En skaljacka som passar till det mesta

I vårt klimat behöver olika skaljackor, 50/50 för blåst och torrväder och regnsäker för den våta tiden. Sommartid är det skönt med en 100% bomull eller vindskjortor i 50/50.
go tur
Tanken som dyker upp hos mig är om man använder sig av en sådan skaljacka du beskriver, hur fungerar det i kallt (men torrt) väder ? Släpps inte värmen ut i väldigt hög grad, när man är stilla och man blir nerkyld väldigt snabbt ?

Något av det jävligaste jag vet är att vara kall, blöt och nerkyld, något som jag önskar undvika så långt det går. Om vi tar detta med fotograferande (i landskap) så är det en väldigt stilla sysselsättning (när man väl hittat något man vill avbilda med kameran) och då finns risk för nerkylning, när man är stillastående. Att frysa och vara blöt förstör vilken vacker dag/vy som helst, det är en sak som är klar.

Problemet i din kravspec är att du vill ha en vattentät jacka som andas bra. Den kombinationen finns i min erfarenhet inte. Ok att en Goretex, event, cutan eller.gelanots- jacka andas bättre än galon. Men det är ju faktiskt inte så mycket bättre. Därav mitt förslag att kombinera en bra icke -tex jacka med en regnjacka, då kan Du köpa en väldigt tunn regnjacka och har den med. Med -tex jacka är i alla fall jag i rörelse blöt av svett efter någon timme. Men jag läser att du bestämt dig så lycka till, ska inte försöka övertala dig.

Har nu slagit till på en jacka, blev en annan modell av Arcteryx, den heter Alpha LEAF LT, hittade den till ett hyffsat pris så jag slog till då den blev en femhundring billigare än Fjällrävens eco-shell. (Fortfarande en dyr jacka i mitt tycke!, men denna modell kostar ännu mer vanligtvis).

Det är nog svårt att hitta en jacka som skall passa överallt men jag får testa och se, håller tummarna att jag får en jacka som håller ett par år.

Problemet i din kravspec är att du vill ha en vattentät jacka som andas bra. Den kombinationen finns i min erfarenhet inte. Ok att en Goretex, event, cutan eller.gelanots- jacka andas bättre än galon. Men det är ju faktiskt inte så mycket bättre. Därav mitt förslag att kombinera en bra icke -tex jacka med en regnjacka, då kan Du köpa en väldigt tunn regnjacka och har den med. Med -tex jacka är i alla fall jag i rörelse blöt av svett efter någon timme. Men jag läser att du bestämt dig så lycka till, ska inte försöka övertala dig.
Nja, bestämt mig vill jag inte påstå att jag gjort. Däremot tar jag intryck av olika infallsvinklar på frågeställningen, och därav anledningen till att jag överhuvudtaget skriver på det här forumet. Att säga att jag inte tar intryck av vad många skriver (inklusive du) är inte ett korrekt påstående, men det avgörande beslutet ligger hos mig, jag är på intet sätt skyldig att följa de råd jag får. I vissa fall gör jag det, i andra fall gör jag det inte, men ånyo, att påstå att jag inte tar intryck är inte sant.

Med det sagt, kan jag konstatera att jag ännu inte bestämt mig hur jag skall göra i detta specifika fall, det är inte minst en kostnadsfråga. Men om sanningen skall fram, så lutar det mer åt att jag införskaffar en skaljacka med "andasmembran" framför att skaffa en uppsättning icke - vattentäta plagg och komplettera med en uppsättning regnkläder. Jag kan kort nämna (som exempel ) det fjällräven plagg som omnämnts tidigare. Det finns på sidan öppningar som man kan reglera med dragkedja och på så sätt få ganska god ventilation om så önskas. Det finns säkertandra fabrikat med den lösningen, så om man skulle bli varm i kläderna p gr av fysisk aktivitet, har man alltså möjlighet att reglera ventilationen iom dessa öppningar.

Det problem du beskriver löser du inte med en skaljacka, det handlar om klädesel lagom för aktiviteterna, dvs under och mellanlager.

Är du ute och fotograferar över dagen kan du ha helsyntetiska underkläder närmast kroppen, långbenta och ärmade givetvis. Isolerlagret i ullkombination rekommenderas.

Skaljackor fungerar likadant som byxor men du har många fler svettkörtlar på överkroppen och där blir bland annat av hjärta och lungor betydligt snabbare varmare.

Vindtäta 50-50 (och bomulls) jackor, anorackar brukar jag helst när det inte regnar just för att de släpper ut den värme och fukt som kunnat göra turen misserabel.

Intet är i min uppfattning så överreklamerat som -tex plagg! Det fungerar inte så väl som i reklamen.

Precis som smuz har jag inte hitintills hittat någon regnjacka som ventilerar tillräckligt väl. Tunna regnjackor och byxor föredras då de väger och fyller minst.

Håller du på länge på samma plats med stativ och blixtar etc då kan du ta på dig regnstället som ett extra isolerlager, ytterst. Halsduk och stor rejäl mössa är väsentliga. Glöm inte funktionella vantar och handskar.

Att ifrågasätt vänliga råd och ha bestämt sig från början är sällan en billig väg till en bra friluftsgarderob i min beskedna erfarenhet.
go tur

Senast ändrad:
Hej,

Är så fräck så jag dyker in i den här tråden då min fråga är så pass snarlik att det känns dumt att lägga en ny tråd överst i forumet. Hoppas TS inte misstycker.

Jag behöver en generell jacka även jag, dock med mycket smalare användningsområde skulle jag påstå. För mig är det tänkt att den ska palla generella utedagar med barnen i de flesta årstider om det är möjligt, men annars framförallt vintern.

Har idag en sån här http://www.thenorthface.co.uk/tnf-uk-en/p103925.html?_ignore_category=1 och gillar den varken estetiskt eller tycker att den gör något större jobb som windstopper eller regnjacka heller. Nu var den ju inte jättedyr så man kan väl inte ha orimliga förväntningar på den heller, men den har tjänat sitt syfte.

Inbillar mig att om jag har något baslager, min Arcteryx Atom LT Hoody http://arcteryx.com/product.aspx?language=EN&model=Atom-LT-Hoody och ett skal utanpå så borde jag klara mig de flesta vinterdagarna ej norr om Stockholm, men jag kanske har fel?

Som sagt, det estetiska är ju helt omöjligt för er att bedöma, men de flesta är ju ganska snarlika ändå och tänkte satsa på någon mer neutral färg. Men som om jag klarar mig med packlite t.ex. eller någon av alla andra varianter vet jag dock inte, men någon kanske kan dela sin uppfattning om det? Kollade på Arcteryxen som rekommenderades i tråden här men en ficka är ju så fantastiskt snålt tycker jag.

Så idéer, tankar och råd mottages gärna.

Knas79

Lite oklar kravspec. Men vinter innebär inte så mycket Regn. Så jag skulle inte välja en jacka med -tex. utan en polycotton-typ Fjällräven, Lundhags, en ren tätvävd bomull eller en Softshell som är väldigt vindtät men inte vattentät.

Exempel på jackor jag menar:

http://www.lundhags.se/product/17332/greij_jacket

http://www.northstar.se/se/produkter/klader/jackor/softshelljackor/montane-sabretooth.html

http://www.fjallraven.se/keb-jacket?nosto=Nost-Product

http://www.howies.co.uk/airman-olive.html

http://www.klattermusen.com/men/einride-jacket-ms-charcoal

Dock lite osäker på om strechen i Fjällrävenjackan innebär att den inte är vindtät.

Knas79

Lite oklar kravspec. Men vinter innebär inte så mycket Regn. Så jag skulle inte välja en jacka med -tex. utan en polycotton-typ Fjällräven, Lundhags, en ren tätvävd bomull eller en Softshell som är väldigt vindtät men inte vattentät.

Exempel på jackor jag menar:

http://www.lundhags.se/product/17332/greij_jacket

http://www.northstar.se/se/produkter/klader/jackor/softshelljackor/montane-sabretooth.html

http://www.fjallraven.se/keb-jacket?nosto=Nost-Product

http://www.howies.co.uk/airman-olive.html

http://www.klattermusen.com/men/einride-jacket-ms-charcoal

Dock lite osäker på om strechen i Fjällrävenjackan innebär att den inte är vindtät.

Tack för tipsen!

Nej jag tryckte kanske lite för mycket på vintern inser jag, tanken är att den ska klara resten av året med och det är väl därför jag är inne på något skal som är vattentätt. Jag har väl en del mellanlager som Arcteryx Atom och Houdinis hoodies som jag än så länge mest använt som yttre lager vi passande väder. Problemet är väl att jag inte har koll på olika membran, samt inser hur slitstarkt något egentligen behöver vara. Visst jag har tre förhållandevis små barn, men samtidigt inbillar jag mig att de slitstarkare materialen snarare ska klara typ klättring och liknande än klängande ungar.

Vet inte om jag förtydligade något i och för sig, men det är så jag resonerat. Någon jacka att kunna använda mina befintliga mellanlager under.

Tack för svaren!

Sen är väl det ovan resonemang kanske en genväg för att eventuellt hålla nere kostnaden också i och för sig.

Titta på jackor från Taiga de gör slitstarka kläder för yrkesbruk som fjällräddning, ambulanspersonal, montörer.
Exempelvis Toronto, Tuscon
De har utförsäljning på vissa jackor men det verkar vara rätt utplockat bland storlekarna.

Det problem du beskriver löser du inte med en skaljacka, det handlar om klädesel lagom för aktiviteterna, dvs under och mellanlager.

Är du ute och fotograferar över dagen kan du ha helsyntetiska underkläder närmast kroppen, långbenta och ärmade givetvis. Isolerlagret i ullkombination rekommenderas.

Skaljackor fungerar likadant som byxor men du har många fler svettkörtlar på överkroppen och där blir bland annat av hjärta och lungor betydligt snabbare varmare.

Vindtäta 50-50 (och bomulls) jackor, anorackar brukar jag helst när det inte regnar just för att de släpper ut den värme och fukt som kunnat göra turen misserabel.

Intet är i min uppfattning så överreklamerat som -tex plagg! Det fungerar inte så väl som i reklamen.

Precis som smuz har jag inte hitintills hittat någon regnjacka som ventilerar tillräckligt väl. Tunna regnjackor och byxor föredras då de väger och fyller minst.

Håller du på länge på samma plats med stativ och blixtar etc då kan du ta på dig regnstället som ett extra isolerlager, ytterst. Halsduk och stor rejäl mössa är väsentliga. Glöm inte funktionella vantar och handskar.

Att ifrågasätt vänliga råd och ha bestämt sig från början är sällan en billig väg till en bra friluftsgarderob i min beskedna erfarenhet.
go tur
Det mesta du skriver ovan kände jag redan till, den s k trelagersprincipen. Jag använder mig av den principen enligt ovan, men med den skillnaden att jag har ett fleeceunderställ istället för ull.

Åter igen, jag ifrågasätter inte goda råd, men jag vill känna mig övertygad om att jag fattar rätt beslut utifrån mina premisser och jag försöker få så många synpunkter ifrån så många som möjligt, innan jag skrider till verket.

Om nio personer av tio säger samma sak om t ex skalplagg med -tex material, då har jag inget att argumentera mot, men jag känner mig inte riktigt övertygad i denna stund, även om jag börjar vackla. Dessutom har jag redan följt ett gott råd som jag fått här på utsidan och det var inför inskaffandet av mina nyligen inköpta redwings och när jag väl var i butik och klämde på dom, kändes det som ett säkert köp.

Jag kan utifrån resonemanget som tidigare förts i tråden konstatera att jag behöver inte tänka på att köpa någon -tex jacka med tillhörande byxor då jag redan har en fjällrävenjacka (som redan omnämnts) och ett par fjällrävenbyxor, om än i yngre upplaga, i s.k G-1000 väv.

Problemet och ursprungsfrågan kvarstår dock, även om vi flyttar fokus; Vilket regnställ rekommenderar panelen som väger lite, tar liten plats i ryggsäcken, är lätt att kränga på sig, inte minst med kängor på fötterna, som håller vätan ute och inte kostar en mindre förmögenhet.
Låt mig här avsluta med att jag gärna betalar lite extra (inom rimlighetens gränser) om kvalitén återspeglas i priset.

Nej jag tryckte kanske lite för mycket på vintern inser jag, tanken är att den ska klara resten av året med och det är väl därför jag är inne på något skal som är vattentätt..
(...)
Sen är väl det ovan resonemang kanske en genväg för att eventuellt hålla nere kostnaden också i och för sig.

Och det är precis det resonemanget jag också för, tack för att du förtydligar hur jag tänker !

Vintertid klär sig alltförmånga slaviskt efter skalprincipens 3-4 lager. Men klädseln skall anpassas till aktiviteten, inte tvärt om. Eskimåmammans råd "Svettas du barn så dör du." gäller fullt ut.

Skall du lyfta dig och din utrustning några hundra meter vertikalt så måste det arbetet utföras, rätt påkladningsval kan vara underkläder vid vindstilla och vid normal vind kompletterat med vindställ. Handskar behövs bara vid raster och tunn sickad mössa för att hålla bakhuvudet varmt.

Stannar du sen för matrast klä på dig ett isolerlager till, byt till varmare mössa, halsduk och snör åt. Innan du sätter dig ner och äter. Vindsäcken kan spänd över skidorna vara vindskydd.
Skall du stå stilla och ställa in kameran kanske du behöver dunjackan utanpå samt tumhandskar över fingerhandskar-vantar.

Skall du sen fortsätta att lyfta dig och din utrustning klä av dig som från början, att du fryser i fem tio minuter innan du fått upp ångan är inte farligt. Var rädd om din varma mössa så den inte blir svettig.

Du behöver inte bara ett regnställ som är lätt att dra på med pjäxor på, men även isolerlager, under som över.

De som yrkesmässigt är ute ofta och länge brukar gilla vinterstövlar som lättare kan tas av och på framför pjäxor eller kängor.
go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg