En kniv(ig) fråga?

Raskesven; sa:
I någon knivtråd under senaste månaderna, som jag inte hittar nu, hade du skaffat en relativt billig kniv som såg hygglig ut, bortsett från slidan. Kan du länka till den tråden, om du kommer ihåg den, och har du använt kniven?

Raskesven
Jag antar att du menar Bergo Tools? Det kom till slut fram att bladstålet är det tyska DIN 1.4110, vilket i grova drag motsvarar 440A.

Det konstiga är att jag inte längre hittar "min" kniv på deras hemsida?!?

Bergo Tools: http://www.bergotools.se/default.asp

Min kniv:
BergoToolsJaktkniv.jpg

Jag har inte använt kniven ännu. Köpte en del andra så det har inte blivit av. Men den verkar lovande.

~Paul~

[Ändrat av dePaul 2006-10-13 kl 07:33]

På tal om nya inköp. De senaste tre från den här veckan är: 2 st Victorinox Adventurer och en EKA Nordic T8.

T8:an kommer nog bli en favorit. Undrar om den t o m inte är bättre en min EKA 88. Skruvarna såg inte så bra ut på T8:n när jag fick den (ropade in den på Tradera) så jag skrev direkt till firman och fick 4 st mässingsskruvar gratis!! Inte dåligt.

~Paul~

Tack för det dePaul. Men den verkar som sagt ha utgått. Kör nog vidare på min Mora, men skaffar en Sikforsare som fin kniv i mellanprisläget.

Raskesven

Lycka till :). Brukar du inte kolla Tradera ibland? Går att göra riktiga fynd där ibland. Har t ex köpt en Snody Activator för knappt halva priset.

~Paul~

Paul,vad heter bladtypen som är tve-eggad ca 40 mm (Slipad i överkant)?
Vet du nåt ställe som säljer såna?

Har en Marttiini-kniv med ett sånt,men skaftet har fått sig en snyting och innan jag funderar på att återanvända bladet vill jag vet om det står att finna.

peter

ping; sa:
Paul,vad heter bladtypen som är tve-eggad ca 40 mm

Jag är inte helt säker på vad du menar med tve-eggad men jag antar att det handlar om "falsk egg" eller "swedge" (engelska).

Det finns inga specifika ställen som säljer knivar med swedge eftersom de representerar en typ av knivar och inte ett märke eller fabrikat. Det finns m a o både fällknivar och fastbladiga knivar med swedge av varierande tillverkare.

~Paul~

dePaul; sa:
ping; sa:
Paul,vad heter bladtypen som är tve-eggad ca 40 mm

Jag är inte helt säker på vad du menar med tve-eggad men jag antar att det handlar om "falsk egg" eller "swedge" (engelska).

~Paul~

Nja,"Falsk egg" skulle funka eftersom det inte är en egg,utan bara en avsmalnande bit på ovansidan av ett vanligt rakt blad.Ska se om jag hittar en bild.

peter

ping; sa:
Nja,"Falsk egg" skulle funka eftersom det inte är en egg,utan bara en avsmalnande bit på ovansidan av ett vanligt rakt blad.Ska se om jag hittar en bild.

peter
Enligt din senaste beskrivning så inser jag att mitt förra svar var korrekt. Det är falsk egg det är fråga om.

~Paul~

ping; sa:
Nån återförsäljare?

peter
Som jag skrev tidigare: Det finns inga specifika firmor som säljer knivar med falsk egg (swedge) eftersom de representerar en typ av knivar och inte ett märke/modell eller fabrikat.

Det finns m a o både fällknivar och fastbladiga knivar med swedge av varierande tillverkare. Vilken typ av kniv hade du tänkt dig? En bowie? En fällkniv typ Al-Mar Sere 2000? Osv, osv.

~Paul~

dePaul; sa:
ping; sa:
Nån återförsäljare?

peter
Som jag skrev tidigare: Det finns inga specifika firmor som säljer knivar med falsk egg (swedge) eftersom de representerar en typ av knivar och inte ett märke/modell eller fabrikat.

Det finns m a o både fällknivar och fastbladiga knivar med swedge av varierande tillverkare. Vilken typ av kniv hade du tänkt dig? En bowie? En fällkniv typ Al-Mar Sere 2000? Osv, osv.

~Paul~

Ett knivblad bara,typ 15-17 cm långt,men inte med full tånge för en sådan har jag aldrig gjort.Gjorde en kniv i 5-6:an och den nitade man änden på så satt alltihopa (Frosts).Kollade lite på Nordell,samt Fällkniven och S1 finns bara med full tånge,men annars stämmer bladtypen.Saken är den att på min Marttiini är det en flisa som lossnat baktill på skaftet,ingen katastrof,det skulle fixas lätt med lite trämassa.Den ligger ändå perfekt i min hand,men det skulle vara kul att smälla in lite detaljer i skaftet som annars är av enbart trä,om det nu går att 'räta' ut niten.

peter

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg