Tack för alla svar nu har jag mer att fundera på. Tänkte förtydliga lite vad jag tänkt mig. Jag vill kunna använda tältet på fjället med en kompis och min hund. Hunden är en Breton med mankhöjd typ 55cm, i mina ögon en ganska liten hund men ingen chihuahua.
Jag har inga krav på att kunna ha plats för packningen i en absid utan det är mest en slump att alla mina förslag hade det.
Vad det gäller att kunna sitta i tältet och laga mat osv är inte det heller något som jag prioriterar. Värma lite vatten till frysmaten kanske men inte mer än så. Kommer inte gå ut om det vankas dåligt väder och är det så att jag blir överraskad vilket jag är högst medveten om att jag kan bli så får det bli vad det blir om jag så får hålla mig i ett lågt tält.
Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag söker ett tält att främst sova i och det jag tycker är viktigt är att det håller hårt väder, inte väger för mycket och rymmer två pers plus medelstor hund.
Tack igen!
OK, låter som du har förutsättningarna för att prioritera låg vikt - väldigt bra, för varje kilo mindre är trivselhöjande för kropp, själ och...knän
. Då känns det som du vaskat fram lite för stora, men fr a för bökiga/instängda/svårventilerade tält. Reservation för hunden; en första urvalsfråga är kanske om din hund ska/kan sova inne i tältet, eller i en absid? Jag kan inget om hundar så andra får svara, men tänker spontant att en "öppnare" tältarkitektur med generösa utgångar och absider borde vara mer användbar även av den anledningen.
Det är väldigt praktiskt att kunna ha grejer i absiden (tänk dyngsurt regnställ och ryggsäck/kapell, skitiga kängor etc), så jag tror du kommer att ändra dig på den punkten
. Samma med att, inifrån tältet, kunna fixa med prylar och hantera köket i absiden, även (eller särskilt) om det bara är att att koka upp vatten. Allt detta är i min erfarenhet otroligt mycket bekvämare i ett tält med öppning(ar) längs hela långsidan, än i en "gavelingång", med eller utan GT-absid. Jag ligger ofta skönt i min varma sovsäck i innertältet och pysslar samtidigt med allt möjligt ute i absiden. Tycker också det är betydligt enklare att komma ut/in i tältet/sovsäcken och hantera av/påtagning av blöta regnställ & kängor utan att dra in väta i innertältet.
Personligen värderar jag sammanfattningsvis den luftighet, bekvämlighet och "utekänsla" som generösa sidoingångar ger betydligt högre, än t ex nominell höjd i innertältet. Men åsikterna varierar som du ser.
Som alla andra redan sagt: välj
inte tältmodell utifrån förhoppningen att kunna pricka in gynnsamma väderfönster. Jag har inte lyckats en enda gång på flera decennier, fast jag verkligen försöker och har privilegiet att kunna sticka iväg med kort varsel. Det är guld värt att kunna få upp/ner tältet ensam i busväder utan att innertältet blir blött, och att kunna hantera packning, matlagning, på/avklädning etc medan det ösregnar. Det är svårt att få saker och ting torra på en tälttur när de väl blivit blöta, och att hålla kritiskt utrustning som sovsäck torr kan handla om säkerhet.