Tycker oxå att det är synd att döda en 200 år gammal öring. Samtidigt kanske den inte är så produktiv längre?
JA du det där var väl knappast så smart skrivet av mig måste jag erkänna
Ber om ursäkt!
Tycker oxå att det är synd att döda en 200 år gammal öring. Samtidigt kanske den inte är så produktiv längre?
Och om ditt påstående att jägare enbart jagade överskottet i en population så skulle det faktiskt inte finnas några utrotningshotade djur idag, och det kanske det inte gör..... eller?
....
Jag motsätter mig som sagt inte jakten i sig utan undrar om man som jägare rangordnar djur. Man kan åka till afrika på safari och skjuta elefanter, det kostar visserligen ENORMA summor pengar och då dom pengarna nästan oavkortat går till den fattiga befolkningen ser jag det som ett nödvändigt ont. Men även elefanter är intelligenta djur med förmåga att känna sorg, så skulle tex en svensk jägare som jagar fågel eller räv? kunna tänka sig att fälla en elefant?
Som sagt, rangordnar ni djur?
Jag ångrar verkligen att jag började den här tråden med en länk till den där youtubefilmen då det hela blev jävligt missvisande
Men är alla utroningshotade djur utrotningshotade pga jakt? Den Vitryggiga hackspetten vem har jagat den?
Nej det är flertalet djur som dör ut helt utan människans inblandning, kanske ingen som jagat detn Vitryggiga hackspetten men människan kanske har förminskat eller "utrotat" dess naturliga boplattser/jaktmarker/parningsområden?
Nu börjar jag så smått förstå vad du menar. Perspektivet är moraliskt? Ett av de främsta skälen att låta elefanterna vara är att de är ganska få och väl fortfarande är nära att hotas av utrotning (?). Det är i högsta grad ett rationellt och praktiskt skäl. Om elefanterna däremot vore talrika som älgar och med jämna mellanrum faktiskt skulle behöva jagas, då blir frågan mer intressant.
När det gäller youtubefilmen med de massakrerade valarna så har jag funderat lite. Det jag vände mig emot var ju först att den implicit fogades in i en diskussion om jakt. Detta eftersom det som visades var så fjärran allt det jag själv betraktar som jakt. Det andra jag funderade på var hur jag hade reagerat om avlivningsmetoderna varit mer i linje med vad jag är van vid. Nu såg det ju fruktansvärt grymt och barbariskt ut med människor som med kniv skar vilt sprattlande valar i stycken. Om samma människor hade avlivat valarna med ett gevär och de då stendött kanske jag reagerat annorlunda eftersom det då hade legat i linje med mina egna normer. Svårt att svara på, men en intressant fundering likafullt.
/R
På länken jag skickade med står det exakt varför den är hotad. Men ditt påstående att det endast var pga jakt som arter utrotades var ju då uppenbart helt fel. Eller var det så att du generaliserar för mycket? Allt är inte vitt eller svart som någon skrev...
Missförstådd igen, här kommer ett citat från artikeln som kan ses som Pudelns kärna:
"Det största hotet mot den vitryggiga hackspetten är att deras livsmiljöer försvinner"
Sedan så finns det en mängd djur som försvinner från planetens yta helt utan människans inverkan, Gobibjörnen är en sådan, en björn som lever ute i öknen där den igentligen inte borde kunna överleva och det finns endast ett fåtal kvar och den jagas inte. Att djurarter evolveraras och vissa trängs undan kan väl tillskrivas Darwinismens lära? Och det är något jag inte motsätter mig
Och om ditt påstående att jägare enbart jagade överskottet i en population så skulle det faktiskt inte finnas några utrotningshotade djur idag, och det kanske det inte gör..... eller?
Nä inte ett dugg missförstådd. men du skrev
och det var det jag vände mig emot. din svart-vita syn.
....
Elefanterna har nu på vissa ställen återhämtat sig så pass bra så att man måste börja skjuta av, dock beror det på att deras naturliga möljöer har krympt oerhört men dom har ökat i antal på vissa ställen. Så skulle någon här inne kunna tänka sig att jaga elefant eller har man som jägare en moralisk gränsdragning, det är ok att jaga Älg men inte Elefant?
Det var ingen dömmande eller ifrågasättande fråga utan som sagt, det är av ren nyfikenhet jag undrar!
Rent principiellt sett är jag beredd att jaga och döda alla djur jag är beredd att äta av, att säga nåt annat skulle kännas som hyckleri. Elefant äter jag inte.
/R
...
Vi människor är ofta motsägelsefulla, men det är inte alltid hyckleri.