfattat som ägnad att förhindra bränsleläckage när brännaren kopplas bort från slangen och inte för att reglera brännaren.

Thure

Håller inte med avseende funktionen på Optimus Nova. En kran för regleringen. Sedan kan man som sagt pumpa upp trycket för att reglera och dessutom lägga flaskan så att bränsleslangens ände inne i flaska hamnar ovanför vätskeytan.

Dessutom finns en på- och avstängningsskruv på pumpen men den har jag uppfattat som ägnad att förhindra bränsleläckage när brännaren kopplas bort från slangen och inte för att reglera brännaren.

Thure
Jag håller också med, jag anser att mitt optimus nova bara har en kran för relgering. Att pumpa är i min värld en förberedelse inför tändning och normal inget jag gör eller behöver göra medan köket är tänt. Lågans intensitet reglerar jag med vredet som sticker ut från brännarkroppen.

/Patrik

Jag håller också med, jag anser att mitt optimus nova bara har en kran för relgering. Att pumpa är i min värld en förberedelse inför tändning och normal inget jag gör eller behöver göra medan köket är tänt. Lågans intensitet reglerar jag med vredet som sticker ut från brännarkroppen.

/Patrik
Jag vet inte hur Optimus Nova fungerar, men på Primus Omnilite Ti så kan man behöva pumpa lite när köket har gått en stund ( typ 20-30 min? ), eftersom trycket i flaskan sjunker när när bränslemängden minskar.

Thure
Tja, i min värld är det två kranar, till skillnad från t.ex. MSR Simmerlite, Whisperlite och XGK, som bara har en kran vid pumpen. Då tar det tid att reglera lågan med kranen. Å det blir i princip omöjligt att pumpa upp ett högt tryck, om du har några planer på att sjuda eller småkoka maten. Ska du bara smälta snö och koka vatten, så spelar det däremot ingen roll.
/Niklas

Oj, här var det fullt med högdraget pekpinnande! Nåja, det är väl normalt för forumet.

Kul och aktuell frågeställning tycker jag: prepping och krisberedskap ligger i tiden och betydligt fler människor kommer att vilja ha off grid-prylar i hemmet (vilket är jättebra). Då känns det klart värdefullt om friluftsköken kan göras enklare och säkrare att använda. Jag tror absolut att det finns innovation att göra. Nördandet i den här tråden visar också att man kan resonera mycket och länge kring kökens olika detaljer och hur de påverkar användandet.

Tyvärr är väl det här forat inte idealt för att samla information, eftersom folk här är vana användare som helt glömt (eller inte vill erkänna) att det skulle kunna vara svårt att hantera ett friluftskök. "Användarvänlighet" brukar dessutom inte stå högt i kurs bland erfarna användare (jfr t.ex med hur programmerare ser på Apple-produkter). Om jag skulle rekommendera något vore det alltså att även ta in information från "nybörjare" (kunde vara en väldigt kul övning om det görs praktiskt, bara man tänker på säkerheten).

Det är nog för att folk i det fallet som förlorat förmågan att analysera sin egen kunskaps nivå tydligen prompt ska köpa ett kök som klarar en polarexpedition när kravspecen möjligen är att koka makaroner hemma i köket i ett eventuellt skymningsläge.

Ett barn klarar att hälla t-röd i en Trangiabrännare och fjutta på för att sedan ställa på ett kokkärl, varför då inte köpa enklast möjliga om man tillhör den del av mänskligheten som inte begriper något ?

Jag ser inte något behov av att "förenkla" stormköken, det är snarare människor som måste lära sig att börja på rätt nivå, gäller allt från utrustning till val av nivå på vandringsmål.

Senast ändrad:
Det är nog för att folk i det fallet som förlorat förmågan att analysera sin egen kunskaps nivå tydligen prompt ska köpa ett kök som klarar en polarexpedition när kravspecen möjligen är att koka makaroner hemma i köket i ett eventuellt skymningsläge.

Ett barn klarar att hälla t-röd i en Trangiabrännare och fjutta på för att sedan ställa på ett kokkärl, varför då inte köpa enklast möjliga om man tillhör den del av mänskligheten som inte begriper något ?

Jag ser inte något behov av att "förenkla" stormköken, det är snarare människor som måste lära sig att börja på rätt nivå, gäller allt från utrustning till val av nivå på vandringsmål.
Om man planeraar att utvecklas och öka sina krav så kan man köpa lite "över sin förmåga" redan från början och växa in i prylen.
Jag har en kollega som säger "jag har inte råd att köpa den billiga prylen, för jag kommer ändå att köpa den dyrare sedan och då blir den billiga över och jag förlorar pengarna för den billiga".
Visst kan det ibland vara bra med redundans eller dubbel kapacitet men ibland också onödigt.

Sen kan man vilja ha olika för olika ändamål, t ex bensinkök är bra på kalla vinterturen men kanske overkill och onödigt bullrigt sommartid, då gas är smidigare och tystare.

/Patrik

Om man planeraar att utvecklas och öka sina krav så kan man köpa lite "över sin förmåga" redan från början och växa in i prylen.
Jag har en kollega som säger "jag har inte råd att köpa den billiga prylen, för jag kommer ändå att köpa den dyrare sedan och då blir den billiga över och jag förlorar pengarna för den billiga".
Visst kan det ibland vara bra med redundans eller dubbel kapacitet men ibland också onödigt.

Sen kan man vilja ha olika för olika ändamål, t ex bensinkök är bra på kalla vinterturen men kanske overkill och onödigt bullrigt sommartid, då gas är smidigare och tystare.

/Patrik
Så är det, men för en "prepper" som ska ha sitt kök i beredskap för en situation som förhoppningsvis aldrig kommer är det hål i huvudet delux att köpa ett expeditions kök i stället för enklast möjliga.

Men det är väl så folk fungerar, man försöker ersätta baskunskaper med köp av prylar som ska "rädda" situationen men som inte sällan har omvänd effekt.
(Läs dyrare måste ju alltid vara bättre när man inte begriper)
Samtidigt förstår jag att att det kan bli så då dessa människor är lätta byten för säljkåta outdoor butiker i städerna eller preppersidor på nätet som spelar på folks oro.

Senast ändrad:

/Patrik
Att bensinkök är bra på vintern (så länge det inte är svinkallt ute, ty få ska visst fotogen vara säkrare), håller jag med om.

Däremot så beror ju bränarens (o)ljudnivå på brännarens utformning, snarare än på bränslet. Små trattbrännare blir ju alltid högljudda, medan breda hattbrännare blir ju betydligt tystare.
/Niklas

Såval erfarna expertanvändare som nybörjare drar givetvis nytta av produktutveckling som förenklar handhavandet.
Många små förbättringar över tid är det som driver fram bra produkter. Ytterst få produkter är riktigt bra från början, och ännu färre har nått en nivå där de inte längre kan förbättras.

Att bensinkök är bra på vintern (så länge det inte är svinkallt ute, ty få ska visst fotogen vara säkrare), håller jag med om.

Däremot så beror ju bränarens (o)ljudnivå på brännarens utformning, snarare än på bränslet. Små trattbrännare blir ju alltid högljudda, medan breda hattbrännare blir ju betydligt tystare.
/Niklas
Varför är fotogen säkrare vid sträng kyla?
Vad gäller brännarens oljudnivå så väsnas mitt Primus Omnilite Ti lika mycket på gasol som bensin.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg